AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.505

bensin skatte uppror

Sida 6 av 8
kilroy
fastEddie*

Självklart skall bensinpriset diskuteras på ett bilforum. Effekten blir dock oftast densamma som när man diskuterar EU på ett EU-forum eller diskuterar alkoholpriser med en alkoholist.

Att köra bil har aldrig (och kommer aldrig att vara) en rättighet. Att köra bil är ett självständigt val bland många olika transportalternativ.

Att en del riksdagspolitiker saknar körkort (eller bil) är ju ganska irrelevant. Med den logiken måste man vara sjuk för att kunna fatta politiska beslut när det gäller sjuk- och sjukvårdsfrågor.

Att chockhöjningar av bensinpriset knappast är aktuellt framgår rätt tydligt när man följer debatten.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Intressant skatteräknare:
Länk

Om bensinpriset vore 6,62 kr så
blir skatten 6,61 kr. Blir inte lätt då
bensinbolaget får in endast 1 öre :)

Just i detta nu med 13,59 kr för 95 oktan
ligger skatten på 8 kr. Gissningsvis med en
produktionskostnad på ca 5 kr. Vinsten
blir därmed mycket dålig. Dvs marginal 4%.
Sen ska den vinsten beskattas också..

Svekke
FredricF
Lite off topic:
Vad använder staten alla bensinskattepengar till?
Enligt årsredovisning för staten 2007 ( Länk ) så tar man in runt 850 miljarder spänn totalt (staten alltså, kommunerna oräknade).

Jag har försökt finna vad bilismen betalar in och hittar:
Post 1432, Energiskatt bensin 14,5 miliarder
Post 1441, Koldioxidskatt bensin 10,7 miljarder
(momsen på energiskatt och co2-skatt borde bli 6.3 miljarder)
Post 1470, Skatt på vägtrafik 13 miljarder
Post 1471, Fordonsskatt 10,3 miljarder
Post 1473 Trängselskatt 345 miljoner
Summa: runt 55 miljarder.

Jag har säkert missat ett par poster (diselskatten hittade jag t.ex. ingen uppgift om) och man skulle kunna ta med:
Post 1474, Skatt på trafikförsäkringspremier 1,6 miljarder
Post 2624, Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter 58 mille.
Post 2712, bötesmeder: 900 miljoner (förmodligen en stor del fortkörningsböter ;-)

Så vad får bilisterna för pengarna?
Statens utgifter 2007: (jag tittar bara på budget, inte utfall, men det är nästan samma)
Polisorganisationen: 16,7 miljarder (hela polisen alltså)
Vägverket administration 860 miljoner
Väghållning och stadsbidrag 16,8 miljarder
Trängselskatt i Stockholm: Administrationskostnader m.m., 416 miljoner
Bidrag för läkemedelsförmånerna, 21,3 miljarder
Summa runt 56 miljarder, vi får alltså tillbaka mer än vad vi betalar in. Det trodde ni inte ;-).

/Fredric
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
"Det trodde ni inte ;-)"
Näää, *jag* gjorde det inte i alla fall och
har väl kanske någon liten synpunkt också
som exempelvis :-)

*Vad* får bilisterna tillbaka egentligen?

- Hela Polismyndigheten? 16,7 miljarder
Nog gör de väl något annat än ren trafikövervakning?
Övriga medborgare bör också vara med och betala.

-Trängselskatt i Stockholm?
Administrationskostnader m.m., 416 miljoner
Övriga medborgare bör också vara med och betala
då det gagnar även dem med mindre trafik.
Dessutom vad får staten *in* i avgifter?

-Läkemedelsförmånerna. 21,3 miljarder
Övriga medborgare bör också...
kilroy
Att bilismen skulle vara en sån fantastisk mjölkkossa för staten är till stor del en myt, oavsett hur man räknar.

Till utgiftsposterna kan man också räkna alla kostnader i samband med bilolyckor (sjukvårdskostnader, rehabkostnader, uteblivna skatteinkomster m m).

Mvh kilroy

Förvisso men samtidigt har "staten" blivit mera kortsiktig i sin planering liksom det övriga samhället.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Kilroy

Du verkar vara väldigt insatt i detta med skatter..

