AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.936

Fel, fel, fel. Vågar man köpa en BMW till?

Sida 1 av 2
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
Börjar bli sjukt trött på min bil nu.

Och börjar starkt ifrågasätta BMWs goda rykte om att vara en bra bil.
Har än så länge haft 2 BMW, var ju självklara valet att ha bmw, roligare kan man inte ha när man kör (undantaget alldeles för dyra bilar)
Har köpt begagnade bilar som gått rätt så långt. Men det har varit välskötta bilar. Och jag har självklart lagt mycket pengar i skötsel.

Men jag har ideligen en massa fel som ska åtgärdas, det tar lixom aldrig slut. Och det börjar man tröttna på.
Mina bilar har båda gått långt, men många jag känner har bilar som är lika gamla eller äldre och har gått minst lika långt. Ingen, INGEN av dom har så mycket problem som jag.

Ska nu byta bil snart, har inte råd att köpa en ny fin, utan det blir en begagnad igen. En som inte gått särskilt långt. Men är osäker på om det hjälper. För köper jag en nyare BMW och den strular så kommer antingen min sambo strypa mig, eller så kommer jag dö av djup deprission.

Är det bara jag som har sjuk otur, eller är det lite sviktande kvalitet? Jag menar bilarna kan ju inte vara byggda enbart för dom som har råd att köpa sprillans nya varje gång...

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
ja
12
jakenbaken
320 Cab -95
318 Touring -90
Hej, har inte haft annat en problem jag med.. har hört massa fina saker och bmw så jag slog till på en 320 cab med 19k mil på mätarn, vilket i sin tur var en flopp.. 2 dar senare gick generatorn, lagat och klart 5000:-, fick köra 1 dag efter det. jahopp då var det adjöss med Kylaren som sprack, till följd av det fick jag nu byta Termostat och även vatten pump, sen får jag inte till Luftningen hur jag än vrider och vänder på det.. jag kommer personligen aldrig med handla en bil utan luftningsfritt kylsystem :P!
Men någon mil blir det iaf mellan stillestånden? Tyvärr så är väl inte BMW unikt på den punkten utan det blir sletet som det mesta... Den mest bekymmersfria bilen jag ägt alla kategorier var en 518 från -84, rostfri, välhållen inredning, blygsam förbrukning, helt problemfri tills jag parkerade i en stolpe, då jag ledsnade och gav bilen till mamma som körde den (lagad såklart) fram till -95. Utöver drivmedel, skatt & förs. kostade den ca. 2000:-/år att hålla rullande. 735:an är en helt annan historia, men otroligt sköna mil.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Gamla bilar går sönder, det är inget konstigt med det.
min har hållt väldigt bra förutom slitage delar då...
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Festligt med folk som tror att en begagnad, 10-13 år gammal bil skall hålla utan att något går sönder.

Man kan ha otur, men vissa saker kan man utröna redan vid inspektion innan köp. Jag har haft "tur" i alla fall. Har aldrig köpt en bil (alltid BMW) som inte gått mindre än 24000 mil och har aldrig haft några större problem. Pajar generatorn så får man väl skaffa en annan? Kostar 1000 kr på bildemont. och tar 45 min att installera. Att lufta kylarsystem på BMW:s sexor är en liten konst, men det finns mycket skrivet på forumet om detta och det är långt ifrån omöjligt. Som med alla andra tänkbara problem...

Sechs macht Spass!

Min Limo: Länk
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har haft ett antal Volvo-bilar en 740, en 850 turbo och en T4:a. Ingen av dom var problemfria, minns fortfarande med fasa min första reparationsräkning nån gång på 90-talet med medioker nyutexad ingenjörslön. Summa 9000.- och jag var rejält stressad.

Min BMW 330 är inget undantag, den har kostat den med, dock har det mesta varit förebyggande åtgärder jag gjort, möjligen har den varit billigare än mina Volvos, men det är för tidigt att säga ännu.
Autopower är ju helt fantastiskt just i detta sammanhang, varenda skruv finns ju redovisad och jag har ju hittat ut i världen till platser som bimmer.se och e38.org osv. tack vare detta eminenta forum.

Jag tillhör gruppen hobbymek och har inga problem med att grejer krånglar och går sönder, sen har jag även proffesionella bilmekar i närmaste kretsen och det underlättar såklart. Jag valde en gammal cruiser för mysfaktorn, om jag istället valt en Volvo 760 -89 hade det med all säkerhet kostat lika mycket pengar men helt utan mysfaktor!

