AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
30.882

Björkvik event 25/5 filmer/bilder

Sida 6 av 17
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Förstår inte vart du är ute efter,att SotaM ligger 1½ billängd bakom din bror,så har han själv skrivit att dom fick aldrig bra start.Hade dom kanske fått jämnt start så hade avstånd blivit större och inte lika stor som när SotaM körde mot org M3 med samma utfall.

Kör:Saab 9-5 Aero 05 MapTun Performance 312 hkr 460 nm...
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Det jag är ute är att du ligger bakom cado 100-200 minst 4 billängder bakom medan sotam ligger ca 2 billängder bakom i samma intervall så hur kan du åka jämnt mot sotam då? det var min fråga men som du säger så är det nog starten som det är frågan om.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
STARTEN

Hör du inte att jag släpper av helt och ger på gasen igen men då har han kommit i fullt kariär och då är jämförelse specielt om det handlar om bara några bilar hit eller dit helt värdelös
Gt
425
Gti-manen
Cado

Precis min vän..

Om SotaM min vän ligger 1-2 billängder max efter en org M3 då borde man verkligen veta vad som orsakat att du ligger på samma avstånd.

Sen när jag körde mot SotaM,har Fredrik lagt på lite större luftmassa på toppen och försökt fixa bättre respons vilket jag i dagensläge vet inte om det gav något förbättring,då jag kört bara mot SotaM efter detta.Tiderna blev bättre i alla fall 4.8 till 4.5 s 100-150, 100-180 9.15 s jämfört med 9.4-9.5 sec.

Mvh

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Gti-manen
Vad är målet fram till sommaren? 100-150 på 4sek med samma trim? :))
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Monster (Men inte så länge till ;)

Släng upp filmen mellan e55 och sota m från 50
Iom att jag och e55an åker jämnt i intervall 50-235 så ser vi hur det skulle gå för både sota m och maptun för den delen om vi skulle ha fått ett jämnt start.

Jaså maptunac du har trixat mer med bilen det visste jag EJ.

Makni tu ruku BREEEEEE :)
Gt
425
Gti-manen
Har pratat med Fredrik om detta med,med större vrid ca 500 nm i mellan register så är detta uppmätt ,men då försvinner en del på toppen samt respons vilket är ointeresant ;)

Man vet aldrig,går det inte som det ska med en grej bli det org,går allt som det ska så blir det 18T efter semester :)

Mvh

Gt
425
Gti-manen
Cado

Hehe.
Ville inte säga så mycket utan att provat och kollat om det gav något i verkligheten ;)

Haha,bra kommentar i filmen faktiskt ;)

Mvh

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Monster Femma skrev: "Anngående vårt rejs från rullande så var det ett smart drag att du bromsa precis när jag la in 5ans växel för som jag sa innan träffen att det är just där m5an ångar på."

Jo, det var ett smart drag eftersom hastigheten låg på 255 km/h och jag gärna önskar att hinna bromsa utan att riskera att fortsätta ut på gräsmattan...

Monster ---> Nu har vi ju kört i ditt favoritintervall, när kör vi i mitt?? (Från noll) Eller skall vi köra 0-300 km/h, så att båda blir nöjda???
Men då får vi nog hyra Hässlö, bara för att säkerhetställa att ingen riskerar att skylla på för kort bromssträcka... ;-)

// Thomas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Mkt intressant läsning - hoppas det blir fler events liknande detta så att man kan få testa nya bilen mot andra bilar.

Tror ni att mitt skåp skulle stå sig bra mot era fartmonster.

Den är rätt slö upp till 100 (5,3s) Men jag har läst någonstans att den skall göra 0-200 på 13,7s - Har dock inte hittat mer fakta kring detta.

/Andreas, Audi S6 Avant 2007
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Nja, S6:an med V10:an gör 0-200 km/h på ca 20 sekunder, se här: Länk

// Thomas
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Aha.. tyckte att den inte drog som jag hade hört - iof går den bra iaf. ;-) Det är ju ett skåp man kör.

