AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.761

Höga Hc värden på en 525i

Sida 1 av 2
An
13
AndreasL90
Bmw 525i -93
Tjenna

Ja har en Bmw 525i -93 som jag var inne på bilprovningen med, men ja hade för höga Hc värden

CO:0,0 CO 2500:0,1 HC:200 LAMBDA:1,01 (0,97-1,03)

Jag tycker jag nästan har kollat allt, Den är nyservad, hittade lite små hål i avgassystemet men det är fixat nu, en slang till vevhusventilationen var trasig och det fixade jag, mätt upp lambda sonden och den var hel, jag har till och med blandat i 50\50 med e85 men helt utan resultat. HC värdet hoppar hela tiden mellan 130-250

Skulle bli glad om någon har nån fundering på vad det skulle kunna vara

Mvh Andreas

Rent spontant känns de som din motor färbrönner olja,

tar motorn olja .Vad har du för olja i motorn .Hur långt har motorn gått

An
13
AndreasL90
Bmw 525i -93
Motorn har gått ca 23 tusen mil och har delsyntet olja,

men toppen är nyrenoverad med inslipade ventiler och nya ventiltätningar så ja tycker inte att den skulle dra nån olja. inte har jag märkt av det heller, i så fall skulle den dra ytterst lite

De är lite lurigt eftersom övriga värden är jätte bra ,har man 0.0 i CO så
verkar de ju som motorn förbränner som den ska, och en dålig katalysator brukar visa sej på CO också.
HC är ju kolväte dvs
bränsle eller olja.

hur mår vevhusventilationen
kamremen står rätt?

delsyntet ?w?

An
13
AndreasL90
Bmw 525i -93
Kammarna ska sitta rätt, kollade det när jag renoverade toppen,

och hur vevhusventilationen mår vet ja inte riktigt, bytte en slang dit idag som var riktigt mjuk, nästan som att den hade smällt, va nästan som tuggummi. Efter det tog jag ett avgasprov till och och tyckte inte det hjälpte så jätte mycket, lite gjorde det men det ligger forfarande och pendlar runt 200.

Finns det nått sätt att testa så att de vevhusventilationen funkar riktigt?
Eller är det bara att ta tryckluft lite försiktigt och se så att det inte är stopp i nån av slangarna?

Oljan är en 10w40
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Hade liknande värden. En kat var helt borta, resterna låg i slutburken! Bytte (båda) kattarna, ändå samma värde vid besiktning. Efter ett (snabbt) varv runt stationen sjönk dock HC till 0. Katten kallnar fort på 525:an.
lite svårt o kolla men om du vet att slangarna är ok , kan du lyfta på
oljepåfyllningslocket, om de pyser till är de nåt konstigt.

du ska ha ett lätt undertryck ,ev kan motorn bli lite orolig på tomgång när
locket är av,
har du övertryck kan olja tryckas in i förbränningsrummen.

Har hakat upp mej lite på de här med olja märker jag,Men kan inte riktigt komma på hur CO är 0.0 och HC 200 på samma gång , De enda jag kommer på just nu är oljeförbränning,200 är inte jätte mycke så de behöver inte vara mycke olja.

Men behöver inte vara så alvarligt någon annan kanske har ideer.

An
13
AndreasL90
Bmw 525i -93
efter att ja hade slått i e85 så hände inte någon skillnad med värdena, men när ja la mig på 2500 rpm så gick HC ner till ca 50 men då gick CO upp till runt 1,0 vilket i nte är godkändt, tycker det är lite konstigt med.

Men ska nog kolla lite extra noga på oljeförbrukningen nu. Annars kanske det blir nya kattar.
De va skillnad de .va de med e85 du fick hc 50 co 1.0 ?
högt CO tyder annars på fet blandning,

antar att du inte har några misständningar!

52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Om du delar systemet efter katten och kikar in med ficklampa så ser du om någon eller båda kattarna är totalkass alternativt borta. Om de kan se bra ut och ändå vara skadade/utslitna vet jag inte.
An
13
AndreasL90
Bmw 525i -93
Ma 1445M

Det blev så högt CO värde när jag varvade 2500 rpm efter att ja hade slått i e85, på tomgång låg det runt 0,0-0,1. Jag tycker inte den misständer, går jättebra på tomgången.

ska nog kolla kattarna idag får se om det hjälper nått.
An
13
AndreasL90
Bmw 525i -93
Har haft haft isär systemet ny å kikat in i kattarna. den vänstra ser bra ut och den högra med till en början, men sen såg ja att det såg ut som att det fattades lite av bikakan längst ut i kanten runt halva röret,

tror ni att det är problemet?,

i så fall ska ja fixa nya kattar till helgen och se om det hjälper. :)
ja de kan de va.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Andreas! Hur mycket e85 hällde du i.

BMW CS #5206
An
13
AndreasL90
Bmw 525i -93
hade ca.20 liter bensin kvar i tanken å tankade i 12 liter e85
Ma
45
Mangokid
535ia e39 -97
Hur gick det??
An
13
AndreasL90
Bmw 525i -93
den ena katten var slut, hittade lite innehåll från den i bakre ljuddämparen. Ja bytte båda två, så nu gick den igenom. men hc värdet landa ändå på 40. Godkänt. men det var lite högt ändå tycker jag. men den var inte jätte varmkörd så den kan ju ha gjort att det blev lite högre.:)
Ma
45
Mangokid
535ia e39 -97
ok, har en e39 535 (v8) där hc-värdet är för högt(120-130) övriga värden är bra med co o co2500 på 0 och lambda på 1.01.
Bilen fick ny olja o ordentligt varmkörd trots det så var hc-värdet fortfarande 120-130.
Ska kliva under bilen på tisdag o leta efter avgasläckage och knacka på kattarna..
Ma
45
Mangokid
535ia e39 -97
Jaha, var under bilen, men hittade inga avgasläckage.
Pytsade i lite e85(25-30%) o en skvätt tripak bensinbooster o därefter en ordentlig varmkörning på bilen sen pep jag över till bilprovningen. Men, f-n heller, fick samma höga hc-värde (120-130). Övriga värde mkt bra.
Vad återstår att göra? Har kört diagnos på den utan några fel där.
Ventiltätningarna, trots att den bara gått 19000 mil? eller ska jag testa att slänga dit nya "kattar"? Dom är bytta av förra ägaren vid ca 9000 mil, dock är det pirat-kattar som sitter där.
An
13
AndreasL90
Bmw 525i -93
när inte e85 hjälper så tror jag det nästan är kattarna som är slut. För på bilprovningen sa de också att just 5-serien är väldigt känd för att ha höga Hc värden. Motorn brukar ta olja som sedan förstör kattarna, Så hittar man inte stället där oljan läcker in så kan man få byta kattarna var 5-10 tusende mil. Dom sa också att i 9 fall av 10 så är det kattarna som är slut.
Ma
45
Mangokid
535ia e39 -97
Misstänker oxå kattarna, trots att övriga värden är bra. Tilläggas ska att bilen för övrigt inte "tar" någon nämnvärd olja.
jaja, blir väl att införskaffa sig ett par pirat-kattar..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.