AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
65.446

Fotoutrustning, plåta bilar, event mm - Vad ska man ha?

Sida 1 av 3
Började surra lite om utrustning i denna tråden Länk på anledning av att Erik knäppt en hel bunke BRA bilder.

Kopierar in min fråga här...

Erik:
Ok, är i ett läge där jag måste byta optik.
Har i tankarna att köpa följande.
EF 24-70/2,8 L USM och EF 70-200/2,8 L IS USM.
Problemet är att dem kostar ju som du vet en bra bit över 30000 och inget man bara köper hur som helst utan att VETA om dem är så bra som en del folk skriver.
Har även funderat på EF 24-105/4L IS USM. Har fått för mig att det blir något sämre bilder med denna än med 24-70.
Vidare undrar jag om det är så stor skillnad på IS och inte IS samt bildmässigt/hastighetsmässig skillnad på 2,8 och 4. Skiljer ju sjukt mycket i pengar om man tex väljer EF 70-200/4,0 L USM istället för EF 70-200/2,8 L IS USM.

Hur som, jag ska ha L-optik och bör täcka in området typ 20-200 eller liknande.

Tacksam för dina tankar och erfarenhet kring detta.

///Micke
Min cabrio Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tur att det finns en hel del kamera "nördar" här, som tar fina bilder på bilarna vi har! =)
Själv klarar man ju inte ens av att ta ett porträtt på frugan och ungarna,utan att ha svårt att skilja på om bilden man tagit,är på svärföräldrarna eller sin egen familj! =)
Micke!
Kan inget annat än att säga:
Hitills har du gjort ett mycket fint jobb beträffande fotografering.....oavsett vilken optik du har! ;-)

Mvh Patrik
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Något som alla Canon eller Nikon fotografer ska skaffa om man inte har den redan, är deras fasta 50mm 1.8, en otroligt skarp glugg, faktiskt en av de absolut vasaste som finns, dessutom kostar den bara runt 1000 spänn, har tagit många riktigt bra bilder med den gluggen.
Sedan är det väl som vanligt, man ska inte snåla med optik, lägg hellre pengar på optik istället för hus. Jag kör själv Nikon och har dåligt med information för Canon, men deras 70-200 2.8 ska väl ingå i en riktig fotografs väska ;-) Killarna på Cyberphoto pratar väldigt bra om med Sigmas 70-200 2.8, utan IS eller VR kostar runt 10 lök. Sigmas gluggar har en förmåga att bak eller fronfokusera så man måste kontrollera ordentligt när man får hem grejerna.
Man tackar Patrik!

Jodå, 50-gluggen finns sedan länge och faktiskt så är det den som sitter oftast på min 30D. Blir sjukt skarpa bilder och man VET att den alltid levererar 100%!

///Micke
Min cabrio Länk
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag lånade en 50mm Canon lins "nifty fifty" (varför kallas den så på engelska forum?) men blev inte helt övertygad av den då.. Den tar ruskigt skarpa bilder men känns rätt begränsad med fast 50mm och har en väldigt plastig"billig" känsla när man håller i den. Blir sugen på att prova den igen nu när man insett vikten av skärpa i bilderna ;)
Tozzy:
Kosta på dig en tusingen den kostar, du kommer inte ångra dig!

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Passar på att ställa några objektivfrågor även om det handlar om en något lägre prisklass...

Har i dag en 400D med standardobjektivet 18-55 och är sugen att införskaffa ett 55-200 (eller ett 55-250 som Canon verkar ha ersatt 55-200 med). Ser att det även finns något som kallas superzoom som då täcker in t ex 28-200 så min första fråga är om det är ett vettigt alternativ att köpa ett 28-200 eller om ett sådant objektiv får "kompromissa" för mycket och man tappar i bildkvalitet jämfört med att köra med två olika, dvs 18-55 och 55-250?

Den andra frågan är hur kvaliteten är på t ex Sigmas och Tamrons objektiv om man jämför med Canon? Är det värt merskillnaden att köra med Canon?

