AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.504

bensin skatte uppror

Sida 1 av 8
Nu vet inte jag om detta varit uppe.

Men det skulle vara kul om alla kunde sprida detta vidare och skriva upp sig.

Länk

mvh
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Varför?
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Steaman- Gillar du priset på bensinen eller? Det pratas om 27Kr./L

Danjel
Min bil:
Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Skatten har idar två primära syften:
1) Dra in skattemedel till statskassan
2) Minska klimatpåverkan och förbrukningen av icke förnyelsebara bränslen.

Min syn på detta:
1) Om vi nu skulle sänka drivmedelsskatten så betyder det att jag skulle få betala någon annan skatt istället!
2) Det låter väl vettigt!

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Detta är exempel på hur man gör för att ta död på en HEL industri. Känns inte helt ok tycker jag i alla fall. Hela världsekonomin kommer ta skada. Men det är klart att statskassan ska må bra...

Danjel
Min bil:
Länk
Priset på bensin har lång resa kvar uppåt innan dess att det nått sitt rätta värde. Höj på bara, jag kommer fortsätta att åka även om vi kommer upp mot 27kr/l.
jag säger samma sak som steaman varför?

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Jag förstår inte hur man kan försvara det! Jag gör av med bensin för ca3-4 tusen i månaden. Med detta åker jag för det mesta till jobbet. Om det skulle FÖRDUBBLAS skulle jag inte ha råd med bilen över huvud taget.

Danjel
Min bil:
Länk
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Tycker att man e naiv om man inte ser att det skulle ha sjuka effekter på sammhället.

Danjel
Min bil:
Länk
Danjel:

Jag försvara ingen bara konstatera att med högre bensin pris blir det flera som ställer bilen.

Det ger bättre miljö mera utrymme för de som har råd att åka och kanske mera press på att ta fram nya alternativ till bensin.

Klart det kommer ha effekter på samhället. Å andra sidan så kanske det också innebär att folk inser att de klarar sig med mindre bilar eller iaf bilar med mindre motorer än låt oss säga 3 liters bensinmotorer kopplade till en automatlåda och det är väl lite det som är syftet med den förmodade höjda skatten.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Alla som svarat på tråden bor i eller i nära anslutning till vår huvudstad. Trådstartaren och jag bor på orter där det går 2 bussar/dag ungefär :)
Har dock nära till jobbet och att cykla eller skaffa en EU-moppe att komplettera med är inte helt främmande det heller.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men på landet har man ju inte bråttom!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, varför skall man ha det ;)
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Höjd bränsleskatt tvingar inte fram alternativa bränslen. Flera större oljebolag (som idag gör miljardvinster dagligen) sysselsätter sig med att köpa upp patent på sådant som kan konkurrera med olja och lägger dessa patent på hyllan. Dels för att kunna fortsätta tjäna pengar på oljan och dels för att kunna fortsätta tjäna pengar på dessa när oljan tar slut. BP är en av dessa oljejättar.
Blir som i sydeuropeiska länder här med bensinpris på 27kr/L
Det kommer bara att säljas småbilar med låg bensinförbrukning och scootrar för de som klarar sig med det. Stora bilar kommer att bli svårsålda. Kanske inte så dumt faktiskt. Småbilar är ju billigare att köpa och äga.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är bar att ta sitt ansvar och köpa en liten bil, det gjorde jag!
Om man skulle ta fullt ansvar för miljön skulle man väl inte köpa nån bil alls?

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vad har du gjort själv?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Miljö/klimat/koldioxid-nojan har som vanligt slagit hårdast i Sthlm.

Jag tycker inte de är realistisk med ett bensinpris på 27 :- per liter (så länge min lön inte blir dubblad)

Jag tycker inte de är vettigt att V50 flexifuel och etanol-95or som drar 1.2 liter kallas miljöbilar

JAg tror inte kraftigt höjda skatter är rätt sätt att tvinga fram ny teknik,

Om på ngt sätt "skall ta ansvar?!" så har iaf jag numera 2 st snåla dieslar men likförbannat kostar dieseln 14 ;- litern och årskatten på dessa är 3500-4000 ;-

Jag tror inte att de som försvarar ett drivmedelpris på 27;- per liter fattar vad de kommer att innebära

BMW CS #5139
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Steaman du bör nog ta ditt ansvar och avyttra din motorcyckel för den praktiska nyttan kontra förbrukningen kan ju inte vara bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.