AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.091

M-Coupé iskall som begagnad?

Sida 1 av 3
852
Sörpan
325xi -02
Har haft min M-Coupé ute på annons Länk några veckor nu, men intresset är minst sagt svalt. Två mindre seriösa intressenter har hört av sig, i övrigt stendött. Jag har annonserat även på Blocket, BMW Club Schweden och rejsa.nu.

Är jag för ärlig om skavankerna? Är priset fel? Bor jag för avsides? Eller är helt enkelt intresset för M-Coupé noll?

Jag hade kanske inte förväntat mig att sälja bilen omedelbums, men är intresset så här dåligt så behåller jag kanske bilen ett tag till.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
BMW z3 M coupé är en relativt ovanlig bil och är inget som köps på en handvändning... Jag tycker du ligger bra i pris, det som var att jag "ratade" din annons var dels den avancerade ljudanläggningen och dels färgen... Men jag tro att du måste ha lite is i magen, rätt köpare kommer nog inom sinom tid...
Sorry, jag råkade jämföra din bil med en annan på blocket... Finns den inte på blocket överhuvudtaget eller!? Isåfall, ändra på det... Lycka till! =)
852
Sörpan
325xi -02
Bilen med ljudanläggningen finns i Östersund har jag för mig.

Min blocketannons:

Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att bilden är tagen på en bana gillar inte jag i alla fall. Det tolkar jag som att bilen är bankörd och därmed mer sliten än jämförbara bilar. Kan vara värt att använda en annan bild istället. Om du skriver att stolen är sliten så skulle jag också vilja se en bild på det, det är inte alls säkert att jag skulle reagera på att stolen är onormalt sliten etcetera.

//Lövet
852
Sörpan
325xi -02
Om man drar sig för att köpa en bil som har körts i sitt rätta element så kommer du aldrig att hitta rätt bil... ;-)

Skämt åsido, jag har ingen digitalkamera och bilden är tagen på Spring Break på Mantorp för två år sedan, men bilen ser likadan ut idag. Dessutom vore det falsk marknadsföring att förneka att bilen körts på bana. Jag drar mig hellre för att köpa en sönderbyggd bil med ex jättestereo som tvesovla nämnde.

Det finns några repor i blåfärgen i lädret. Det är alltså inte hål i lädret utan bara ytliga repor i färgen. Jag frågade en tapetserare om priset: ca 1500 kr för att färga lädret, men då fick jag plocka ur stolen ur bilen själv...

Har också märkt att Z3M är rätt svåra att sälja. Därför kommer jag att behålla min som det ser ut.

Det jag tror att många ryggar tillbaka på är att bilarna börjar bli till åren. Många väljer nog en Z4 istället fast det inte är en M.
Tror inte att det beror på att "de börjar bli till åren", enligt mitt tycker är det en klassiker. Jag kunde köpt en z4 coupé (ej M) men jag tycker z4:a coupé har lite väl trist design varför jag valde z3:an...

Priset på z3 m coupé är väldigt högt för att vara en så pass gammal - det är, tror jag, det som avgör intresseflödet... Men därmed inte sagt att sörpan ligger fel i pris, samtliga m coupéer ligger de facto strax över 200 tkr.
Här är en z4 coupé för strax över 240, säg 255 klar i sverige.

Länk

Och här en z3 m coupe för 239...

Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
nu är jag inte intresserad av att köpa en coupé, men för att vara ärlig mot dig hur jag ser på din annons, så har bilen en helskön färg som jag verkligen gillar,men det är bilden från banan och nu i efterskott då du talar om vem du är på forumet med "raksträckor är bara en.....o.s.v. skulle absolut försöka hitta en annan bil, nu talar jag för mig själv då jag ser ditt annonserande, kanske ev. köpare tycker detsamma, Coupén är på väg att bli en klassiker och köparna framöver kanske söker den där riktiga pärlan, som du själv skriver att behålla bilen, tills den sjunker så mycket i pris att den till slut blir lättsåld kan ju också vara en utväg.

