|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Och här är en test av 70-200/4L IS: Länk Där kan man också jämför skärpan mellan en mängd olika objektiv vid olika bländare och brännvidder, samt med converter: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Canon EF-S 55-250MM IS Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Provar igen. Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
hej micke! jag jobbar som fotograf (bildjournalistik). kör 1d mark II N med gluggar som 17-35 2,8 L, 24-70 2,8 L och 70-200 2,8 L. hade ett 70-200 4l innan också (vet ej varför) men det är som natt och dag gällande allt om man jämför med 2,8:an. men den jag är mest nöjd med och som absolut används mest är 24-70. älskar den gluggen. fantastisk skärpa och härligt ljusstark. dem kostar ju sina slantar, som du känner till. men de är värda det. tar inte alltför lång tid att jobba in dem ekonomiskt. generellt ska man alltid köra på 2,8:or, det är mitt tips. det sitter en censor på 1,3 förlängning i mitt hus, men tycker vidvinkel är god ändå. plåta bilar med brännvid under 30mm är egentligen förklastligt (om du inte har ett raktecknande vidvinkel). |
|
|
oj, läste nu att du redan hade köpt :) lite skärpa: www.jonteandersson.se |
|
|
Jo, jag vet.. Som jag oxå skrev, 2,8 är det man vill ha men det kostar så pass mycket mer och enligt alla som har 4,0-gluggarna så räcker dem 99 gånger av 100 när det gäller ljuset. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jonte: Har du inte IS på din 70-200? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har för övrigt precis varit ute och plåtat min E34 som jag nästan har fått "Micke-puts" på idag med hjälp av polermaskinen! Kan inte låta bli att imponeras av kvalitén på bilderna från 5D med bra optik, jag ska lägga upp dem i galleriet när jag hinner. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jaja Erik, kommer och inspekterar på torsdag. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Att plåta bilar med vidvinkel kan bli rätt fräckt, dessa två är tagna med Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM. Båda är om jag inte missminner mig tagna med 10 mm brännvidd x 1,6 som jag har i min 30D. Båda bilderna är direkt ur kameran utan pill, förutom storleken och regskylten. Länk Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Nu har jag lagt upp en 22 nya bilder, bild 16 och framåt. Länk JPG rätt ur kameran, helt obeskurna och oredigerade förutom regnummer. Hade förstås gått och hämta mer ur RAW nbör det är så höga kontraster, men för detta ändåmål orkar jag inte göra mer... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW; nepp! inget IS. tror inte 70-200:at fanns med IS när jag köpte mitt. var säkert 4-5 år sedan. Micke Olsson; som tur är har folk olika smak :) |
|
|
ErikW: Trevligt! jonteandersson: Insåg oxå det när jag kollade din hemsida. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Ok, nu har jag haft mina gluggar ett tag så det kan kanske vara på sin plats med en liten återblick. Köpte ju som sagt dessa två Canon EF 24-105/4L IS USM och Canon EF 70-200/4,0L IS USM. Fick självklart inte hem dem innan STCC i Göteborg och det retade gallfeber på mig. Både torsdagen och fredagen använde jag nästan bara min Canon EF 50mm f/1.8 II. Detta bara för att veta att det blir skarpa bilder. Vågade inte riskera något annat och ångrar mig inte så långt. På lördagen så kom Erik och då fick jag låna/prova både Canon EF 24-105/4L IS USM och Canon EF 70-200/2,8L IS USM. Var väldigt intressant. Föll direkt för 24-105, klockren glugg och MYCKET hög byggkvalite! Nu längtade man ju inte mindre till man skulle få sina egna! 70-200:an blev jag helt paff av.. Sjukt tung och tänkte.. Denna orkar jag inte bära på så länge, tur jag beställde en 4,0. Det var min första tanke.. Men när man konkat omkring på den ett tag så glömmer man att det är tungt. Att sedan plåta med den är ju bara helt sjukt.. VILKEN GLUGG! Nu efteråt så ångrar jag mig att jag inte köpte en 2,8 själv men det skiljer ju som sagt 7400:- mellan den och motsvarande 4,0 på Cyberphoto. Mina bilder från STCC GCR. ---> Länk Från bild 565 är bilderna tagna med antingen 24-105 4,0 eller 70-200 2,8. MASSOR med tack Erik för lånet! Nåväl, jag fick till slut mina gluggar, var lovad att det skulle ta 7-10 dagar och i ytterst sällsynta fall upp till 12 dagars leverans.. Det tog 21!!!! Med riktigt blodad tand för STCC så drog jag och grabben ner till Sturup Raceway. ---> Länk Samtliga bilder här är tagna med mina nyfunna vänner Canon EF 24-105/4L IS USM och Canon EF 70-200/4,0L IS USM där den sistnämnda faktiskt är favoriten som oftast sitter på kameran. Var även en sväng på Nostalgia i Ronneby och tog dessa bilderna, även dem med mina nya gluggar. ---> Länk Är alltså VÄLDIGT nöjd med optiken men saknar redan Eriks 2,8 lite. Faan vet om det inte blir att byta upp sig om något år eller så.. Erik: Hur upplever du din extender på 1,4? 