___
//Ulf
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Proffsoptik brukar aldrig zooma speciella lång, fast optik är alltid bäst. Nikon har en variant som heter 18-200 som är väldigrt populär bland folk som reser just för att man täcker upp allt med en glugg = Liten respackning, jag har sett bilder tagna med detta och de var grymma. Som vanlig hemmaamatör så funkar denna typ av optik perfektt. Men det är alltid en kompromiss med dessa, vinjettering osv, kräver nerbländning för att prestera bra. Foto och Digitalfoto har haft lite tester av dessa i sina tidningar den senaste tiden, kolla på deras sajter. Ska du skaffa en sådan så se till att den har IS (skakreducering)

Sigma, Tamron och Tokina är väl optikleverantörer att räkna med nuförtiden, tokina har vad jag läst fått lite bättre betyg när det har testast mot exempelvis sigma. Problemet med ex sigma enligt min erfarenhet (kollega som strulat en del med dem) har varit att de har felfocuserat vilket har krävt inskickning för justering direkt han fick dem. Han tröttnade tillslut och köpte beggad L optik ifrån Canon. Jag har Sigmas vidvinkel 10-20 på min och den är perfekt på min D80 och presterar mycket bra, känns dessutom som krigsmateriel i byggkvaliten. Sigma har en del trevliga macro gluggar som är väldigt populära (ex 90/2,8 - 150/2.8).

//Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Någon som kan reka ett prisvärt allround-objektiv till en simpel Nikon D40? Och ett närbildobjektiv, tack :)

// M.V.H. Daniel
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Spajjjs:
Länk
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di

Har ett sådant till min EOS 350D och tycker det är suveränt. Relativt ljusstarkt, iaf en viss zoom-möjlighet. Räcker "bra" i de flesta vardags-situationer, iaf utomhus.
Inomhus kan det sakna lite vidvinkel beroende på lokal.
Tar kanonfina bilder, inga problem med fokusering.

Mvh
Patrik

___
B M W
Fick tag på en snubbe via blocket som importerar kamerautrustning från USA.
Dollarn borgar för rätt bra priser, dvs jag får nya prylar till samma peng som begagnade här i Sverige.
Att dem kommer från USA spelar ingen roll då det är världsgaranti på Canons proffsobjektiv.

Bestämde mig till slut för dessa två.
Canon EF 24-105/4L IS USM och Canon EF 70-200/4,0L IS USM.
Total kostnad hemma hos mig inklusive frakt och försäkringar blev 17167:-.
Det är en besparing på minst 5000 om jag skulle köpa samma produkter på tex cyberphoto.se Länk

Således så snålade jag lite men det är rätt stor skillnad prismässigt om man ska ner till bländare 2,8. dessutom så verkar det som om dem flesta dissar 70-200 2,8L IS på grund av bland annat vikten.
Hittade en mycket matnyttig tråd på fotosidan, läs den! Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tack för länken till Fotosidan! Mycket att läsa för alla kategorier av fotografer.

Själv lutar jag åt Canons nya EF-S 55-250 IS som fått bra betyg i de flesta tester jag hittat.

___
//Ulf
Recensioner skrivna av användare.

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM Länk
Canon EF 70-200mm f/4L IS USM Länk

Mycket att läsa men mycket matnyttigt!

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Micke: antar att det är snubben som annonserar på Tradera som du köper av? Det totalpris du nämner verkar stämma rätt bra med hans priser. Tyvärr säljs inte det objektiv jag är intresserad av i USA så där har man inget att hämta...

___
//Ulf
Ingen aning men han heter Christian Karlsson.
Jaså, vad är du på jakt efter då?

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kanske inte är samma...Här är en länkt till dessa auktioner Länk

Jag ska förmodligen köpa Canons EF-S 55-250 IS och det säljs av någon anledning inte i USA, åtminstonde inte officiellt.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fast när jag läste recensionerna av Canon EF 24-105mm f/4L IS USM så lät det inte alls dumt...men det får vänta lite...

Ett 55-250 är i mina ögon ett prisvärt kompletment till min standardutrustning som ger lite mer möjligheter. Ska även köpa ett 50mm 1.8 som alla rekomenderar.

___
//Ulf
Nej, det är inte samma snubbe.
55-250 är ju ett stort område och det blir förmodligen den gluggen som sitter oftast på kameran. Vet dock inget om den.

Ja, KÖP 50mm 1,8, den är GRYM! Och dessutom nästan gratis!

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Trevligt med en fotoutrusningstråd! Har haft fullt upp med bl a Länk , men nu kan jag ge lite av mina erfarenheter.

Tyvärr ser man många som tror att utrustningen är viktigast och förköper sig, för att sedan på fullautomatik klippa av ben och fotografera himmel på halva bilden… Det vikigaste för bilden finns bakom sökaren, men när man nått ett stadium där prylarna sätter gränsen så måste man uppgradera för att ”komma vidare”!

Jag tycker du gjort ett bra val Micke, hoppas du hinner få prylarna innan STCC!

