AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
30.898

Björkvik event 25/5 filmer/bilder

Sida 9 av 17
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vad alla pratar om hästkrafter hit och dit.
Antal hästkrafter/kg betyder ju inte allt.
Har alla glömt att även vridmomentet spelar in här?

Mvh Patrik
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Tydligen så påverkas M3orna mera med 1 extra person än vad E55 gör det. Tex jag drar cados m3 mycket mera när vi kör 2 mot 2 än vad jag drar om vi kör själva.

Synd att cado inte provade mot e55 1 mot 1, jag kan tänka mig att det skulle se ut lite annorlunda.
Monster Femma >> Njaaa, min bil påverkas oxå av hur många som är med i den precis som dom flesta andra bilar gör när det tillkommer extra vikt. Känner till och med av när jag släppt av min lille plutt son på 14 kg att bilen känns piggare,hehehe...

När jag drog mot den andra M3 E46 vid spontan race så var det 1 mot 1 :-)

Men visst, nästa gång provar vi 1 mot 1, fast det får ju bli mot den nya ägaren om han vill komma :-)

Mvh

E55----Jag äger en M3 E46 och jag vet vad dom väger ganska exakt som jag skrev... Min väger ca 1580 men det är en annan femma.

Och vad gäller GTI-manens teori ang. vridmoment så är den inte direkt relevant då man ALLTID kör på top. D.V.S hästkrafter. Vridmomentet är ju någonting som ger mer nytta i trimmade saabar mellan 80-150 på 4:an. Nu körde vi ju fullgas acc. vilket borde tala för att hk/vikt vinner. Alternativt om E55 har ett sjukt vridmoment (vilket jag inte tror den har) som spöar hk genom att bara köra mellanregister. För i ärlighetens namn så kör ju ingen 50-250 km/h på mellanregistret för att det skulle gå snabbare. Så alla ni med vridmoments-teorier kan ju kolla på en F1 motor:-)

Jag tror E55 har fler hästar under huven än vad han säger.... 299 på bakhjulen....ELLER HUR!!! FINNS INTE EN CHANS!!!!! Det är väl ingen match att spöa en E46 M3 om man sätter en raketmotor på en kundvagn.... Och allt b.s med att just denna E55:a går otroligt bra....kom igen. hahahahaha

"alternativt 383,52 HK i motorn korrigerat." Då kan man väl inte säga att man har 360 i motorn eller hur? Så klart E55:an vinner då.......

Alltid roligare att köra mot folk som är ärliga...

M.V.H
Dennis
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Klart som tusan att vridet gör skillnad!
Vid högre hastighet,blir luftmotståndet även högre....där kommer vridets betydelse ändå in!

Mvh Patrik
DennisH >> Men herregud grabben påstår du att jag ljuger när jag uppger 299 HK på hjulen??? Jag har 299 HK på hjulen KORRIGERAT enligt R-Tune som ligger vid Arlandastad (294 HK andra körningen p.g.a värme då dom inte körde med alla kylfläktar), ring och kolla om du inte tror mig. Sen hörde jag från Gti-manen att man inte borde korrigera moderna bilar men en del gör det ändå, så då tänkte jag att det var lika bra att nämna den O-KORRIGERADE siffran oxå vilket var 319,6 på 1820 KG mot M3 E46 som alltså har 316 HK på hjulen på 1600 KG enligt Cado's Teknikens Värld länk tidigare och borde ge en vinst för M3:an så det stääääääänker om det!!!!!!!!!!!

Tycker det mera låter som att jag får rätt ändå när JAG uppger Rototest ÄRLIGA HK Vs Rullande landsväg hästar som en del andra hävdar ger en ärligare siffra.

Om din väger 1580 KG och har 343 HK så skulle jag nog istället fråga mig om den har alla hästar hemma istället för att kritisera andra (mig i detta fall) för att uppge effekter som inte stämmer. Alternativt kika på dessa videoklipp igen och se om M3:an går så bra som du verkar ge sken av :-)

Mvh Mange
Cado verkar vara den enda av er M3-killar som kan ta en förlust som en man, har inte hört ett ord från gula M3:an som Miraculix har ännu angående att jag körde ifrån honom, så jag får ta det som ett tyst nederlag eller så biter han i sura äpplet fortfarande ;-)

Och till DennisH >> Kika på dessa länkar och kom sen och säg att jag har mera HK än vad jag uppger :-)

Länk

Länk

Snacka mindre och prestera mera tack!! :-)