Om jag inte minns fel så fick Sveriges trafikförsäkringar
en skattehöjning just för att staten skulle kompensera sig för
sina utgifter för sjukvård relaterade till trafikolyckor.

Och hur räknar du egentligen eftersom du inte verkar tycka att
skatteinkomsterna till staten är en bra kassako?
Ska staten ha in mer tycker du och varför?
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Ehh...

Räkna med läkemedelsförmåner och H E L A polismyndigheten? ! ?

Kom igen, det var den absolut "märkligaste" och mest godtyckliga jämförelsen jag sett på länge.

"Att bilismen skulle vara en sån fantastisk mjölkkossa för staten är till stor del en myt, oavsett hur man räknar." ...retorik.

Oljepriset bestäms av tillgång efterfrågan. Bensin/diesel är inte dyrt i dag det är skatten som är hög, i Sverige 8 kronor litern (som nämnts ovan).

Birka, När skatten på bensinpriset är högre än själva bensinpriset får det nog anses att bilismen är en skattemjölkkossa för staten.

ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Jo Fredriks exempel var kanske snarare ett exempel på att man kan lägga till och dra ifrån olika saker tills det passar ens egna syften - lite som man kan göra med statistik.

Priset på olja sätts ju internationellt så varför kan inte priset på soppa sättas lika då över hela världen - titta på priset i saudi - 2 spänn eller så per liter. Med ett genomsnittspris så skulle nog soppan hamna runt 4 kronor eller så - ett mer lagom pris.

Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
"Att en del riksdagspolitiker saknar körkort (eller bil) är ju ganska irrelevant. Med den logiken måste man vara sjuk för att kunna fatta politiska beslut när det gäller sjuk- och sjukvårdsfrågor."

Håller inte med.
Makthavare i politiken som saknar bil o körkort har ju inte någon vidare förståelse,empati för de utan makt som behöver bil dvs oss och de beslut de tar har vi väl retat oss på från tid till annan. Jag orkar inte tänka efter just nu på exempel. Trött efter jobbet och köerna på vägen hem. Varför går det fortare i innerfilen än i omkörningsfilen!?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen fattar sjuka politiker också beslut som bättre gynnar sjuka människor, men de är kanske i minoritet och röstas ned lättare. Politiker på central nivå som inte är beroende av bil är nog däremot i majoritet, med allt vad det innebär.
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Ha ha - det är ju klart att politikerna är sjuka - jätte sjuka... :-)

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
zzz444: du ska inte gnälla om att politiker är sjuka! I vilka andra länder har uteliggare råd med en ny BMW?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tja, i sportsammanhang hade det hetat: "-En finpassning av zzz444, som förvaltades bra av steaman" :)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Ja steaman & Anders-72, till slut fick vi kanske svaret vart skattepengarna
försvann :) Förvalta dem väl bara! :)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
:-))))
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
:-}

kilroy
Svekke*

Njae, jag är nog inte rätt person om du vill ha millimeterkorrekta svar när det gäller skatter. Spontant känns det som om intäkter och utgifter inte ligger så långt från varandra.

Meningen är väl att den ökade trafikförsäkringen ska täcka statens kostnader för trafikolycksfall. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte, hursomhelst så gäller den inte retroaktivt.

Varken du eller jag vill väl betala högre skatter, hoppas att det är svar på din fråga.

När det gäller representationen i riksdagen (med påföljande olika intressen)så får man nog förlita sig på att alla agerar så sakligt som möjligt. Annars får vi utesluta alla politiker som inte

- Har bil
- Har körkort

Dessutom får vi utesluta alla politiker som bor i storstadsområden så fort man skall fatta beslut i glesbygdsfrågor, och vice versa. Om man är verksam inom nykterhetsrörelsen så borde man kanske inte delta i omröstningar när det gäller alkoholfrågor. Eller också så borde riksdagspolitiker som gillar att ta sig ett järn inte rösta i alkoholpolitiska frågor?

Det blir lätt lite absurt...

Jag tror fastEddie får det lite svårt med argumenteringen om vi fortsätter en stund till...

Mvh kilroy

Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
kilroy~

Hur kan du förlita dig på politiker?

Du verkar nöjd som det är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.