|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad härligt att ni är så entusiastiska! Jag ska ut och ge mig på bilen nu igen. Ang. detta med startspärren så är anledningen till att jag tror det är den att: - prövat båda nycklarna, det är lotto när den startar oavsett nyckel. - prövat rulla igång, båda nycklarna - den går inte gång, tänder liksom inte. - joxat fram och tillbaks med nycklarna i låset utan skillnad. Det som jag tror kan va felet, det som nämndes att kontaktytan slitits ner så att jag kan smörja upp/byta den. Men då vore det lite konstigt, för den borde ju starta genom att rulla igång den då? Så när jag sitter och försöker, försöker, vrider nyckeln om och om igen, så går den någon gång. Sen kan den gå 3 gånger på raken, och eller den tredje gången efter, eller inte alls. Det känns helt slumpat om när den ska ha tillåtelse att starta när jag vrider på nyckeln. |
|
|
Hej igen hur går det, har du jobbat något med problemet? Min Golf gjorde nu morgonen sig påmind om felet igen, motorn startade men stannade omedelbart efter start och jag fick inte alls igång den. Med mitt trix med CRC556 i tändn.låset och ett par försök sedan inga svårigheter mer hittils och har nog hunnit starta nu ett20talgånger. Du skrev tidigare i ditt inlägg om kondens?, det märkliga är att bilen stod på gräsmatta igår och inatt, kan avdunstad fukt slå sig på kontaktsystemet? nedre delen av frontrutan var det väldigt mycket kondensfukt på,så att dustad fukt från gräset har skett, något samband? tränger vätskan undan den ev. fukt i kontakterna som kortsluts av fukt? ville bara ge dig lite info om vi tillsammans kan ha någon nytta av det mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej där, Det är inte omöjligt att det skulle kunna vara så i och för sig. Men nu har jag pillat med hela tändningslåset och det påvisar inte kontaktfel, samma matning på kablarna när bilen startar som när den vägrar starta. Så tändninslåset är nu mera uteslutet? Börjar tro att det är startspärr-boxen som bråkar, den ger bara signal om att starta ibland/lite när den vill till boxen... Men det kan jag inte byta själv då man normalt inte säljer nya startspärr-boxar til privatpersoner p.g.a. häleri av bilar och att man måste koda om nycklar. Ang. startspärr så finns det olika varianter, jag vet att många peugeoter har samma som bmwn, startar inte alls vid startspärr. Och andra, startar för att sedan stänga av... Så symptomen är densamma, om någon undrade. Så himlans trist, på en så ny bil... |
|
| Hej. har exakt samma problem med min 328 97- men min går att rulla igång och de händer bara ibland.. ibland 5-6 ggr i veckan och ibland 1 gång i halvåret =/. har inget larm i denna men lär vell vara startspär i den anntar jag. säg till om du hittar felet.. | |
|
Hej hej! Jag har inte direkt hittat felet, det verkar vara kontakthuset på tändningslåset. Jag ska plocka ner det när jag har tid, men tills dess får det fungera med kontaktspray. Tack för de bra tipsen som jag fått av er alla, det har hjälpt mig väldigt mycket! Vänliga hälsningar, en glad bmw ägare, Jacob Ö. |
|
|
Jaaacob ja det var ju bra att det funkade för dig också med kontaktsprayen, jag har gått och funderat lite på det här problemet och läst med största intresse vad du har gjort. Jag hakade på lite där i ett inlägg du gjorde om bilen stått fuktigt då du köpte den och jag fortsatte då med min Golf som hade kraftigt fuktpåslag sist jag råkade ut för problemet, då slog det mig att för två år sedan hade jag ett läckage in i kupén på pass. sidan och det kanske var svårt att få bort all fukt så något har legat kvar då bilen stått i solen med stängda rutor och fukten har avdunstat och slagit sig på kontaktytorna och kontaktvätskan sedan har skingrat fukten därifrån? låter lite långsökt men men? nu har jag alltid rutan öppen några cm. för vädringen skull och jag hoppas all fukt ska torka ur, har ej numera haft det här problemet mvh Uffe/bildock |
|
|
Hej på er! Jag hade en torrbollen i min Z3 under vintern, den blev full på ca fyra månader så då bytte jag till en ny påse med torrmedel och när jag tog ut bilen i april så var den halvfull. Bilen stod i mitt oisolerade kallgarage så detta var verkligen till nytta. Testa detta så ska ni få se att det är kanoneffektivt. Blir ju heller ingen unken fuktdoft i bilen när man kör torrboll. Ha de gött!! Hasse |
|
| Det var en smart idé, hasse. Det ska jag göra till vintern :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.