AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.689

Köpa X5 4,4ia -04, klokt eller helt vansinnigt..?

Sida 1 av 2
Mr
63
Mr_Dobermann
Bmw 745IA E65 -02, Saphirsvart, 10,5 x 22´ x 4.
Ja, som rubriken låter. Jag funderar på att köpa en X5 -04:a, med 4,4:an. Har 2 bilar som jag tycker känns rätt för mig, bägge står hos Bmw-handlare. Bägge bilarna är i stort sett fullsmetade, inkla Panoramaluckan, Sportpaket, Komfortpaket, Navigation mm mm...

- Hur är det egentligen med bensinförbrukningen på dessa bilar, med V8:an på 4,4 liter? Blir man ruinerad..?

- Vad betalar ni i försäkring på era bilar?

- Kommer priserna rasa ännu mer på X5:orna tror ni..?

- Några specifika problem på dessa bilar?

Mvh Kimmen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag tycker personligen du är rätt ute, eftersom jag älskar stora bilar, och har just nu 3 st V8-bilar. De är sanslöst billiga just nu, verkligen fyndläge. Men samtidigt, bekyrar du dig över soppaförbrukningen är det ingen bra idé. Sitta och kolla förbrukningsmätaren hela tiden blir bara jobbigt, för den suger en del. Med nya motorn (320 hk) ligger den nog under 1,5 i snitt, den gamla (286 hk) låg över i alla fall för mig. Så ruinerad beror på hur mycket du kör, och hur mycket du prioriterar att ha kul bakom ratten!

Försäkring kostade runt 7 lappar för mig, i Västerås.

Priserna på X5 kommer nog att följa soppapriset och miljömedvetandet ganska väl. Just nu går det att tjäna pengar på export till Tyskland av X5 4,4, så den möjligheten finns alltid. Det verkar som att vi i Sverige, som smutsar ner minst i Världen, har störst miljösamvete....

Problemen är väl främst framvagn, div. problem med låsen, något problem med el, men sök så hittar du en lista. Kolla också så att växellådan växlar som den ska, den 6-växlade kan strula lite ibland.

Lycka till!

Mvh Johan
Det är ju en underbar bil och du kan nog pruta riktigt bra på dessa bilar då hanslarna vill bli av med dem. Det som säljer är 3.0d men som dieseln kostar nu kanskle detta ändrar sig:) haha.
Men en V8 är ju alltid V8 och i en X5 så är det ju extra macho!

When batman takes a vacation he does the Gumball
Mr
63
Mr_Dobermann
Jepp, verkar gå att pruta bra på bilarna. Speciellt vid renköp, men det går ju alltid att göra utan inbyte.

Någon som har erfarenhet av nivåregleringen, dvs den som går att höja och sänka bilen med elektriskt..? Krångel med systemet, är det vanligt?

Är ruggigt sugen på en Sterlinggrå 4,4:a med Tryffelfärgat läder, dock så har den lite smårepor på förarstolen, samt en ful fläck på ett nackstöd... Men det går ju att färga i när man väl brutit till rätt färgnyans, så det ej blir några diffar... Gillar dock inte de tonade bakrutorna på den bilen.

Blir ev affär på Fredag eller Lördag, står i valet och kvalet vilken bil jag ska välja...

Mvh Kimmen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vad vill handlaren ha för de 2 bilarna?

Finns måånga 3,0 på blocket, hittade iaf några andra intressanta:

Länk Länk Länk Länk

Om dieseln attraherar det minsta så välj en svensksåld som ofta har något lägre vägskatt.

Mvh
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Ang. försäkring: Vesta var överlägset billigast för mig när jag funderade på en faceliftad x5, knappt 6.000/år för helförsäkring
Tänk på att prognoserna gällande bensinpriser hamnar på ca 20kr/liter inom 24 månader..och värdeminskningen kan lätt bli 50.000/år
Det blir iaf ingen SUV för min del
Mr
63
Mr_Dobermann
Dieslar för mig som privatperson är ju helt ointressant...

Mycket snack är det om bensinpriserna, men köper man en sån här bil så lär man ju ta smällen också, dessutom så kör man ju inte 50 mil om dagen heller så...

När priserna går att pressa så fruktansvärt mycket på dessa bilar just nu, så kan dom ju rimligen inte sjunka 50 000:- per år känns det som... Men jag är ingen expert, vem kan sia om sånt egentligen...

Känns iaf rätt med den motorn(4,4i), eftersom den inte drar så mycket mer än 3,0:an vid "Normal" körning...

=)

Kimmen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kimmen:

Ja dieselpriset + skatten i Sverige är svårslaget, framförallt om man tänker på den energifattiga variant vi har...

Mängden 3,0 bensinare på blocket verkar ju betyda att ingen vill ha dem, har också hört att V8:an ligger endast något högre i soppatörst.

Vad kostade de 2 bilarna hos BMW-handlaren? ;)

Länk till bilannons?

Mvh /Robban
Hu
34
Hunke
525i Touring -04 E61
För mig är diesel det enda alternativet om jag vill köra X5, jag kör minst 2000mil per år varav 1000 mil är i tjänsten.
Brytpunkten för mig ligger vid ca 1750mil, dvs efter det har jag tjänat in skatten på att köra diesel.

Jag har även upptäckt att jag får en mer harmonisk körning också med en diesel jämfört med en bensin, det bidrar till att förbrukningen sjunker ytterliggare. Jag har som mest varit uppe 0,94 och som lägst 0,84 i förbrukning.