/Andreas, Audi S6 Avant 2007
cado >> Jag har bara denna filmen när vi körde från ca 100. Starten blev ju lite fel även här. Jag låg ju före dig strax innan konerna och lyfte därför på gasen för att vänta in dig men fick trycka sen igen när jag nådde konerna. Inte riktigt en optimal start för min del och lite ryckigt men jag hade ju fördelen av att ligga en bit framför dig så i slutändan tjänade jag nog på det.

När det gäller starterna i övrigt var känslan att M3orna alltid var före på gasen, men det tror jag inte att förarna var utan känslan bottnar i att M3an har klart bättre respons o kommer iväg bättre.

Länk

Jag har bara två filmer på rejs mellan oss. Rejset vi hade från 50 på baksidan har jag för mig att min åkrädde passagerare sa "ok, det räcker nu" ;) någon gång halvvägs på treans växel o att jag la av när jag la i 4an. Men i det rejset hade jag inte chans på 2an.

T5 -05
Angående mina rejs från ca 100 mot Gti-manen så kan jag bekräfta att de var väldigt väldigt jämna. Vem som låg först var helt beroende på vilket intervall vi pratar om och det syntes klart o tydligt att bilarna har olika karaktär på effektkurvan. Vi pratar alltså inte om billängder i skillnad utan i princip bara 1/2 billängd.

Upp till 120-130 låg Aeron först. Upp till 150-155 låg T5an först. Eftersom växling till 5an sker lite tidigare i t5an än i Aeron kom Aeron ifatt där, o en gång blåste han förbi. Jag tror att om vi hade fortsatt på 5ans växeln i båda bilarna hade T5an varit starkare (större turbo, mattas inte lika mycket).

P.s Kändes era bilar grymt pigga på vägen hem efter Björkvik? Rejsen måste ha varit rena dunderkuren för bilen för den kändes grymt pigg o fortsatte o dra rejält långt efter 200.. Eller så hade jag bara medvind.. ;)

T5 -05
Gt
425
Gti-manen
SotaM

Hej !

Första race som vi körde så drog jag ifrån och du hann ifatt vid 150 km/h-155 förre mig något, men för att du växlar till 4an förre så kom jag om och låg förre 1/2 billängd innan min växling till 4an..Sen körde du om när jag själv växlade till 4an och då låg jag 1/2 billängd bakom för att sen när du växlar till 5an kom jag om med 1/2 billängd.

Andra race

Kör jag utan esp på,då tar jag ledningen men du börjar hinna ifatt men sen kommer din växling och du ligger ca 1/2 billängd bakom vid min växling till 4an för att sen när jag växlar komma ifatt igen och ställa sig 1/2 förre ca..Sen avbröt jag race.

Märkte något skillnad att det vart bättre utfall av själva 100-160 intervall utan esp.

Det som jag använt mot din bil och inte mot andra är att jag dragit ner backspeglar,kanske gör något lilla upp i fart ha ha.

Mvh

Gt
425
Gti-manen
SotaM

Angående 5ans växel så håller jag med dig till 110 %

Du klarade 180-220 kmh på 9.6 s Jag körde denna intervall på 10.1 sec,sen har jag inte testat mer.Det gör sitt upp i fart..

Mvh

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Big Tom RS4
Njaaaa 255 var det nog inte riktigt för jag la in precis femman och jag växlar vid ca 240 i femman. Så ca 245km/h var det ungefär på min.

När körde vi i mitt favoritintervall? Jag trodde att alla körde i samma intervall på eventet. Mitt intervall är 200km/h + och sen gasa :)
Jag trodde att alla intervaller var dina när det gäller M modeller.

Från 0 så vinner du.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Polako, polako :)

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Monster Femma skrev: "Jag trodde att alla intervaller var dina när det gäller M modeller."

Ja, en halv billängds försprång räcker ju för vinst i de flesta andra biltävlingar, så... ;-)
(MED dubbla bilbarnstolar, 20"-hjul, full bensin- OCH spolarvätsketank då förstås...)

;-)

// Thomas
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Släng upp filmen från din kamera då får vi annalysera om det är en halv billängd eller ej, så som jag ser det var det dött lopp som säkrligen skulle vara vinst för monster femma om vi hade sträcka och kunde köra 5an ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.