AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
9.292

Z3 -01, Startar inte ibland, startspärr?

Sida 1 av 2
Ja
13
Jaaacob
Z3 1,9 -01
Hej,

Köpte en Bmw z3 -01 i går... Redan igår så upptäckte jag att den inte gick att starta bara någon timme efter jag stängt av dem. Motorn och det går runt precis som vanligt men den tänder inte känns det som.

Imorse, samma problem, sedan startade den efter att jag väntat en stund. Under lunchen, samma problem.. då ville den inte alls. Men nu när jag gick ut till den nyss. Så verkade den starta utan problem.

Vad kan felet vara? Det känns som om att startspärren inte "låses upp"? Är detta ett känt fel?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är nästan säker på att startspärren även sätter startmotorn ur funktion. Kan tänka mig problem med bränslepumpen, bränslepumpsrelä.
Andra tänkbara problem är defekt kamaxellägesgivare el. vevaxellägesgivare.
Ja
13
Jaaacob
Z3 1,9 -01
Okej, för den går helt normalt när man väl får igång den. Var inne på bmw, de skulle ta 1000kr för felsökning... :S Känns rätt ovärt.. jädrans bil! Helt nyköpt.

Men kamaxellägesgivare som kan vara dålig då med andra ord? Någon som har någon aning om vad den ska ge för ohm? Om man mäter?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan det vara så enkelt som att batteriet inte fått laddning på ett tag pga bilen stått? Felet du beskriver inträffade på min E36a och efter 500kr Ctek laddarinköp på Clas Ohlsson(hade en sån sen tidigare men använder den på andra håll) och 2½ dygns laddning så var problemen för min del lösta.
Mvh
Asken
Ja
13
Jaaacob
Z3 1,9 -01
Hoppsan, nej startmotorn går inte heller runt... Det verkar som om att antennen till startspärren inte fungerar. Kan detta vara ett vanligt fel hos bmw?
Ja
13
Jaaacob
Z3 1,9 -01
Jag ska ta och mäta vad det är för spänning på batteriet med... Det är bara lustigt att den startar ibland och ibland inte. Går hur bra somhelst när den är igång.
AJ
28
AJN
Z4 3.0 -03
Hej
När det händer, prova att vända på nycklen. Kan fungera om det är startspärren som stökar. Haft samma problem på en Volvo.

/Anders
Ja
13
Jaaacob
Z3 1,9 -01
Hej, Ajn, jag testade det när jag pratade med en tekniker på bmw.. han sa att man alltid ska ha bmw-symbolen riktad mot instrumentbrädan.

Det verkar fungera bättre, lustigt det hela... fungerade 4 gånger i rad och 5e la den av.

Nu har jag laddat batteriet under natten, vi får väl se om det hjälper nu... Jäkla lustigt.

Har mätt upp med voltmätare 12,80 när den står avstängd. 11,02 när man startar den. 13,40 -> när den laddar med generatorn. Vet inte hur dessa bilar låter normalt när man belastar med ljus och helljus, men man hör väl ganska tydligt när man slår på helljus. Kanske är batteriet som är kasst. och gör att de bråkar?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Om du har larm på den kan det vara det som spökar. Våran compact är helt stendöd ibland och om man larmar på och sen av så fungerar den att starta igen...antar att man måste göra en återställning av larmet el nåt...

Bilen =)
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
J-många a-kob: Om batteriet nästan varit tomt krävs det ofta ett par dygns laddning för att den skall hinna ta igen till fullladdat. En sak vad displayen på laddaren visar, en sak hur batteriteknologi funkar. enklast är att göra en felsökning hos en verkstad med BMWs DIS/GT-1/PUMA-testdator och få ett protokoll vad som är fel.
Mvh
Asken
Ja
13
Jaaacob
Z3 1,9 -01
Asken, har fortfarande samma problem, i bland så kan det ta 20 försök (vrida tändningen, plocka ur nyckeln och tillbaks...) eller 50.. Känns som lotto, när den väl startar så är det inga problem.

Batteriet har det aldrig varit problem med, den kör hela styrkan. Jag har testat med ett annat, men det är samma problem fortfarande.

Var förbi bmw, de säger sig 1-2 veckor i väntetid + att det kostar 1000kr att felsöka. Och det är det inte värt? Beställde en ny "annten/spole" så får vi se om det är den som spökar, killen på verkstaden berätta att vissa bilar haft problem med just det, och startspärr.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jaaacob: Låter som din bil behöver ett besök hos Doktor Per, med antennspolen.... Vem är han? Den som du söker medans dusjälv kan sätta dig på en uteservering och ta en GT samt softa. Proffs besöker proffs:)
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vrt köpte du bilen och av vem? Är den svensksåld, importerad? Om import, isåfall när?
Asken

Ja
13
Jaaacob
Z3 1,9 -01
Hehe.. Om det ändå vore så väl :)

Bilen köptes i veckan, 28:e, av en man i uppsala / almunge. När bilen provkördes för första gången, gick den fint, inga problem med uppstart eller liknande. När vi hämtade den några dagar senare, inga problem alls! Förstår inte hur vi kunnat undkomma det.

När vi sedan kontaktade dem samma dag, då bilen inte startade för oss så berättade han att det hänt någon enstaka gång men aldrig kommit tillbaks... hm visst...

