AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.938

Fel, fel, fel. Vågar man köpa en BMW till?

Sida 2 av 2
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Problemen drabbar oss alla.
Kan bidra lite med mina tidigare BMW erfarenheter i denna gamla tråd (länk)

Länk

/L
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Håller helt med om att gamla bilar går sönder. Mil och ålder tar ut sin rätt, oavsett bilmärke. Min bil har nu gått strax över 10 000 mil och nu börjar det märkas att slitdelar, m.m. måste bytas. Det har inte varit några som helst problem hittills, förutom bromsbelägg, tändspolar (garantijobb) och rost (också garantijobb).
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
JD:

Nej Audi har jag inte haft i åtanke...

Och jag säger inte att bilar inte går sönder. Jag jämför bara med min kompis krets där det finns:
1 saab 9000, mil: 29000
1 volvo 850, mil: 34000
2 toyota corolla, mil 22000/23000
1 VW passat, mil 21000
1 audi rs4, mil: 24000
och
1 audi s8, mil 28000

Och ingen, ingen har så mycket problem som jag...
Det finns ju självklart vänner med bilar som gått kortare men dom jämför jag absoult inte med...
Sn
105
Snuttis
Opel Astra OPC -13
Ingen skulle köpa nya bilar om äldre bilar var problemfria i 15-20år.

Vet själv när man haft äldre bilar och man undrar vad man gjort.
Eftersom det känns som bilen och jag har drabbats av gudsvrede.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
De kanske kör snällare än du? Ge mig en 25k milare så kan jag se till att du behöver byta halva bilen efter 1 vecka, och då kanske jag kör hyffsat snällt ändå.

Nä, men känner du så, så köp ett annat märke, det tycker jag. Subaru sägs hålla, iaf. de tråkiga 2.0:orna.

Eller så har du köpt en otursbil, jag menar att just 540 kan vara välanvänd... Jag har haft 318 o 525 med över 30k på mätarna, inga bekymmer med de alls, men jag kanske ser till att byta saker i förebyggande syfte också...

Köp annat, det är mit råd, kort o gott!

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Det är väl klart att det är olika från bil till bil. Men jag kan säga att den E34 jag hade i sex år mellan 9000 och 16000 mil var ett under av hållbarhet. Bytte skivor fram, ett styrstag och batteri plus servicar förstås. That's it! Kan det bli bättre? Hoppas nu E38an klarar sig lika bra ?!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har en Audi 100 -92 som slit och släng bil till stallet crossbanan, pendla till jobbet osv. Jag har kört från 24000-32000 och den får minimal skötsel och får leva ett tufft liv. Ny billig biltema olja var 1500:e mil. Fick jag byta en slang som torkat till insuget och ett par nya bromsskivor. Har uppskattningsvis kostat 50 öre milen i service och underhåll.

Den framvagnen är betydligt mer problem fri än den på e39:an jag hade innan. Byte alltså från en 523i -00 för 120´ till en gammal Audi 100 2.3 -92 för 30´ och komforten på landsvägen blev bättre! Och servicekostnaden för BMW var nog runt 3-4kr (skruvar för det mesta själv)

Men den är inbjuder inte till någon sportigare körning, mer tuffar på i jämnfart och den vill ha lite soppa men som helhet går den nästintill problemfritt och mkt billigt.

Visst krånglar gamla bilar men att köpa en nyare är absolut ingen garanti att slippa problem, tvärtom

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Knack knack, men över 5000 mil ( fr. under 9k - 14k mil ) med 2 skivor fram, en ABS givare och div. vätskebyten på 523:an tycker jag är bra jobbat ändå.

525:an närmar sig 16000 och känns nästan ny! Har egentligen inte behövt byta kyl, H2O pump + termostat på den egentligen, men det skadar aldrig... Lederna är friska som nötkärnor, säger besiktningsgubbarna iaf.

Själv tycker jag att E39 med 6:a är en ganska tålig bruksbil, körde en riktigt välanvänd 528 -97 med 38000 mil på mätaren häromdan, helt OK bruksbil den med.

Sen har jag själv haft bl.a. N. Sunny -88 med sprucken topp o 35k mil på mätaren, den gick den med. Gick inte ens att köra en Svullo vid skroten på den, motorn höll tills jag tröttnade - med en härlig blandning av glykol o 2 år gammal billig mineralolja.

Gammal Audi är också tåligt o andra sidan, men hur kul är en 1,8 på 90 hk...

Mvh:

Zoltan
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Det verkar ju som ni ändå känner att hållbarheten är okej.

Körglädjen och övrigt är inget att klaga på inte heller hållbarhet på knappar/skinn/etc

Jag kanske bara haft otur, men det gör ju att man blir lite tveksam är dessutom sambo och ska motivera min dyra bil för honom också.

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Har tillgång till en sprillans ny Volvo V70 och det är mängder av fel på den.

Sen blir det ofta strul med långmilare det går inte att komma ifrån, testa en BMW med lite färre mil så blir du nog nöjd.
Det är dyrt att äga en beg.bil. Jag har dock haft tur med min. Det enda jag har bytt på 1 1/2 år förutom slitdelar är batteri och en insugningslang som gav ljud ifrån sig.
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Tack clubsport, jag är lite inne på det med, ska bara försöka motivera det för sambon. Det var lite tanken med tråden. Att få lite konkreta svar på hållbarhet...

Du har tur du 3D :-)

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har nu ägt 4 BMW och kan inte säga annat än vilka bra bilar!
Kostnader jag har haft är inte stora, typ service och bromsar nån vattenpump och hjullager. Minst pengar som jag har lagt ut var på 328 och kanske 540!
Men ska man köpa en bil så tar man ofta reda på vad som är bytt på bilen men det hjälper nog inte alltid!

MvH Bmw 4-ever
Saknar v8 ljudet
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Nej jag har nog haft en del otur. Trots nogranna efterforskningar.
Så egentligen så finns det ju inte heller något som säfer att jag skulle ha mer tur med något annat märke heller...

Trist bara att man är upp över öronen lycklig,när man äntligen haft råd att köpa sin bil (kontant) och allt är toppen. Och sen ka den hemskaste nerförsbacken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.