|
Sida 10 av 17
|
|
|---|---|
|
"E55 AMG Vs M3 E46 = 3-0 Denna dag i min bok både vid och utanför Björkvik :-) Du kan ju förstå att det känns rätt OK efter allt snack som var innan angående min bil ;-)" Sen så kom storebror (M5) och satte stopp på det hela så det vart 5-3 till BMW om man räknar med billängder :-) |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
För den som vill sätta sig in mera i vridmomentets betydelse. Länk Mvh Patrik |
|
DennisH >> Det är lugnt :-) Måste varit nån annan silverfärgad M3:a då som jag körde mot på väg ner till Björkvik,eller hur!! ;-) Vad jag vet så har iaf jag svarat rakt och ärligt på dina frågor. I och med att jag inte bänkat bara motorn utan bara kört RotoTest direkt på naven så vet jag inte hur mycket jag har i motorn. Och jag vet inte heller hur mycket drivlineförlust jag har. En del säger 10% medans andra säger 20%. 10 % = 328 Hk i motorn 20 % = 359 Hk i motorn Original är det 354 HK i motorn. ............................................. AMG, Makes your pulse Race... |
|
|
J.Lindström >> Aha, vad skoj! Håller med angående allt skriveri. Min bil är snabbare än BMW M3 E46 och med tanke på filmerna som visar detta och bromspapper jag lagt upp så undrar man ju snart vad nästa drag blir, att dom glömt trycka in sportknappen kanske *hihihi* ;-) ............................................. AMG, Makes your pulse Race... |
|
| M635 forever, det var en ganska bra sida i så måtto att den på ett ganska pedagogiskt sätt visar just att motorns vridmoment inte spelar någon roll. | |
|
Carroll Shelby once said: "Horsepower sells cars, torque wins races." Tänkte han ens när han sa de orden kan man undra. |
|
| Ja, det kan man undra Monster Femma. Men det kanske är en bra one-liner för att övertyga oinsatta. | |
|
E55----Då blir ju ditt ärliga svar att du inte vet. Och vad gäller motorvägen till Björkvik så körde du om mig långt efter jag släppt på gasen. Så vi kan väl hålla oss till vad som skedde på Björkvik? Men du fick tummen upp när du passerade för att jag tyckte att din bil gick bra. När vi körde ner till Nyköping var det bara en rolig grej för mig att få en känsla om hur bra din bil gick....Inte pressa på i 250+ på en svängande motorväg. Det är inte riktigt min grej att pressa max på allmän trafikerad väg. Ang. vridmoment. Titta på en F1-motor. Den har mindre vridmoment än många vanliga personbilar. Dom körs på väldigt höga varv hela tiden där man utnyttjar motorns hk. Hade vridmomentet varit så betydelsefullt för prestandan hade nog F1-teamen utvecklat en motor med väldigt mycket mera "vrid". M.V.H Dennis |
|
|
DennisH Och hade vridet så stor betydelse så hade lastbilarna varit snabbare än personbilar med tanke på att de ha ca 2500nm+ :) |
|
|
Hehe,om du hade släppt av på gasen långt innan jag körde om dig så hade jag ju inte smygit förbi dig så långsamt som jag gjorde när jag höll fullt när jag passerade dig, då hade jag ju åkt om markant fortare :-) Du vet själv vad som händer när man släpper av gasen helt från 240 Km/t, den går väääldigt fort ner i hastighet och det gjorde inte din direkt!! Skitsamma, jag har min bild av hur jag tog in på dig och sen passerade och du har din bild av att du släppte av långt innan :-) Vi lämnar detta nu OK? Mvh ........................................ AMG, Makes your pulse Race... |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nockenwelle! Den förklarar också vridmomentets betydelse har i olika motorer, med olika volymer och maxvarv,samt om hur hk peakarna på de olika motorerna ser ut. Mvh Patrik |
|