Bilen är i sig, svensksåld, 3 ägare, helservad på samma ställe där den köptes, novation bmw/uppsala.(Länk

Köpte just denna då den hade sådan fin historik, ser väldigt bra ut, få ägare och få mil.. förstår inte varför en sådan bil ska krångla. Men alltid är det något.

Antennspolen har kommit till bmw, fick ett sms från verkstaden idag, så jag åker förbi där imorgon. Lustigt billigt (ca 200kr), undrar hur lätt den är att byta egentligen. Har bara vart på vw, peugeot, opel, volvo tidigare.

Mvh, Jacob
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Jaaacob
jag och kanske fler är intresserade av om du kunnat lösa gåtan med dina startproblem? om inte så skulle ett litet inlägg vara trevligt då du fått lösningen på gåtan
mvh Uffe/bildock
Ja
13
Jaaacob
Z3 1,9 -01
Hej, jag har bytt antennspolen men det var ingen skillnad startmässigt. Någonstans ligger felet, får väl bita i det hårda äpplet och lämna in bilen. Jättesvårt att hitta felet utan att felsöka bilen, á 900kr Surt sa räven, vi får väl se vad som kan vara fel. Om ingen har något uppenbart tips.
Visa användare
886
bildock
Jaaacob
jag har följt den här tråden med största intresse för ditt problem, därför att jag haft exakt samma problem med min bruksbil Golf nu 9 år 14000 mil, jag pratade med märkesverkstad och fick beskedet att det ej gick att få fram uppgift via felsökning.

Jag pumpade verkarn där och frågade i detalj vad som händer då startspärren utlöser, väldigt svårt att få klarhet i detalj vad som händer annat än en krets i nyckeln ska känna motsvarande signal i tändningslåset.

Men vad gör man då om bilen lämnas för rep? njae vi får väl se var felet ligger och provar och kanske byter tändningslås??????????

Jag lämnade aldrig bilen utan hade lite el. kontaktvätska via spray där tänd.nyckeln sätts in och se där, jag blev av med problemet , men var det då kontaktfel i låset? märk väl att jag frågade verkar´n om jag kunde göra så här och fick bara ett nekande svar.

Nu kom felet tillbaka efter ett år men därefter har jag använt CRC556 och därefter har inget hänt, kanske därför att det lilla smörjmedel som finns i CRC gjort nytta.

Nu uppmanar jag inte dig att göra likadant då man inte vet vad som händer med Z3:n men jag ville så gärna delge dig mina erfarenheter av ett likadant fel, då du själv kan avgöra om du kan dra någon nytta av det
mvh Uffe/bildock
Ja
13
Jaaacob
Z3 1,9 -01
Mycket intressant, jag har varit i tankarna kring tädningslåset, att det kan vara det. Det jag ska pröva är att montera ner kåpan igen, vrida på tändning och mäta med kabel, samt när jag vrider för start, vilken som ger ström. Man kan även korsa strömmen med tändning på till starter-kabeln på tändnigslåset baktill under kåpan. är det bara kontakterna som är slitna så är det ju lättfixat.

Kan ju vara så att den börjat oxidera nu när värmen kommer och att den sått fuktigt? eller att kopparen utvidgas, vad vet jag. Ska pilla på det där imorgon. Är värt ett försök!

Tack för dina tips, mycket värdefullt!
Ni
7
NikeNike
Z3M Roadster
Hej

Vet ej om detta är till någon hjälp.

Har haft liknande problem med annan bil. ibland startade den inte. problemet var oxiderande kontaktytor vid startmotorn. troligen tunnare kabel som går till solinoiden. Efter rengöring smörjning så funkar det perfekt.
Troligen har du bara litet glapp någonstans och hitta det blir svårt då felet måste finnas där när du mäter och det räcker med att du petar till kabeln så har du kontakt och felsökningen blir förgäves.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Här kommer en liten teori från en fd verkstadshef på VW/Audi.....
Om det är så att startmotorn vägrar dra runt så tvivlar jag på att det är stöldskyddet som spökar. Min erfarenhet är att startmotorn drar runt, bilen kan tom starta men så fort du rör gasen så dör den. Alt blockeras tändningen helt och bilen tänder inte till alls. Har man ett sånt fel kan det vara problem med transpondern i nyckeln (prova därför alltid med reservnyckeln), antennen som tar emot signalen, eller kabeln mellan antennen och bilens elsystem. Som någon skrev, exakt vad det är ser man sällan på ett felminne.....

Om startmotorn inte drar och du har kräm i batteriet tror jag du har felet mellan startmotorn och nyckeln. När du stoppar i nyckeln i tändningslåset har du en kontakt i botten "startenkonakt". Om den glappar pga tex slitage eller oxid får du aldrig iväg en strömpuls till solenoid och startmotor så inget händer då när du vrider om nyckeln. Ett sätt att eleminera det är att slå på tändningen och sen starta bilen genom att ge solenoiden spänning direkt på anslutningen. Startar den klockrent då är det startenkontakten eller ledningen mellan den och startmotorn som är problemet!

Ge inte upp..... /Magnus
Visa användare
886
bildock
Magirus
såsom du beskriver i inläggets första del stämmer med mitt problem, det har inget med startmotorn att göra, händelseförloppet var exakt som du beskrev, startmotorn drar, motorn startar och därefter dör, med en symbol lysande på i instrumentet.
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.