|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Valde till HiFi för att jag trodde att det var bra men icke. Högtalarna pallar inte högt tryck och därför funderar jag på att bara byta ut basarna. Är det någon som har en sprängskiss på HiFi systemet så man kan se var alla högtalare sitter? Någon som har uppgraderat sitt ljudsystem med aftermarket högtalare, typ Alpine? | |
| Japp, det har jag gjort. Ljudsystemet i ettan är mycket sämre än motsvarande system som sitter i t.ex E90 (bl.a 6,5" basar under stolarna o.s.v). Det låter verkligen runk, så bland det första jag gjorde med min var att slänga ut originalgrejjorna. | |
|
Hade du HiFi från början? Bytte du allt? |
|
|
Det är lite i dom tankarna jag går...har beställt 1:an i basutförande och uppgraderar med riktiga grejor från BRC istället för att lägga 10 000 + på hifi system. //Kristoffer |
|
|
Dennis82> komponenterna i E9X är samma som i E8X (bortsett från avsaknad av center i E8X) så rent teoretiskt ska de låta lika bra. jämför artnr Länk Länk |
|
|
More> ang var elementen finnes, se mitt inlägg Länk börja med ett lite dyrare 4" kitsystem fram (koppla ur 4" bak eller köp nya där med, de "förstör" ljudet), nya 6,5" alt. 8" under stolarna, samt ordentliga steg till detta så ska du se att du troligen blir nöjd! |
|
|
Funkar det om man bara byter ut högtalarna och kör på orginal steg och kablage? Har du något tips på högtalare för hela bilen? Jag är skit dåligt på aftermarket högtalare, känner typ bara till Rockford och Alpine. |
|
|
earthquake SWS-8 under stolarna verkar funka bra. Länk dock värt med ett riktigt steg på dessa, välj ett ordentligt 4ch så kan du köra 2ch på framsystemet. som framsystem väljer du ett dyrt 2vägs 4"-kit som passar din smak. om man ska lägga pengar nånstans är det på framsystemet. |
|
| om du vill göra det enklare för dig ang basarna, så ställ ner basnivån på eller tom under 0 på systemet (avlasta org basarna, antar du kranar på lite för mkt nu :) ) och lägg till en liten låda bak istället, med ett steg till denna såklart. | |
|
Så 4" mellanreg i dörrarna och 6.5" bas under stolarna. Det är alltså storlekarna i ett serien? Hur är det med diskanterna, behöver dom bytas? Hur mycket pallar HiFi-steget? Måste man byta steg för att det ska låta bra? Hur sitter basarna kopplade, är det pluggar som man bara pillar bort eller måste man löda och klippa? |
|
|
det är 8" under stolarna i hifi-paketet, std-setupen använder 6,5"+adapterring. om man byter framsystem byter man självklart både mellanreg o diskant, samt ett filter dem emellan, dvs ett 4" kitsystem. man måste väl inte byta hifisteget (detta driver endast basarna), men vill du ha något bättre resultat ur framsystemet kan det vara läge med på steg på detta, och då verkar det lägligt att även basarna får nytt steg till sig kanske. men man kan ju klart prova först med std-steget. se i länken jag skickade ang hur basarna sitter. |
|
|
Okej. Köp lista 2st 8" bas 1st framkit 4" 1st bakkit 4" Steget i bagageluckan driver bara basarna, stämmer det? Hur starkt är steget i bak? Vad driver de övriga högtalarna i bilen, är det huvudenheten (Radio Professional)? Hur stark är den? Tror jag kommer börja med två basar för att se hur ljudet blir, det kanske räcker. |
|
|
dock inte vilka 8" som helst, måste vara grunda som SWS-8 i länken. steget driver bara basarna, det är på 2x40W, vet inte under vilken mätnorm bara ;), kan ju mkt väl vara ILS-watt. resten drivs av den inbyggda förstärkaren i huvudenheten. den är på 4x25W, garanterat av ILS-norm. *ILS= If lightning strikes |
|
|
Funderar på att köpa två st SWS-8 från Eartquake bara för att testa hur dom spelar med orginal steg. Ska även kontakta Harman/Beck som tillverkade steget i min bil åt BMW, dom kanske har något som passar in plug and play men är mycket starkare så slipper jag klippa kablar. ILS=Skit? |
|
|
Här är lite bilder från mitt steg som jag tog kort på idag. Varför är det så jäkla många kablar om steget bara driver basarna? [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk |
|
|
Fungerande länkar.. Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
Jag bytte ut 4" i framdörrarna till 5,25" DLS av bra kvalitet. Det gjorde en avsevärd skillnad. Sätt inte in 4", det finns ju plats för större utan någon plåtbearbetning. |
|
|
Vad hadde du för system från början? Har du bytt något mer? |
|
|
Köpte en färdigspecad så det satt enklaste systemet i, tror det heter buisness. Och de framhögtalarna är nog de sämsta jag hört och sett. Jag har bara bytt framhögtalarna än så länge, men jag fick ett rent och klart ljud. Det var ju också lätt att sätta in diskantelementen, det fanns ju tomma hål längst upp på dörren så monteringen gjordes på några timmar. |
|
|
Var sitter delningsfiltret i Hifi-Systemet 10 Högtalare, i dörr sidorna eller i slutsteget? ELPE Vad är max djupet för högtalarna? Får man plats med större än 5.25" i fram och bak utan att modifiera? |
|
|
inet i steget ivf, om det öht sitter något "filter" så är det väl med högsat sannolikhet en pålödd kondning på diskantkabeln elelr liknande. ang monteringsdjup, sök efter en tråd skriven av "Oreo" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.