M635, sidan kommer inte med något nytt, utan det är gammal skåpmat. De formler som presenteras är enkla och välkända. Det finns inget stöd på den sidan för ditt uttalande: "Klart som tusan att vridet gör skillnad! Vid högre hastighet,blir luftmotståndet även högre....där kommer vridets betydelse ändå in!" Tvärtom så visar det som står på sidan att vridmomentet inte har den betydelse du hävdar. Det som står på sidan visar klart ocjh tydligt att motorns vridmoment inte har någon som helst betydelse för exempelvis förmågan att övervinna luftmotstånd. Det bestäms av effekten och det är precis som det står på sidan: "The two engines with the same power had a different amount of torque and revs, but the acceleration force was equalized by the final drive gear. This clearly shows that the engine's power, regardless of how much torque it is making or how high it is revving, determines the car's acceleration force." och "In order to quickly accelerate a vehicle, the engine must be able to make a large force at the speed that the vehicle is traveling. The amount of power determines the force that the engine can create at a given speed, whether it is a very low speed or a very high speed. It does not matter if the engine makes power by revving high or making a lot of torque, because drivetrain gearing can be used to adjust the torque and revs proportionally" |
|
|
Hallo grabbar, att e55ans amg gick klart bättre än en orginal m3 är väll ingen hemlighet, att den gick lika med min ex 50-235 och sen ställde sig en halvbil längd framför när jag kastade in 5an är också fakta, Faktum är att du också skulle torska dennis om du hade kört mot han vid ca 235 där med, Nu är frågan om din bil har 359 i motor, automat låda och en tjänstevikt på 1820 kg hur detta kunde ske?? Man skulle kunna tänka sig att m3 inte håller vad den lovar, men det är jag tveksam till då jag har 100-200 tid med RACELOGIC 11.4sec ifs med avgasystemt på, men säg att den gör 12 utan avgasystemt då drar man snabbt slutsats att alla pållar är där. Jag vet hur vi ska reda ut det här, (Efetersom jag inte har m3 längre så är det omöjlighet för mig) Dennis hitta en e55 från 01 och uppåt någonstans i sthlm trakten, en orginal sådan, kör två mot två och filma kallaset från 60-240, sen så postar du filmen här, Så ser vi hur mycket sämmre/Bättre går e55an från björkvik ;) Mvh//Sead |
|
|
M635 forever Visst spelar vridmoment roll specielt i ren acc.... Se bara hur det gick för volvo s60 med 450 nm och golfen med ca 400 nm Mot mina fjutiga 365 nm |
|
Man har väl fått allt om bakfoten då! =) Och vägrar att bli överbevisad att man har fel........ ;-) Mvh Patrik |
J.Lindström |
Det sägs att Vridmomentet är motorns styrka och Hästarna är snabbheten som motorn levererar styrkan. Visst, en motor med 300hk och 300nm på en bil som väger 1500kg accar snabbare än bil som väger 1500kg med en motor på 250hk och 350nm (samma volym på motorerna, som ett exempel). MEN, motorn med 350nm är starkare vad det gäller att dra föremål, t.ex tungt lastad vedsläpvagn, och så har vridet en stor fördel för en automatlåda. Som sagt, detta är bara ett exempel, men så här ser det ut i verkligeten också: Motor: 2.0T(R4) 180hk 230nm 0-100 8.5sek (man) 10.0 aut (vikt på bilen 1600kg) Motor: 3.0(V6) 180hk 270nm 0-100 8.5sek (man) 9.2 aut (vikt på bilen 1600kg) |
| Nej, det är precis samma kraft som accererar en bil och som drar föremål. Det är inte alls någon skillnad, det är en ren myt. Det är hästkrafterna som avgör förmågan i båda fallen. | |
|
Men lol, Vridmomentet är ingen enhet som visar hur snabb bilen är. Jag tror inte mina ögon då jag läser en del inlägg i den här tråden. Vridmomentet är ingen enhet man kan använda för att förklara vilken acceleration en bil har. Snälla läs om hur det fungerar så slipper vi den här skiten i fortsättningen. |
|
J.Lindström |
Nja, ju större volym och vrid man har i en motor desto bredare är effektregistret också, vilket är en fördel när man drar släp. Då slipper man hålla full spätta för att komma iväg. Det är inte till fördel när man står i en uppförsbacke på en grusväg. Men lol, säger jag. Ta min 540 som ett exempel, den har 285hk 440nm 4.4 l volym, automat och väger 1900kg Om jag kastar in en rak sexa på 3.0 l 300hk och 300nm i den behåller jag aldrig i livet samma prestanda, det kan ingen komma och påstå. |
|
J.Lindström "Om jag kastar in en rak sexa på 3.0 l 300hk och 300nm i den behåller jag aldrig i livet samma prestanda, det kan ingen komma och påstå." Nej DU får en lättare motor och en snabbare bil så du får bättre prestanda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.