Om man tittar på bilar till salu så finns det massor och Z:an är inget undantag men Coupén är färre men å andra sidan är det ingen bil som gemene man behöver, det kan ju vara en av anledningarna till att sådana bilar fraöver blir svårsålda i synnerhet när soppan närmar sig 15:- litern

Det här inlägget hjälper dig inte mer än att du har fått en inblick i hur en ev. köpare kanske resonerar och du lättare förstår varför så få har kontaktat dig har jag fel i mina tankar får du ha överseende med inlägget
mvh Uffe/bildock
Mkt bra sammanfattat av Uffe/bildock! Kan enbart instämma; Bilen söks inte av gemene man varför det kan ta en längre tid att hitta rätt köpare -särskilt med tanke på dagens bensinpris...
852
Sörpan
325xi -02
Uffe: Jag förstår tankegångarna, men min förra bil (M3 E30) var extremt mycket bankörd av både mig och flera föregående ägare, och något större fel på den bilen var det inte. Därför ska man inte automatiskt tro att en bil som har körts några varv runt en bana är ett vrak.

Jag försöker som sagt bara vara ärlig, varför förneka att man gillar att använda bilen som den är konstruerad till? Men jag kan med gott samvete säga att bilen är välhållen, jag skulle aldrig våga köra på bana med en halvrisig bil.

Sedan vet jag ju inte hur lätt det är för andra som försöker sälja sina M-Coupéer?

Jag tackar alla för era tankegångar, nu är ju sommaren nästan här så då minskar kanske suget att sälja den...

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sörpan,
Det spelar ingen roll att DU vet, att bilen är fräsch trots banåkande. Problemet är hur andra ser på saken.
Om du vill sälja bilen, byt huvudbild och sätt in fler bilder.

Ja, sälj inte - du kommer att ångra dig. det gjorde jag, något fruktansvärt.
tvesovla: Precis det jag menade även om det kanske inte framgick, i förhållande till åldern på bilarna är priset rätt högt. Man får ju exempelvis en fin M3 3.2 för ungefär halva priset mot en fin M Coupe. :)

Men visst, både Coupen och Roadstern är på väg att bli klassiker.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror också att det är bankörningen som ställer till det lite.

Jag kör själv på bana ett par gånger om året om jag har nån kul bil och visst tål bilen att anvädas på bana då och då men att förneka att slitaget ökar är nog önsketänkande.

Är ju bra att du är ärlig och öppen med hur bilen används men jag skulle nog rekomendera att skaffa en annan bild och sedan förklara för spekulanterna hur bilen används och förklara hur du sköter underhållet mellan körningarna (vilket jag antar att det görs).

Ta kostnaden på 1500:- och fixa till stolen, skriv att du kan fixa till fälgen eller dra av 2000:- på priset. Låna en kamera och ta flera bilder nya bilder.
Gör det så snabbt som möjligt, det blir inte lättare att sälja bilen då vi närmar oss semestern, det är nu köparna vill ha sin sommarbil.

Funkar inte detta är det nog bara att sänka priset inte så mycket annat att göra. Eller behålla bilen som nån föreslog vilket kanske inte är det sämsta ;)

Lycka till!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med ovanstående. Såg annonsen när du la in den och spontant får man en negativ bild av bilen när man ser bankörningsbilden. Det handlar mycket om psykologi...

Få vill köpa en chippad bil men en hel del kan tänka sig att chippa en bil dom köpt.

Många drar sig från att köpa en bil med drag men monterar det gärna själv senare.

En gissning är väl att det samma gäller för bankörda bilar. Man köper hellre en som inte är körd på bana även om man själv kommer att ta ut bilen då och då...

Bilen ser som sagt fin ut så bort med den bild du har och ta flera andra bra bilder. En digitalkamera kan ju inte vara speciellt svårt att låna av någon...

Om möjligt, åtgärda själv de defekter du nämner. Tror du tjänar på själv på det.

___
//Ulf
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Sörpan
jag fick inte fram allt i mitt inlägg, men det kompletterades av de som kom senare, förresten mycket bra inlägg, precis som jag tänker och då som om jag vore en köpare.