.............................
AMG, Makes your pulse Race...
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
E55 AMG
Det är klart att alla bilar påverkas av extra person/vikt men vissa bilar påverkas mer än andra. Min påverkas mycket mindre äv vad en M3a gör, borde väl vara samma sak för din. Får väl testa nångång 1 vs 1 och se om det har någon betydelse till varför din är lite snabbare än M3a. För om du har 299hk korrigerat så borde du inte ha en channs mot en M3a (ca 300hk också) när den väger ca 200kg mindre lr hur?
Monster Femma >>

Absolut, vi testar 1 mot 1 nästa gång,inga problem :-)
Men om du jämför gula original M3 (316 RWHP enligt teknikens värld) mot min E55 med 299 RWHP så ser du att jag skulle vunnit även fast han var 1 i bilen eller jag hade 3 stycketn i bilen, så stor skillnad var det :-)
Och mot "cado's" som oxå är trimmad som min tror jag utgången skulle bli den samma, alltså vinst till AMG även då :-)

.............................
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
M635forever, vridmomentet spelar inte någon roll. Har du inte läst den långa tråden?
E55---Jag kritiserar ingen. Och om jag har alla hästar hemma som du utrycker det vet vi ju inte då vi inte ens kört mot varandra..........Men å andra sidan kör jag jämt mot cado`s som är aningen trimmad. (finns film på det) Så alla hästar är garanterat hemma. Du kan ju kolla med Felix:-)

Det enda jag vill är att få en bra förklaring till min frågeställning. Inte en massa skitsnack om att jag säger att någon annan ljuger. För det gör jag verkligen inte!! Bevisa att jag har fel istället. Det skulle få mig att förstå i alla fall. Och givetvis "acceptera" ett nederlag som enligt mig inte existerar tills motsatsen är bevisad. Och säg nu inte att jag ska kolla på filmerna eftersom det fortfarande inte visar hur många hk undr huven E55àn har.

M635-----ang. vridmoment. Jag vill inget hellre än att förstå vad du menar ang. vridmoments betydelse i fart. Men jag ber dig att ge en mer utförlig förklaring så att vi noviser förstår. Men jag kan bara inte förstå hur E55àn kör jämt (i filmerna från Björkvik) även i början då hastigheterna är betydligt lägre (ca 50-180) med ett betydligt sämre hk/vikt-ratio.

Det är för mig väldigt svårt att förstå bara. Och kan man inte ta en vanlig frågeställning utan att vända taggarna utåt så talar det ju bara mer för att inte allt står rätt till enligt mig.

Och E55----Vad dom säger på R-tune eller vad du kallar det är för mig helt oväsentligt. Det enda jag undrar är hur många hk du har i motorn. Utan att du ska snea o säga att jag påstår att du ljuger. Ge mig en bra förklaring istället för att skriva en massa bs. Det är det enda jag vill. Att ha en diskusion som leder någon vart och får mig att förstå vilka misstag jag gjort när jag räknat ut matematiskt hur racen skulle sluta.

Märk väl nu att jag inte tror att jag har facit på något sätt utan gjort en uträkning som jag ser på det hela. Självklart kan jag ha missat viktiga parametrar men då vill jag ju bara att någon redogör för dessa misstag.

E55----Sen undrar jag hur du kan skriva att cado är den enda som kan ta ett nederlag....... Miraculix har inte skrivit en bokstav som bortförklaring och mig har du inte ens kört emot. Så kom in i matchen nu ("grabben" skiter jag i att skriva för att försöka hålla en nivå på resonemangen)!!!

M.V.H
Dennis
Videoklippen ger inte en fingervisning om hur bra/dåligt M3 E46 går utan snarare hur många hk Mercan har....Korrigerat/okorrigerat, vad vet jag. Dessa siffror blir ju bara väsäntliga när du kan presentera siffrorna för M3 E46 på samma "rulle"......Eller hur? (skiter i att skriva "grabbaen" igen) Jag skriver absolut ingenting för att retas eller tjafsa (det värsta jag vet) utan bara för att jag vill ha fram så mycket fakta som möjligt. Och då kan man ju inte jämföra bilars hk som inte är testade på samma sätt.

M.V.H
Dennis
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Denis/H

Har man hög utväxlad låda som Amg har så har man användning av mellan registret vridmoment en gång i alla fall.
När han kör från 110 km/h inte ligger han direkt på topp när hans bil når 180-190 på 3an ;).

Utväxlingen gör mycket som jag sa, man når högre fart genom att dra på växlar och det är just det Amg gör.
Han lägger aldrig i 5an vilket ni måste göra i denna intervall som ni körde.

