AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.282

Varför så svårt att sälja en 120d m-sport

Sida 1 av 2
Håller på säljer min 120d nu.. Är förvånad över att responsen är så kass.

Visst det är en 163hk men ändå en 07a med m-sportpaket..
trodde 219 skulle va ett bra pris men intresset är otroligt svalt..

Va tror ni det beror på, kan det vara för att det finns så många och att gamla motorn inte är så atraktiv?

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag utgår för att denna är din: Länk

Bättre bilder hade inte skadat men annars tycker jag annonsen och priset är ok.

Jag har själv ute min 318d-06 Länk men har bara haft ett samtal än.

I princip känns de helt dött nu, den indikationen har jag fått från flertalet som säljer bil eller båt nu.

Nedgångar på börsen, sämre prognoser för framtiden, samt höga oljepriser tror jag gör att folk är försiktigare med att köpa.

De gäller bara att ha tålamod och vänta in rätt köpare

BMW CS #5139
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ser en väldigt klar brist i din annons (gissar att det är den här: Länk och det är att det inte är ordentliga bilder på bilen utan endast en, som jag också gissar du tagit från bilfirmans annons. Det kan låta futtigt men flera bilder, ur olika vinklar och på inredningen gör att annonsen ser betydligt mer säljande ut. Det är väl investerade pengar.

Sedan till huvudproblemet och det är helt enkelt att priset är för högt. 219' för en standardutrustad 120d är i högsta laget för att någon ska bli intresserad ordentligt. När man kan få en helt ny för 264.900kr innan rabatt så är inte 219' när bilen gått över 3000 mil särskilt förmånligt. (Länk

WilleW sålde sin 120i (170hk) Facelift 3d för 210' med 990 mil (!) på mätaren för bara några veckor sedan. Detta ger en indikation på vart du bör ligga. I ditt fall är det sannolikt kring 195'

Lycka till

//Lövet
Jo det är väl det jag befarat..

Bättre bilder ja det hade vart bra. Nu har jag tyvärr ingen kamera just nu (tålde inte vatten) men får väl lösa det ändå.

Får min nya bil snart så vill få iväg den så fort det går.

Har fått ett inbytespris på 195 så trodde faktiskt att man borde kunna få bättre än så.. Men men.
Ska sänka priset till 210000 få man se där.

andreas_lofgren:

Priserna du länkar till är inte de aktuella priserna, detta var priserna som gällde under hösten 2007.

Priserna som gäller idag är dessa
Länk
d v s 284.900:- för en 177hk 5D.
- Inga Xenon
- Silver (tråkigaste färgen)
- Inte facelift

För det andra, folk är försiktigare. Allt har blivit så jäkla dyrt.
En jämförelse till - skadar väl aldrig:

Jag sålde nyss min 3-d 118d (nya miljöbilsversionen) som var precis ett halvår gammal, klockrent pedantskött och gått 1250 mil för 220' inkl vinterdäck på original alufälg. Den hade inte M-paket men väl Dynamic+Advantage och bl.a:
Xenon
Autoklima
Elinfällbara speglar
Larm

Det tog typ 1-2 veckor.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilken skicklig webmaster som låter inaktuella sidor ligga kvar, not! Det går dock fortfarande att hitta 120i med kampanjpriser såsom: Länk Länk Länk

//Lövet
andreas_lofgren
Det finns ingen länk till den sidan med de gamla kampanjpriserna du länkade till. Man måste googla fram dessa.

Sen var det ju 120d vi snackade om, 120i är väll ännu kallare fortfarande?
Får väll se vad regeringen hittar på för att straffa dieseln ytterligare och vad de höjda oljepriserna ger.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst är 120i billigare men det sätter åtminstone ribban för vilka priser man kan förvänta sig. Tror inte att 120i är så iskall, relativt snål och nu när diesel kostar 14,50kr litern krävs det en hel del mil för att 120d ska löna sig.

//Lövet
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
219 är på tok för dyrt, för 42 till beställde jag en helt ny 120iM med 18", Xenon och ljuspaket. Dessutom är jag inte helt säker på hur sugna folk är på diesel i dagsläget, priset är ju helt sinnessjukt.
14:50kr/l kostar ju dieseln hos Statoil och Shell. Finns ju Diesel för 12.50-13.50kr/l hos Jet och Volvo Tanka.

Varför tankar ni inte där?

Istället för att klaga välja rätt bensinstation istället!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag håller med, jag kör minst 4000 mil per år och något annat än diesel är inte ett alternativ för mig.

