|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
I går kväll när jag var ute och körde på motorvägen körde jag om en E39 sedan som senare efter plåtkontroll visade sig vara en 540i manuell. Han körde ikapp mig och la sig bredvid och en sån utmaning kan man ju inte stå emot när vägen är tom, torr och sikten god=) Vi började dra på i sisodär 110-120 knyck och i 250 knyck kunde vi båda konstatera att vi fortfarande låg nästan helt jämnsides! Undra om det är helt medvetet av BMW, om vi nu bortser från M-bilarna, att göra 3-seriens och 5-seriens toppbilar exakt lika snabba!? Personligen trodde jag 540n var den snabbare av dom båda efter all propaganda genom åren hur pigg den 6vxl versionen ska vara =) | |
|
Allt handlar ju inte bara om bilen utan också vem som sitter bakom ratten.. :P Enligt einszweidrei.de ska 330ci göra 16,1 0-160km/h och 540i 15,0. Fanns inte tider för högre hastigheter men jag har svårt att tro att en V8 skulle tappa i högre farter. Dock är jag ju ganska subjektiv.. :P |
|
|
Hehe intressant. Dom har alltså öppnat gamla einszweidrei igen:D 330n där är en -04 och uppenbarligen tyngre än min. Har för mig att vikterna på den sidan är utan förare!? Hur som helst står det 1532kg och min har en tjänstevikt på 1510kg 540-testet på einszweidrei styrker faktiskt att bilarna är ungefär lika snabba, 540 gör 100-200 på 17.8. Min gör det på 17.9: Länk Mina siffror överenstämmer ganska bra med verkligheten då mätaren visar exakt enligt gps. |
|
|
när min kusse hade en 330ci med chip o han gasade mot en av hans vänners 540 touring med manuell låda, så vann 540 alla racen. |
|
| Jao skiljer ju såklart från bil till bil och min verkar va ett bra exemplar helt enkelt. | |
|
På kurviga vägar (roligare vägar) sätter jag däremot en hundring på din 330. |
|
|
Tveksamt om han kunde köra.. Nu låter det som det gamla typiska (förlåt) AP när någon dragit en BMW eller tvärtom.. I sommras kunde jag köra ifrån en E46 330 Coupé, 2 pers i den bilen. Var ingen direkt frånkörning, utan jag segade mig förbi. Medans jag fick storpisk av vår E34 540iT (manuell) (med 35000mil på mätaren). Å andra sidan hade E34:an utan problem kört ifrån E39:an vi har nu... |
|
|
e39 540iAT segar ifrån både 330 och e34 540i 6-vxl. Går jämt med Z4 3.0 i farter över 100. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Vad gör era 540s 100-200 då? Istället tråkiga påståenden är det väl bara ut och dra en repa. Finns inget löjligare än att sitta och skriva på ett forum att min bil är så och så snabb utan att komma med något som helst bevis... Då blir som alla andra löjliga VS trådar och det var inte min mening. Min gör 100-200 på 17.9s plan väg riktig fart och det har jag film på. Till och med bildbevis på att min mätare inte är åt glädjehållet om ni går in på min garagetsida som jag länkat till.. Önskar någon fler bevis är det bara att säga till, jag har inget att dölja + tom autobahn utanför husknuten varje tidig morgon. Länk I min värld får en 540IA E39 solklart pisk av MIN 330 om man ser till alla tester. En 6vxl går precis jämt, har jag både testbevis på (einszweidrei) och (för min egen skull) ett riktigt rejsbevis på. Fram med BEVIS för att rädda stoltheten;) Att ni påstår att ni kört ifrån andra 330s räcker inte, många där ute på vägarna verkar vara 50-100kg tyngre än 01orna och får såklart sämre prestanda. Och till alla er som tycker att sånna här trådar är urlöjliga, läs en annan, för jag tycker det är QL!:D |