1,4 gör ju inte så mycket skillnad kan jag tycka, skulle helst vilja ha 2,0 men vad jag läst så förlorar man rätt mycket skäpa. Å andra sidan så skulle ju 1,4 kunna sitta på mer eller mindre hela tiden då det bli 98-280 på min 70-200. Då täcker ju fortfarande min 24-105 upp till den. :-D Hur skulle den funka med min 70-200 4,0? Har läst om att den inte klarar bländare hit och dit och då förlorar AF. Hur är det i praktiken? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Svarar själv på min fråga ovan då Erik har mycket att göra. Träffade Erik som hastigast på Knutan i söndags och fick då prova hans extender 1,4 på min 70-200 4,0L IS. Kan väl direkt säga att den pengen Cyberphoto tar Länk gör att det inte är intressant. För dyrt helt enkelt för den lilla skillnaden det gör. Blir ju som sagt bara 98-280mm. Dock kan jag säga att det funkade bra på min glugg, skärpan behölls och så långt blev jag nöjd med bilderna. Men lite surt att det inte går att blända ner till lägre än 5,6 på min glugg.. Det gör ju att man tappar stora delar av vitsen med fast fyra. Är extender 2,0 lika bra så är ju den ett klart bättre alternativ men jag har läst att man tappar skärpa, någon som provat? Åter till Erik. Får du samma fenomen med bländaren på din 70-200 2,8? Några bilder från i söndags tagna med följande. Canon 30D Canon EF 70-200/4,0L IS USM Canon Extender EF 1,4x II Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Samtliga bilder från helgen tagna med ovanstående glugg eller med Canon EF 24-105/4L IS USM. Länk Tyvärr så drogs jag med damm på sensorn hela helgen som jag såklart inte såg förren jag var hemma med bilderna i datorn. :-( ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Den här bilden Länk är tagen med en Ef 24-70/2,8L Usm. Jag brukar enbart gå högre i brännvid då jag är stillastående. För att få til en snygg oskärpa för bakgrunden bland annat. |
|
|
Kul att det blir lite liv i denna tråden igen! Jag vet att Micke snart kommer at skriva lite, han har redan avslöjat för mig att han har varit på inköpsresa idag... Zeiss: Snyggt och stilrent! Har ditt val av användarnamn möjligen någon koppling till foto? Om någon nu har missat det så har Canon presenterat EOS 5D MkII, en kamera som väcker starka vill-ha-känslor :-) Jag lovade att skriva lite mer om 1,4x-extendern som jag använt på in 70-200 2.8 L IS. Bilderna är klart användbara, men jag ser skillnad när den är monterad. Resultatet utan är ju helt makalöst skarp, och givetvis måste man räkna med blir det en försämring när den är monterad. Egentligen borde man jämföra med t ex den billigare 75-300 för att få en vettigare referens, det är lätt att bli ”fartblind” med L-gluggar. Man tappar alltid i ljusstyrka med en extender. 1,4 tappar 1 steg, 2x tappar 2 steg. AF-funktionen garanteras inte att den fungerar när man monterar 2x på ett objektiv med största bländare på 4 eller mindre. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jo mitt namn är kopplat till foto. Mina vänner döpte mig till detta under en period i mitt liv då Carl Zeiss var det ända jag talade om :) | |
|
Tog lite bilder för någon vecka sedan på min E61. Kameran är en Canon 40D med vidvinkel. Sen har jag jobbat en del efteråt i PS och Photomatix. Länk Länk Fler finns i mitt galleri. Är nu inne på att skaffa en Sigma DP1 som alternativ till systemkamera. Är det någon av er som testat den? |
|
|
Hehe, jodå, kan bli en rapport framöver. :-) Zeiss: Riktigt skön bild! Jag gillar "enkelheten" i den. Erik: Blir inte riktigt klok på detta.. "AF-funktionen garanteras inte att den fungerar när man monterar 2x på ett objektiv med största bländare på 4 eller mindre." Grandy: Vad har du använt för vidvinkelglugg? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.