AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.281

Varför så svårt att sälja en 120d m-sport

Sida 2 av 2
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
intressant diskussion..
2 saker från mitt håll:

-förvånande att det finns så många som "kan beg.markanden" och vad man "ska" betala för bilar som ni inte ens äger själva, förstår ni hur dessa kommentarer påverkar den osäkre köparen som skummar forumet, ni har 1000 åsikter om en persons bil och vad han ska acceptera för bud, kom ihåg att det är inte era egna pengar det handlar om.. visst kan man ha åsikter om denna fråga men man behöver kanske inte spika fast åsikten om vad en bil "ska" kosta. Den sk. marknaden tar hand om det.

-underskatta inte bensinmotorerna i de nya BMW-bilarna i jämförelse med diesel, det är lätt att haka på åsiktstrenden att diesel är rätt, 120i och 120d har viss skillnad i prestanda men förbrukningen är inte sååå annorlunda i bensinbilen, 0,7..0,8/mil i snitt och bensinen är som sagt billigare än dieseln.
mao finns det inga rätt & fel i tråden.. :)

vänligen.. :)
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Mitt främsta problem med 120 bensinaren (förutom förbrukningen) är att den har alldeles för klent vridmoment. 120d'n känns nästan lika kraftfull som min gamla Porsche 964 vid normal slökörning medan man får spaka rejält i bensinaren för att få fart på bilen. Samma gäller f.ö. även de mindre sexorna i 3-serien, man måste upp på minst en trelitersmotor för att få en motor som är lika vilsam som 120-dieseln. Jag inbillar mig att många andra dieselägare tänker som jag, d.v.s. 120i är inte något alternativ överhuvudtaget oavsett hur snål den än råkar vara. En 130i hade jag gärna tagit men då hamnar man på en helt annan kostnadsnivå både i inköp och drift.

Vad gäller priset så är det helt rätt att marknaden bestämmer. Men hur snabbt vill man bli av med bilen är nog oftast det som avgör slutpriset, har man råd att vänta kan man ofta få tiotusenlappar mer än om man accepterar ett snabbt skambud. Har själv sålt tre bilar inom ett år och fått precis vad jag velat ha, men jag har då fått vänta rätt länge på en köpare, utom i senaste fallet då den blev såld inom en vecka. Slutsats: En halvrisig Ford Transit är betydligt mer eftertraktad än en fin BMW... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.