|
|
Har nu konstaterat det jag misstänkte, att tidiga 330ci är betydligt lättare än bilarna som är faceliftade. 330 tiderna på einszweidrei går alltså inte att jämföra med min. 330ci non facelift t.v. 1510kg 330ci facelift t.v. 1600kg J.Dredd: En Z4 är betydligt långsammare än 330Ci 5vxl non facelift motorvägsfart, lägre utväxling på z4 måste vara orsaken. Den är tom långsammare än faceliftade 330ci 6vxl. Finns 2 tester z4 på einzsweidrei.de som visar detta i teorin. |
|
|
Tycker du ska testa med ngnform av Racelogic för prestanda på din bil. Ger liksom exakt rätt tid, eller så exakt man kan mäta. Bor du nära Norrköping så har säkert Nordic Uhr en sådan som du kan få testa? I övrigt verkade din 330 gå jämnt med min V40 T4 ;) |
|
|
BMW 330 Ci Coupé - 2004 (Serie) Motorart R 6 Hubraum 2979 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 231 PS - 5900/Min Nm - UMin 300 Nm - 3500/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 6/manuell Test in ams 01/2004 Gewicht 1532 kg 0 - 80 km/h 4,7 s 0 - 100 km/h 6,6 s 0 - 120 km/h 9,3 s 0 - 130 km/h 10,7 s 0 - 140 km/h 12,2 s 0 - 160 km/h 16,1 s 0 - 180 km/h 21,0 s Väger ju ändå som din, så varför skulle inte testet fungera? Bästa är väl att samtidigt väga din bil.. ;) |
|
| vikterna på einszweidrei är utan förare | |
| 540E34: Nae, med kombinationen film, gps, tidtagarur får man iaf en säkerhet på +- 1 tiodels sekund. Räcker gott för detta ändamål=) Aha, snabb t4a du har, men din 540 får såklart spö!? ;) | |
|
Nej... 540 får inte spö.. :( Men snart så.. =) |
|
|
..kanska du skulla kolla denna video på youtube kompis."e39 540i vs e46 330i" där ser man tydlig skillnad..david " opinions as opposed to fact is like asholes..everybody`s got one.."..facts people..FACTS! |
|
|
Redan från start drar 540i iväg ganska ordentligt..skillnaden blivar bare större och större som hastigheten ökar...min kompis har en 2003 e46 330i.. han bliver frånåkt av meg uavset- varje gång! kör forsigtigt david " opinions as opposed to fact is like asholes..everybody`s got one.."..facts people..FACTS! |
|
|
Hehe detta börjar bli lite smått komiskt 1. jew: Både din kompis bil och den på filmen är faceliftade och 90kg tyngre än min. Lätta dessa bilar 90kg ska du se att det blir lite jämnare 2. 95 AERO, steg 2 trimmade 855 T5-r och 540 ska alla göra 100-200 på ca 15-16s enligt många filmer på nätet. Hur kommer det sig då att min har hakat på all dessa 3 bilar i acc in real life då den gör 100-200 på 18s? Svaret är enkelt, mät min film i mätarfart istället dvs ca 95-190kmh så får ni under 16s:P Inte många bilar som visar exakt på mätarn inte... |
|
|
J.Dredd; Fortsätt dröm, jag har kört jämt mot 2st olika 540iT/6 E39 med 540i/6 E34 Limo i farter från 30km/h till 200km/h, men visst är det kul att du är glad på din "slushbox" :D. jag har en jag med, men s**an vad den är törstig, blir en diesel som bruksbil när "Stig" är renoverad, 730d E38 kanske? :D. Stephan |
|
|
J.Dredd - Snabb bil du har - lika snabb som min Z4 - inte illa. Om du har vägarna förbi så får du mer än gärna visa att du är en genuin sannings-sägare.. Ha ha ha Länk |
|
|
ZZZ444: 3.0i och 3.0si skiljer ju lite i prestanda... Har själv haft en 540iAT och prövkört en Z4 Coupé 3,0 si och där tror jag inte att 540'n har så mycket att säga till om. Möjligtvis kan 540'n som J.Dredd säger ha lite mer chans mot en 3,0i uppe i fart men då ska det vara 150+. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.