Rikspriset är idag läget ca 1 kr dyrare per liter för diesel än för bensin, men i praktiken med prissänkningar och rabatter blir de närmare 50 öre som skiljer. De ger 25-30 kr extra på en fulltank, och jag kan köra ca 90 mil på en tank istället för runt 60 mil som på en bensinare.

Så med lite eftertanke är dieseln fortfarande de överlägset bästa alterativet i fråga om driftskostnad.

Jag vidhåller dessutom att 219.000 med lite prut inte är något överpris för Frepps bil som är uttagen 2007-3. NYpriset på en 120d M-sport är idag som sagt 280.000 och de är en vissa skillnad, iaf för de som cashar.

BMW CS #5139
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen är ju än så länge bara annonserad i en vecka så vi får ju låta tiden utvisa vem som får rätt. Min gissning är fortfarande att bilen behöver ner till 195' för att bli såld privat. Man måste tänka på att det skiljer en hel del mellan privatköp och handlare också.

//Lövet
Precis, dagens nya moderna dieselbilar är fortfarande överlägsna bensinare även om dieseln är 1 kr dyrare.
Planera var ni tankar så ska ni se lönsamheten. www.bensinpriser.se är ju ett sätt att se på det hela. Jag har hittat diesel som är över 2kr billigare jämfört med Statoil, Preem och Shell. Nu åker inte jag 30km för att tanka och spara 60-100kr per tank. Jag planerar mina resor. På så sett sparar jag pengar. 60-100kr hit och dit gör mig egentligen inte så mycket utan det handlar mer om att bojkotta de stora bolagen som drar in miljarder men fortsätter att höja priserna endå.
Nu har jag snackat med min ÅF och inbytespriset blir 198000:- när jag byter mot en Mini Clubman..trodde verkligen jag kunde få ut lite mer privat men konstigt att det inte verkar så..

Håller med, bojkotta alla stora bolag och spar pengar.
Jag har 90öre rabatt per liter på OKQ8 men för det tjänar jag på att tanka på Jet..sjukt det.

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag gjorde en grundlig jämförelse mellan ny 177 hk och lätt begagnad 163 hk när jag köpte min i fjol. Och jag kom fram till att det i och för sig inte var mycket dyrare per mil att köra den nya, men prisskillnaden på sisådär 60 kkr lockade betydligt mer än nybilslukt (som jag fick ändå). Man kan ha mycket annat kul för de pengarna.

Så visst, nog kan man kasta upp 280 kkr och köpa en ny bil, men tänker man krasst så är det ingen dum affär att köpa nästan nytt. Rimligen borde det finnas fler därute än jag som tänker så. Håll ut ett litet tag till så blir den såld, det finns inte alltför många 120d M-sport till salu trots allt.

Problemet med din bil är väl snarast xenon, verkar som att bilar utan blir iskalla av någon underlig anledning. Plus att den hunnit gå rätt mycket på kort tid vilket förstås också sänker priset n
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Att jämföra salupriser på bensinbilar med diesel är dessutom helt fel. Marknaden är inte särskilt korrelerad mellan dessa två motorval.

Det är dessutom fortfarande bra mycket billigare att köra diesel om man har "normala" körsträckor. Min etta snittar 0,6 l/mil, min förra 3-serie drog 1,05 vid samma slags körning. Inräknat skatten ligger dieseln på runt 75% av bensinarens milkostnad vid en sträcka av 1500 mil, ju mer man kör desto bättre blir kalkylen. Dieselpriset måste upp en bra bit till innan bensinaren lönar sig.
Å räknar man in 2,5 skattefria år med diesel så är det vinst från mil numero uno! Sen är dieseln 0,2 sek snabbare till 100...... ;P
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag funderar på att byta min andrabil från en 116i till en 120dM. Men jag letar endast efter facelift med 177 hk och xenon. Kanske fler som gör som jag och det kan förklara en del av det svala intresset.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Gorban, kan verkligen rekommendera 163 hk motorn också. Skillnaden är inte speciellt stor prestandamässigt medan utbudet blir bättre.

Visst, den kostar en tusenlapp extra i skatt per år men totalt sett är det en marginell kostnad, 3000:- på tre år. Mindre finesser på järnspettet som kan krångla, t.ex. befriad från konstiga ryckproblem som ju en del 177 hk-bilar drabbats av. Största nackdelen enligt min mening är (förutom lite råare gångkultur) ett troligen sämre andrahandsvärde, men det har man ju igen med råge på inköpspriset då prisskillnaderna är som störst i början.

Min är dock inte till salu... ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.