Men visst är det fruktansvärt irriterande att dieselpriset skenar iväg.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag körde 3,0d -05 i ett år, och förbrukningen var väl helt ok men att betala 9 lappar i skatt kändes fruktansvärt fel. Vi körde bara 1500 mil/år, och då är det ingen bra affär att köra diesel....

Mvh Johan
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Det skiljer bara ca 1 dl milen i förbrukning mellan 3,0 och 4,4.
Grymt skön bil att köra och åka i.

Jonas

Mr
63
Mr_Dobermann
Nu är det nära... Provkörde en av bilarna idag igen, tar beslutet imorrn.

Tycker inte det finns nå annat alternativ än 4,4:an nu när man kört den och även 3,0:an...

=)

Kimmen.
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
En X5:a är egentligen aldrig ett vettigt köp, men ack en sån underbar bil. 4,4:an är det enda alternativet. Skall det vara, skall det vara ordentligt.
Gemini__
"Skall det vara, skall det vara ordentligt"

Precis, satsa på 4.8:an på en gång. =)

//Thomas
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Förvisso, men nu var det 4,4:an som var intressant. Annars är det bara köra på.
Mr
63
Mr_Dobermann
Nu så.... =)

Det blev en -04:ans 4,4ia(Facelift, tillverkad Maj -04), Svensksåld med 7200 mil på mätaren, 1 tidigare ägare. Uttagen Juli -04.

Sterlinggrå Metallic med Tryffelbrunt läder... Steptronic, Sportpaket(inkl 19 tummarna), Komfortpaket, Navi Prof, CD-Vxl, DSP, DHC, PDC fram och bak, Multiratt, Elsportstolar, Panoramaglastaket :) , Telefon Prof, Avtagbart drag, Sidesteps, bla bla blaaa...! Det enda jag är lite anti emot är träpanelen invändigt, samt att jag inte är någon vidare fantast av tonade rutor baktill...

Bilen är riktigt grym måsta jag säga... Man susar fram, hör inte 4,4:an överhuvudtaget. Komforten är riktigt härlig, man sitter högt, stor vindruta osv... Lite skillnad emot M3 E46:an jag hade sist...

Tror jag gjorde en rätt bra affär på bilen. Utgångspriset på Bmw var 379 000:-Sedan gick dom ner till 319 000:- Sen till 299´... Sen 280´... Slutade med att jag betalade 265 000.- för åket(Slitna däck) men... Jag fick t o m 1 års garanti på bilen(Premium Selection) + en list ska bytas ut så fort den kommer hem. Känns helt rätt faktiskt!

Nu kommer fas 2, att få lite puts på den... och få Sigge(hunden) att gilla att åka där bak, men det lär väl inte vara nå problem *S*

Mvh Kimmen.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Absolut inget att anmärka på när det gäller färgkombination eller utrustning ;)

Helt ofattbart att du lyckades pruta 114' även om 379' kanske var i högsta laget. 265' känns som ett mycket bra pris även i dagens "bensinspararhysteri". Tonade rutor är nog inte fel då det är stora glasytor och det sänker värmen där bak, speciellt som du har hund.

Har själv haft en 540 med samma motor och den går som en dröm.

___
//Ulf
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Grattis till köpet! Det var riktigt mycket bil för pengarna.

Ulf, 540:n hade väl den gamla motorn? Faceliften innebar väl även att valvetronicmotorn från 745 och 545 kom, som är något nedtrimmat till 320 häst. Starkare och snålare än 540-motorn....

Mvh Johan
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Snyggaste färgkombinationen! Stort grattis!
P.S. BILDER??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Grattis!
Mr
63
Mr_Dobermann
Tack!

Känns kanon faktiskt. Har ju haft div olika Bmw:s genom åren, men nu när man blivit lite äldre och har hund så vill man åka bekvämt, samt inte behöva vara orolig om hunden skadar lädret mm... Nu har han ju sin egna lilla lyxvåning där bak =)

Tror priset blev helrätt i slutändan. Man blir ju lite rädd när handlaren prutar så otroligt mycket, men att man får 1 års garanti, tar ju bort nästan all rädsla.

Bilen går hur fint som helst. Har hört att folk klagat på att dessa 4,4:or kan gå riktigt illa och ojämnt när det är kallt mm, får se hur det kommer yttra sig så småningom. Den går och växlar helt perfekt iaf, fasicken, man hör ju inte motorn när man ligger och pyser i 100-110... ;p

Gillar den Sterlinggrå... Fanns en till bil på Novation i Uppsala, en tidigare -04, samma färg, men med Svart läder samt ställbar nivåreglering, men jag tycker faktiskt att det Tryffelbruna lädret är strået vassare, samt betydligt mer ovanligt. Dessutom så var den bilen på Novation väldigt blästrad av stenskott + det var 2 st bucklor på bakluckorna, vilket störde mig fruktansvärt...

Har kollat förbrukningen och har ett snitt på ca 1,20 hittills, men då har jag kört med ett ägg under pedalen... Kommer ju bli högre sen, men det känns inte som att det blir nå problem faktiskt.

Bilder kommer i veckan, ska tvätta upp den och knäppa några bra kort... Har jobbat en hel del på sistone så man har bara hunnit med lite inredningsrekond + läderbehandling hittills...

Är grymt nöjd iaf!

=) Mvh Kimmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.