Det är klart att bilen är välhållen det syns ju, och inte tar den skada av några varv, men som någon skrev det psygologiska och sedan igen "raksträcko.....
det tyder på att ägaren har varit gasglad.

Nu tål väl en sådan bil att hanteras lite tuffare för det tycker du som ägare men,nästa ägare då? vad ska han ha bilen till? du och jag har skilda åldrar och ser olika på det här, men det kan ju finnas spekulanter som har mina åsikter och då droppar dom av, och det har man inte råd med då en bil ska säljas.

Jag tänker mig Coupén som blivande klassiker och det finns de som letar en sådan bil lite för framtiden, för dessa tankar finns redan nu tro mig, dom vill inte ha någon bankörd och haft en gasglad förare, dom vill ha den där genuina pedantbilen med lågt miltal, ja du förstår vad jag menar, det är inte alla som letar efter en sådan bil , men de finns och dom skräms iväg i nuvarande läge, jag vill också bara ge dig lite kött på benen varför en köparna sviker, men ta del av inläggen och ta dig tid att reparera stolen , att du inte haft tid låter inte bra i en annons det kanske är mer som du inte haft tid med........ och nya bilder flera stycken, detaljbilder är bra, ta bort annonsen, gör om den, gör en lockande säljande annons, och tänk så här den här bilen kostar 200 de som har pengarna varför ska dom köpa just min bil? och formulera annonsen därefter, mycket inlägg om nästan ingenting, men det här var intressant och ta det inte negativt utan dra nytta av alla synpunkter i inläggen, det kanske ger dig ett positivt utslag
mvh Uffe/bildock
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Håller med de föregående..

En bild säger mer än 1000 ord och det första många ser i din annons är "tävlingskörd" och kanske inte ens läser texten.

Jag vet inte om det är just sverige som är lustigt eller om det är en generell syn gällande alla länder när det gäller bankörda bilar som är till salu..

I min värld är den bilägare som är intresserad av bankörning även intresserad av att ha en bil som står upp till förväntningar och krav.
Att köra på bana kräver en del av bilen, så klart. Därav vill jag mena att bilen som körs på bana överlag är bättre servad och omhändertagen än "vanliga" bilar.

De "kioskvältare" som körs som de vore stulna varje kväll varv på varv runt stan med uppställ där och bredhas där samt har en bakaxel som snurrat dubbel så långt som framaxeln får iaf mig att rygga tillbaka lite..
Visst det syns inte och texten i annonsen säger "tjejkörd" "välservad" osv osv.
Välservad likställs med att serviceboken är fullskriven. Men då är den ju normalservad tycker jag...

Om vi ska ta ett exempel. En Lotus Elise som har fått en seriös vitaminkur i form av allehanda banåkadetaljer. Fjädrar, stötdämpare, r-däck, bälten, mototrim osv osv. Den stiger i värde och status.
Ägaren/säljaren visar att han bryr sig om sin bil. Han tar hand och sköter den, vet vad det handlar om så att säga.
Bilen ökar ofta i åtrohet samt värde med dessa modifieringar.
M Coupen som får samma behandling sjunker i värde och går inte att sälja för att ägaren verkar vara vårdslös och sliter ut bilen i förtid..

Nåja det var mina tankar i skrift.
Sörens bil har jag inte sett annat än på bild, men det jag vet är hur han letade efter rätt bil innan han slog till.

/Anton
852
Sörpan
325xi -02
Tack Anton, för att det finns någon som förstår mig... ;-)

Men om jag skulle få för mig att köpa en bil där det finns ett Nürburgringmärke eller en BMW Sport Clubdekal på så skulle jag bli mer intresserad för då vet jag att det är en ägare som är intresserad av bilen och bilkörning och oftast vet vad han talar om.

Men om alla letar efter exemplaret som bara är söndagskört i fint väder så finns det nog inte så mycket att välja på är jag rädd.

Men som sagt, jag verkar bara bli hudflängd när jag försöker vara ärlig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.