Inte ens nya bilar undgår att gå sönder, går att läsa i diverse trådar, men jag har en känsla av att det var bättre förr... Även om 7:an bråkar så känns den gedigen och väl ihopskruvad.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
luftningen är otroligt lätt fixat, ta bara och borra ett litet hål (3mm) i termostatens kant så luftar den sig själv och det är bara att köra direkt efter du fyllt på vätskan. Ett givet alternativ för mig på "besvärliga" luftningsmotorer.

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Du kanske är som ett batteri av alla andra tokar härinne, bygger en ny bil av den man har?:)

Skämt åsido. Ju mer elektronik och komplicerad konstruktion, desto större chans för fel. Det är ju tragiskt att du haft så många fel.

Varför inte satsa på en enklare konstruktion men kanske en roligare bil som iaf är billigare i underhåll, rappare körkänsla men ändå erbjuder storbilskänsla. BMW 323 ti i någon av de sista årsmodellerna. Pris 35-70kkr.

Vad är budgeten på bilen och ska du använda den som taxi(E39)?;)
Mvh
Asken
jp
464
jpn
523im -99
jag har bara haft 2st bilar hitills i mitt liv båda bmw och gammla och billiga var dom också. Och det bästa av allt dom har varit otroligt driftsäkra, den första bilen hade jag mellan 16-19års ålder en 318i-88. Och den fick gå riktigt hårda mil kan jag lova =) visst bytte jag lite saker men det var bara slit delar som man får byta på gammla bilar, batteri,stötdämpare och stödlager i mellanaxeln var det jag bytte på den. sålde den senare till en polare som kör minst lika hårt och han har inte rört en skruv och den har gått igenom alla besiktingar ua.

min nuvarande 318is-90 har jag bara hunnit köra 3000mil med men det som är bytt på den är en fläktrem a 85kr och en startmotor för 1300kr. helt ok om du frågar mig! =). jag är förövrigt ganska säker på att även tredje bilen kommer vara en bmw.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det intressanta är att min mest problemfria bil fram till nu(Om vi nu bortser från corollan som sambon äger) är också den som gått längst och var äldst. 320 E30 -88, det var en rejäl bil det... Dom lite nyare som bara gått runt 10 000 mil vid inköp har varit mest strul.

Menmen, man sitter lite säkrare i 330 än i den gamla skokartongen E30 iaf... Som jag ser det är det den enda anledningen för mig att inte byta tillbaka tragiskt nog.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Hej!
Ja otur kan man ha med alla bilmärken, den saken är klar.

Men då kan jag ge en annan bild:

Jag har haft min E34 520iT 1996:a sedan mars 2004. När jag köpte den hade den gått 13600 mil. Nu har den nyss passerat 22000 mil.

Under dessa 4 år och snart 9000 mil har jag bytt stötdämpare och bromsskivor/klossar, vilket väl får anses normalt. Två gånger på 4 år har bilen krånglat. Ena gången (1 år sedan) gick en tändspole. BMW satte dit en beg, och så var jag på rull samma dag.
Andra gången (2 veckor sedan) gick generatorn. Fick tag i en beg utbytes på bilskroten, 50 min mek och så var jag på rull igen.

I övrigt är inget bytt. Koppling, avgassystem m m funkar hur bra som helst efter 22000 mil.

Min BMW har hittills varit lika driftsäker som min förra bil, en Toyota Corolla.

Mycket nöjd med driftsäkerheten och kvalitén! :-))
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Min erfarenhet är inte att BMW har speciellt bra kvalite, (kanske inte jättedålig heller).

Nån skriver att gamla bilar går sönder. Min erfarenhet är att även ganska NYA bilar går sönder och krånglar.

De mest problemfria bilar jag haft har kostat under 20´ (ej BMW). Enkla basbilar med få finesser som kan krångla. Vidare kan man acceptera vissa smärre defekter på en äldre bil som inte påverkar funktionen nämntvärt.

Att jag ändå oftast åker BMW beror på körglädjen och komforten som man får till rimliga pengar. Inte minst är detta forum nog sveriges bästa när det gäller att få hjälp och tips när man ska laga och underhålla sin bil själv.

Egentligen skulle man nog åka Toyota men de är ju så otroligt tråkiga!

Toyota har fått ett oförskämt bra rykte, går snålt men är riktigt grå bilar och inbjuder knappt till aktiv körning. Jag har haft två corollor som iofs är snåla men service på Toyota är inte gratis, känns som om dom passerat Volvo i tim. deb. och res.dels. pris.

På BMW, (har inte servat bilen där) sjukt hjälpsamma fast man åker en bil som inte funnits i bilhallen på 15 år, har faktiskt aldrig varit med om maken till trevlig personal!!

