AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.118

Exempel på hårresande verkstadsjobbspriser efterlyses!

Sida 1 av 2
Backade i morse av antennfästet på min 1:a mot underkanten av garageporten (Crawford taksjutport). Hade liksom inte orkat öppna den ordentligt, och den rann ned en dec av sin egentyngd. Satan vad det small...
1055 pix för nytt fäste... acceptabelt... men: 2,5 timmar för att få dit skiten - montera ned innertaket osv..! Landar inte under 4000. För att byta ut lite plastskit och något som såg ut att ha samma färg som världens enklaste kretskort.

Vad säger ni, BMW-folk? Har ni några salta historier att kontra med? Det finns säkert långt värre erfarenheter. Varför accepterar man som slutkund denna prissättning och dessa konstruktionslösningar år efer år? Marknaden anpassar sig ju i längden efter pris/utbud/efterfrågan etc sägs det...

Att ha olycksbröder är en klen tröst, men i dag tar jag mer än gärna del av andras sorgliga historier ;-) Delad sorg är halv sorg... eller hur var det nu?

Ge mig ett duktigt underlag och lite tid, så ska jag resa detta till samma nivå som bränsleprisdebatten, för nu är Helgeson lack.
I takt med att marginalerna på nybilsförsäljningen minskat de senaste åren tar man helt enkelt igen det man förlorar på gungorna s.a.s. 1500kr/h är väl normalt för en BMW verkstad.
Audis service verkstäder är än värre, drygt 2000kr/h tar de på Audi Malmö, Bilia ligger i denna region också. Inte konstigt att ett vanligt olje+filterbyte landar på 4000SEK för en simpel A4 eller V70.

Ingen dålig timdebitering m.a.o.

I jobbet kontrakterade jag igår en upphovsman (fö överläkare och professor i Miami US) angående en översättning av ett standardiserat frågeformulär. Hon tog 250USD/h för tjänsten. Kanske skulle lära henne byta olja på bilen också, hade säkerligen blivit ett konkurrenskraftigt pris :-)
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Tacka de svenska arbetsgivaravgifterna och skatterna.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Marginalen på oljor o.s.v. är inte dålig den heller!

I många fall debiterar verkstaden pris för ett jobb enligt deras lista. Trots att man tar genvägar och gör jobbet snabbare. I Helgessons fall tog kanske jobbet en timme, men man debiterade enligt listan.

På mitt förra jobb hade vi ett gäng Volvo som tjänstebilar. Det var bara en sak Bilia aldrig missade och det var att skicka fakturan. Allt möjligt annat missade man, lösa oljepluggar, hjulinställningar, o.s.v..

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Fattar inte ens varför man lämnar in bilen på tex på bmw i huvetaget...
Är det ett garantijobb så är ju saken annorlunda,men annars är den lokala verkstaden alltid billigare,i nästan alla fall också bättre!
Stämpel som stämpel liksom...
Drygt 2000 pix/tim... jaja, jag har aldrig övervägt Audi ändå ;-)

Jag hade faktiskt ett garantijobb som skulle fixas också. Att byta antennfästet är inget standradjobb, inkluderar som sagt att riva innertaket, och det är kanske inte trivialt med airbags och grejor.., vad vet jag. Min bil är inte ens ett år gammal ännu, och då tycker jag det fortfarande är OK att hålla sig till märkesverkstaden, i alla fall för sådana ovanliga grejor.

Sedan fick jag 10% rabatt på både jobb och delar som BMWCS-medlem. Alltid nå´t! ;-)
Om det inte vore för de JÄKLA vibrationerna skulle jag vara väldigt nöjd med min E39 :( Tänk om dom bara kunde försvinna, vilken dröm!
Woops, svarade i fel tråd! Men aldrig fel att varna andra för E39:an.
Finns ju ett annat vettigt skäl till att hålla sig till BMWs verkstäder under de första 3 åren och det är ju att servicen är gratis. Det torde prismässigt t o m konkurrera ut Kalle på hörnet som byter olja i eget garage.
Sen kan man ju se det som att dessa servicar är betalt via nypriset...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På den 320d Touring -03 jag hade för något år sedan så funkade det skjutbara innertaket till takluckan dåligt. Gick inte att öppna mer än 1 dm när takluckan var stängd. Att få detta lilla fle åtgärdat gick på ca. 11.500kr på aukt BMW-verkstad. Anledningen till det höga priset var dels att man var tvungen att byta någon ram runt luckan samt att det var mycket jobb med att riva ner innertak och annat. Nu hade jag EuroPlus-garanti på bilen så den stod för större delen av kostnaden för annars är det tveksamt om jag hade lagt dessa pengar på en sådan sak.

___
//Ulf
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Motvallaskärring - Kanske! Måste säga att jag är mycket nöjd med Novation i Uppsala. Ett exempel är vid en service när jag bad dem att kolla och eventuellt byta bromsbeläggen fram - och fick ett pris.

Service och jobbet utfördes och jag betalade - någon timma senare ringde de och sa att beläggen var såpass bra att de aldrig byttes ut och att jag kunde komma in och få tillbaka pengarna för beläggen jag betalat för men aldrig fick - vad säger man?

Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
9000:- för att byta packning till vevaxel samt packning till oljekylare. Slå det om ni kan ;) Anledningen till det sjuka priset var att de var tvungen att plocka ur växellådan för att komma åt packningen till vevaxeln. Tur jag hade garanti, betalade 475 kr i självrisk :D

Hade svårigheter att få garageplats för motorbyte så jag slängde ut en krok hos en lokal diverse-verkstad och fick ett pris på 8000:-, bet ihop och fick till slut ett garage och bytte motor själv med hjälp av händiga kamrater. I efterhand kan jag säga att priset inte längre verkade orimligt =)

Min misstänksamhet grundade sig på att jag blev blåst av en annan verkstad som bytte bromsar på 520:n som blev så dyrt att jag sålde bilen av ren ilska.

Jag skruvar det mesta själv men med fyra bilar som behöver ständig tillsyn och avsaknaden av dubbelgarage så lejde jag bort det....my bad.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Härliga erfarenheter! Tydligen komplicerat med innertak... Det är väl just de där uddajobben man ska vara livrädd för.

Dessutom ser jag nu att de kladdat ner baksätet med någon gråvit goja... Men vad kan man begära med det timpriset? IRONI.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Min första oljeservice kostade 2300 på V70:n (V70N 170 -06) (Uppl. Motor).
Så 4000kr för olje och filter byte på V70 som Kristoffer_L skriver, låter en smula saftigt.

Däremot fick min fars granne ett pris på 17.000kr för ett
kamremsbyte på sin Audi A6 Avant 2,4 årsm 2000. på Audi verkstaden.
Det måste vara rekord? ;)

/L
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Många VAG-bilar med längsmonterad motor kräver att man plockar ner fronten o.s.v vid kamremsbyte. Därför är t.ex Passat lika dyr att byta rem på. Surt när man börjar liggapå plus efter att ha kört Tdi på en halvliter milen ett par år och sedan får man kasta upp nästan 20´på en service.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
pratade precis med Uppl Motor ang samma service på min V70.
Första kamremsbyte införs först efter 18.000 mil eller 10 år vilket som infaller först!!?
Låter snudd på kamkedjelivslängd.

Enligt verkstaden beror det på en mycket kraftig rem som inte har för kritisk löpbana.
Dessutom brukar vattenpumparna inte behöva bytas alls vi första rembytet.
Har svårt att tro detta så jag begärde pris ändå med rem+spännare +pumpbyte.
5.716 kr kostar det. Överkomligt tycker jag.

Ska stora servicen göras samtidigt med stiftbyte och rubbet inkl kamrem+pump så kostar
det 8600 kr.

Att Audi har mage att plocka sådana priser på rembyten måste ju påverka
andrahandsvärdet på vagnarna?
Det bästa är ändå kedja som BMW kör med.

/L

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Leffo: Kristoffer har eller hade en V70 och min egen erfarenhet säger också att han inte ligger så fel i priset på oljeservice men det skiljer nog en del mellan olika Volvoverkstäder. Bilia i Malmö/Lund är i alla fall inte kända för att vara billiga...När jag gjorde oljeservice där på min fd V70 så landade det på ca. 3400kr och det var över 3 år sedan. Service man gjorde kring 6000 mil var en större och den kostade då ca. 6300kr om jag inte minns fel.

Jag upplevde att V70'n var snäppet dyrare på verkstaden än min 530 samt att serviceintervallerna var kortare, 2000mil mot ca. 2500mil för BMW'n. Min V70 var en 02:a och jag tror Volvo har ökat intervallen på nyare modeller.

___
//Ulf
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tvivlar inte på vad han skriver om priset, jag tycker bara det låter en smula saftigt, dyrt alltså om man jämför med beloppet Uppl.Motor skulle ha för samma sak kontra Bilia.
Det är fullt möjligt att det skiljer så pass mellan olika auktoriserade verkstäder.

Jag håller med om att mina tidigare BMW bilar också har haft rimliga servicekostnader.
Men det har också mest handlat om kontroller och oljebyten på dom. om man bortser från rena
reparationer.
Volvon har bara hunnit med sin första service så tiden får utvisa om den blir billigare eller inte.

/L

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
2800 DKK för felsökning och byte av en ABS sensor (v-bak), dvs 3416 SEK för en sån skitsak hos BMW i Danmark.

Hade gjort et oljebyte hos BMW i malmö någon månad innan som kostade 1800 SEK.

Har precis själv bytt bromsskivor och klodsar fram (första gången efter 12.400 mil!!) och bytte klodsar bak vid 12.500 mil. Kostnad = billigt! :-D

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
MB skulle ha ca 100.000 för att byta låda på en MB290D ala 98-99 de kunde inte laga den, lådan gick i safemode efter ca 5 mils körning.
Bilen är inte värd den pengen, men laga den det kunde MB experten Stefan på Bil&El i Örebro. Delar 7500 (ventilhus + sensor) + 2500 för jobbet.... Undrar varför Wadköpingsbil går under namnet "smedjan" i gnällbältet :) Det var ett år sedan, bilen rullar fortfarande perfekt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.