Med 319 ocorr hjul effekt
Utväxling
luftmotståndet
vridmomentet
så förvånar det inte mig i alla fall att M3 är bakom även om jag vart förvånnad lite på träffen, men då visste jag bara angående strax om 300 hjul hkr..

Mvh

Kör:Saab 9-5 Aero 05 MapTun Performance 312 hkr 460 nm...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
GTI-mannen, mellanregister är en sak, vridmoment en annan.

Problemet är att det ni försöker förklara kräver mycket mer data än vad som finns tillgängligt. Skall vi kunna förklara utfallet måste vi ha effektkurvor, mätt på likvärdigt sätt för de inblandade bilarna. Likaså växlingspunkter, luftmotstånd, likvärdig vägning, etc. Därtill bör vii ha loggar från accelerationsförloppen, för det är inte så att bilen som ligger före behöver accelerera hårdare annat än i inledningskedet, osv.

Nöj er med att se vad som hände på flygfältet. Det är väl behållning nog.
Citerar DennisH: "Jag tror E55 har fler hästar under huven än vad han säger.... 299 på bakhjulen....ELLER HUR!!! FINNS INTE EN CHANS!!!!! Det är väl ingen match att spöa en E46 M3 om man sätter en raketmotor på en kundvagn...."

Om detta är vad du kallar en rimlig nivå så var det iaf du som satte standarden för hur denna diskussion fortsatte. Kika på bromspapperna igen om du nu missade dom om du vill veta mina drivhjuls HK.

Mvh

.............................................
Citerar DenniH: "och mig har du inte ens kört emot."

Körde om dig på motorvägen på väg ner till Björkvik när vi drog och fick tummen upp, så visst har vi kört mot varandra om än ute på motorvägen. Du pratar om extra vikt iform av 150 Kg bränsle och medpassagerare vilket borde göra att bilarna vägde ungefär lika mycket. Sen baksug eller ej, så var iaf det förutsättningarna vid detta spontanrace denna gång, nästa gång kanske du ligger bakom och resultatet ett annat men det är bara spekulationer.

E55 AMG Vs M3 E46 = 3-0 Denna dag i min bok både vid och utanför Björkvik :-) Du kan ju förstå att det känns rätt OK efter allt snack som var innan angående min bil ;-)

Citerar DennisH igen: "Alltid roligare att köra mot folk som är ärliga"

Kan du själv med handen på hjärtat säga att det INTE är mig du syftar på med denna rad? Du hittar ingen ärligare kille än mig. Jag har lagt fram alla kort på bordet, sen när du kommer med dina inlägg som dessa så är det ju klart att det blir en reaktion från mitt håll,eller??

Angående bromsade HK eller ej, jag skrev ju till och med en egen tråd där jag frågade om nån annan bromsat sin bil hos R-tune, missade du den? Och anledningen till det var ju just för att som du skrev kanske stöta på någon M3 E46 som hade bromsat just där så resultatet skulle gå att jämföra. Liiiite svårt för mig att gissa mig till vart en eventuell M4 E46 bromsat sin bil för att jag sen skulle chansa att åka dit så man kunde få jämföra resultat. Jag började i min ände denna gång, men jag är inte omöjlig. Säg nånstans där en M3 E46 bromsat sin på rulle så åker jag dit och gör detsamma om du vill ha svart på vitt. Eller som jag skrev i min andra tråd, åk och bromsa dessa tre M3 E46 som jag körde mot hos R-Tune så blir det ju ännu mera svart på vitt vad just DESSA M3:or och du har ditt svar om dom nu kanske inte ger vad du räknat på i dina uträckningar och kanske är en av anledningarna att dom blev ifrånkörda,OK?

Mvh

Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Synd bara att jag tog bort mitt avgassystem då hade det nog varit 2-1 ;)
Då vägde bilen 1570 och gick som fännnn uppe i fart.
J.Lindström
E55 AMG:
De är en E55 kombi samma kaross som du har.
Roligt att läsa denna tråd att vissa har svårt att acceptera att du var vassare fastän du har kommit med mest bevis hur många hästar Mercan har!!
Förlåt E55, det var inte meningen att göra någon upprörd. Kan också hålla med om att delar av mina inlägg varit lite på gränsen och onödiga.

Men att du och jag kört mot varandra kan du glömma!!

Och det jag menar med att hålla diskusionen på en bra nivå är att jag ställt raka ärliga frågor. Och förväntat mig raka ärliga svar. Sedan att fokus har kommit på mina onödiga och kanske syrliga kommentarer är ju lite synd. Så i detta inlägg lägger jag kommentarerna på hyllan och ställer en enkel fråga.

Hur många hk har din E55 AMG i motorn?

M.V.H
Dennis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.