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Håller med om oväntat bra service och positiva bemötande
man får hos återförsäljaren när man kommer in och ska ha billiga smådelar
till gamlingen. Dom fixar fram det mesta till en 15 år gammal BMW.
till och med originalnycklar till min gamla E30 fanns på lagret i Malmö.

Tidigare erfarenheter har varit att man inte har något att hämta om man
har ett fordon äldre än 10 år hos en Märkesåterförsäljare.

Till Emelie skulle jag vilja säga: Välj en enklare BMW modell om du vill ha lite driftsäkrare
beg.bil som inte belastar kontot så hårt. Varför inte en 318 E46 143 HK med c:a 9000 mil?
körglädje finns i dom också.
Väljer man begagnad långmilad 540 ska man ha en rejäl underhållsbudget.

/L

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Här kommer ett exempel på en begagnad "vettig BMW" som är bra på det mesta
och lätt att leva med utan att äta upp hushållskassan. :)

/L

Obs denna är bara ett exempel.
Länk!

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
oj, lyckades inte med länken. hur som helst den föreställde
en snygg svart 318 E46 02 med c:a 9000 mil på mätaren.
pris runt 100.000kr

/L
Emelie: Jag antar att du har behövt byta div länkarmar och bussningar i fram och bakvagn + kylare och vattenpump etc. sånt som behöver bytas efter ca 15-20.000 mil. Så om du nu har bytt dessa slitdelar på din, varför då byta bil när du har fixat till din bil, annars kanske du får börja om på nytt med din nästa beg BMW?
Visa användare
164
Emelie
540ia -98
---> Travel in style:

Tror absolut inte att bilen ska vara prickfri. Det är inte min tanke. Jag är som jag skriver medveten att den gått långt. Det är ju inte slitdelar som är problemet i mitt fall... Den gick ju igenom besiktningen med rent papper.

Jag har också inspekterat båda mina bilar mycket noggrant innan köp eftersom jag är väääldigt intresserad av bilar. Så det kan inte vara det som är problemet.

Du nämner smidiga billiga problem det är klart att inte du är trött, hade jag också bara haft en trasig generator eller bromsar och annat hade jag också varit nöjd. Enklare fel kan jag också fixa själv, har bytt klossar och stötdämpare själv.

----> Henke lexus:
Jo jag har bytt på min nuvarande 540: kylare, lagat ac:n, bakvagnsbussning, databoxen till multifunktionsratten, detta förrutom slitdetaljer som bromsar och det. Det sista nu är att radion lägger av titt som tätt, varenda pixel är på väg att dö, samt så har den börjat komma rost på dom klassiska ställena. Och säg inte att jag misssköter bilen, jag lagar det som kommer snarast, gör regelbundet hjulvagnsinställningar, och tvättar handtvätt 1gång / vecka.

Jag har endast haft bilen 1,5 år. Och tro inte annat än att jag verkligen älskar den, det gör jag. Jag gillar BMW överlag, bättre bilar att köra finns inte, men jag blir lite tveksam till hållbarheten.

Eftersom jag hade minst lika mycket problem med min gamla 525 (e34) så börjar jag misströsta.
Jag är inne på att köpa en nyare som gått kortare (helst under 10' mil) och till lite högre pris. Men är rädd för att jag ändå inte undkommer problemen

Till er som pekar på en lite billigare men nyare modell av BMW. Jag har ett problem, gick ut hårt och är en slav under bra motorljud. :-)
Har tittat på 325-330 2003 och nyare (även allra senaste modellen), samt en z4 2,5-3,0. Jag vill ha en manuell, men med snygg inredning. Minst en sexa.
Har också tittat på några andra märken, men ska jag vara ärlig så är det ju en BMW jag helst vill ha.

Me som BjörnB säger, att jag har ju även hört talas en del om nya bilar med mycket problem.

-----> asken:
Angående storleken, så åker vi långt, och det är alltid jag som kör vänner kompisar om vi ska åka. Av egen vilja, därav vill jag åka bekvämt.

-=Ingen BMW,ingen körglädje!=-
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag tycker inte alls att mina BMW bilar genom tiderna har haft särskillt märkvärda fel, mest slitdelar.

Jag jobbar med fordonsutveckling och provning (vissa delar av det) till vardags, därmed hör och ser en del. Inte många märken som är perfekta, om det ens finns. (För oss utan fet plånbok).

Men visst, köp en Audi vet jag, så får du smaka på minst 8 kulleder i framvagnen t.ex. (Har nyss träffat en sur A4 ägare!)

Den finns egentligen bara en garanti på gamla bilar: DE GÅR SÖNDER!

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.