|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
| Vi har de politiker vi förtjänar! | |
kilroy |
fastEddie* Jag förstår hur du resonerar. Visst finns det ibland anledning att fundera på de politiska beslut som fattas. Problemet är att om man börjar ifrågasätta politikers vilja eller ovilja med utgångspunkt från deras personliga förhållanden (bil-inte bil, sjuk-inte sjuk, storstadsbo-glesbygdsbo, absolutist-tar gärna ett par järn) så hamnar man i en omöjlig situation. Styrkan i en demokrati är ju faktiskt mångfalden. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jag tycker att vi redan är där. I en nästintill omöjlig situation. Mvh fastEddie |
|
| Jag tycker att befolkningen på landsbygden ska bo, arbeta och färdas inom byar och samhällen som Amishfolket. Det är mijlöriktigt och befrämjar ekoturism från hela Europa. | |
| Länk | |
|
Sett till befolkningsmängden är väl hela Svea Rike landsbygd.... Man får väl deklarera för lite fler pendlarmil så är ju den saken ur världen, överväger att "bosätta" mig 15mil norrut, lagom pendlar avstånd per dag. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| Jag tycker stockholmarna skall använda sina bussar, pendlar och T-banor som går var 5:e minut. Här i skogen kommer vi 5 mil i halvtimman medan i stan kan det vara ner till 1 mil, Bara tomgångskörning..;) | |
| Det gör vi också, och visst får ni köra hur mycket bil ni vill. Men jobbresor ska inte subventioneras. Väljer man att bo på landet och ha långa jobbresor ska man betala dem med egna medel och dessutom är ju bränsleskatten ett utmärkt sätt att dra in medel till stadskassan! | |
|
Jag klagar inte med 8 km till jobbet. Snittförbrukningen står på mellan 0,8-0,9 trots det. Med 8km i Sthlm kanske den stått på 1,2-1,3 och det hade känts mer fel. Hög tid för cykeln nån dag i veckan nu. Vi bor och lever billigt här ändå, även om lönerna inte är i Stockholmsnivå. EU-moppe är ju ett annat alternativ här ute, men då blir man väl betraktad som skattesmitare, när man inte röker eller snusar och dricker måttligt med alkohol :) När vi lantisar sedan kommer på besök ibland kanske vi åker kollektivt med "Säfflebussen"... |
|
|
Tyst med dig steaman! ;-) Du som är 98 år borde vi bonnläppar o amish-figurer ta av bilen och sätta på rullator istället där du hör hemma! |
|
| :-) | |
FredricF |
Svekke och Birka och några till: Jag räknade hela polisen och vart också tvungen att ta till 20 miljarder i läkemedelssubventioner för kunna driva tesen att bilismen inte är en kassako för staten och drar in 20-30 miljarder per år. Naturligtvis är bilismen en kassako, staten vill INTE att vi skall sluta köra bil, det är därför som bensinskatten aldrig kommer att höjas så mycket att vi slutar köra bil, då förlorar staten inkomster. (Det är helt enkelt parasitprincipen. En parasit måste noga se till att värddjuret inte dör, men värddjuret måste inte må bra!) Politiker i alla läger tycker nog ärligt att det är bättre att dom, politikerna, får styra över pengarna än att medborgarna fattar egna ekonomiska beslut som kanske rent av inte passar politikernas agenda eller får nån statistik att se mindre bra ut enligt det för tillfället politiskt korrekta synsättet. /Fredric (Cyniker? Vem? Jag?) |
|
Hellre sänkt inkomstskatt än bensinskatt. Då har jag makten över mina pengar själv samt valet att inte köpa bensin och behålla pengarna i stället. |
|
|
Äntligen någon som liksom jag gör rätt prioriteringar. Beskatta hellre konsumtion än inkomst! |
|
|
Regeringen skulle kanske tvinga ALLA att flytta till våra tre största städer. Avskaffa bilismen i Sverige och bygga ut kommunaltrafiken i dessa tre städer. Bara de som har mer än 1 mil till jobbet skulle få använda kommunaltrafik, alla andra måste cykla. Detta skulle minska alla transporter, minska underhåll av -elnät-telefonnät-färre 3g och mobilmaster-mindre underhåll av vägnät-inga viltstängsel-0 bilar sålda = inga utsläpp-osv.osv. Att det försvinner nån miljon jobb kvittar väl? |
|
| kaptenlöjtnant: Det är inte så smart taktik att hänga ut att man är skattefifflare på internet ... | |
|
spider: det går att cykla på landet också. Avstånden är längre men tid finns ju! |
|
|
Tar 22-23 minuter att cykla från dörr till dörr mina 8 kilometer till jobbet. Sällskap har jag hela vägen: 1km: Hästar, 1-3km: Får, Ca 5 km: Höns som ibland springer över vägen, så man får passa sig :) 6 km: Kor / km: Hästar igen. Man kan prata lite med dom allihop på morgonkvisten och dom kommer sällan med en massa mothugg och dryga svar :) Förövrigt så har vi 24 timmar per dygn även på landet, men vi tillbringar ingen tid i köer eller så. Då kan man kosta på sig att cykla. Håller med om resonemanget att beskatta konsumtion mer än inkomst. |
|
|
steaman: Varför har mer tid att cykla om man bor på landet? De flesta som bor på landet har också ett jobb att ta sig till och dom har troligtvis samma arbetstider som dom som bor i stan. Dessutom är det lite mer otäckt att cykla på vägar med smala vägrenar där bilar far fram i oftast 110 eller mer. |
|
|
Highway *, dom är redan involverade i verksamheten... Förövrigt kan vi ju skjuta både kossor och bönder samt låta skogen växa okontollerat och göra stugbyar av resten så får vi väl se hur bra det blir med mat och mjölk i butikerna? Men det är klart, i stan blir man ju "street smart" och lär sig överleva på bubbelvatten. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.