Jag valde 24-105 eftersom jag ville ha en L-normalzoom med IS, något som jag verkligen uppskattar varje gång jag plåtar i dåligt ljus. Jag gillar också omfånget på den, 24-70 tycker jag har för kort zoomomfång även om man vinner ett bländarsteg. Ska jag vara ”seriös” använder jag ändå fast optik i detta området med samma eller bättre ljusstyrka.

Jag hade tidigare en 350D med 18-55, men kände rätt snabbt att objektivet uppfyllde mina krav och att kameran var för långsam att jobba manuellt med. Jag hade först tänkt köpa 24-105 + 10-22 och en 40D, men efter lite funderande blev det ett kit med 5D + 24-105. Jag hade då kommit på att jag slapp jag köpa en vidvinkel och prispåslaget var överkomlig då paketpriset var bra på denna kombination. Att jag ändå köpte en 17-40/4L är en annan historia…

Ett annat alternativ som normalzoom på APS-C hade varit 17-55/2,8 IS, men jag tycker den har för kort omfång, kostar för mycket för att inte vara L, samt att den inte klarar fullformat. Jag ville tillbaka till större sensor, jag har tidigare tagit mycket analogt i mellanformat.

Jag är väldigt nöjd med min 5D, framför allt imponerande är det dynamiska omfånget och brusfriheten vid höga iso och dåligt ljus. Svagheterna är lite långsam serietagning (3 b/s) och lång blixtsynk (1/200 s)

Alla 70-200 L-zoomarna lär vara riktigt skarpa, att jag valde den största beror nog mest på sedan början på 90-talet ångrat att jag inte redan då köpte en 80-200/2,8L. Dessutom ingår stativfäste och filterstorleken är samma som på 24-105 och 17-40. Och att köpa utan IS var inte något alternativ, famför allt inte på ett teleobjektiv. 70-200/2,8L IS väger en hel del, men på min 5D med batterigrepp så tycker jag det är bra balans. Jag har också en 1,4x extender, och bilderna har blivit bra.

Som redan sagts så är fast optik inte dumt, 50/1,8 är rena fyndet! Jag har haft denna sedan 1991, men har nu skaffat en 1,4. Den är förstås dyrare men ”känns bättre”, har snabbare och tystare AF, samt fler bländarlameller. Två andra trevliga objektiv (som jag inte äger) är 85/1,8 och 100/2, de ger ett härligt kort skärpedjup med snygg bokeh. Jag har också en 100/2,8 USM makro, det är riktigt roligt att jaga fotoobjekt med den. I min kameraväska finns också sedan 1991 en 24/2,8, monterar jag denna och tar av batterigreppet så ”försvinner” kameran nästan, men bilderna blir fantastiska!

Andra bra-att-ha-saker är förstås ett batterigrepp, själv har jag stora händer som lätt glider under kameran om den saknar detta. Jag har också en handlovsrem, gör att man känner sig säkrare när man bär kameran i handen.

En extern blixt är ett ”måste”, och en Omnibounce gör att bilderna blir mycket bättre inomhus. Löjligt mycket pengar för en plastbit, men värd varenda krona!
En blixtförlängningskabel är bra för att ändra ljusvinkeln, och nästan ett måste vid makrofotografering.

Ett cirkulärt polfilter tar bort reflexer och ger mer mättade färger, tänk på att köpa ett av bra kvalitet. Det förekommer en del förfalskningar av t ex Hoya och B+W, så se upp.

Original stativfäste till 70-200/4L är snuskigt dyrt, men det finns piratfästen på eBay för runt 200 kr inklusive frakt från Hongkong. Köpte ett till mitt makro, och jag är nöjd.

Stora och snabba minnes kort är bra att ha, jag fotar alltid i RAW-format och det kräver utrymme och hastighet för att kameran ska hinna med. Dessutom tar det mindre tid vid nerladdning, tänk också på att det finns olika snabba kortläsare. Även om de är specade som USB2 så kan hastigheten variera, Firewire är snabbare men dyrare.

Programmer: EF-S 55-250mm/4-5.6 IS säljs visst i USA, min hovleverantör B&H Photo Video har den (men just nu är den slut i lager): Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Erik: tyckte också det lät konstigt att den inte skulle säljas där men det stod så i någon test av objektivet samt att på de två försäljningssajter jag var inne på sa fanns inte detta utan enbart den äldre 55-200 utan IS.

Detta objektiv är slut överallt även i Sverige, har beställt ett med trolig leverans nästa vecka.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här är några tester av 24-105: Länk Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.