AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.503

bensin skatte uppror

Sida 5 av 8
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Instämmer starre! :)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Starre: Det är väl etanolen som ska komma från träd inte bränslepumparna!
Jonnypower: Jag håller med dig bensinen är för dyr. Jag försvarar inte höga bensinpriser på något sätt.
yes! Skriv på så att vi kan ta till baka makten! Power to the people...

Lysnna inte på dessa förståsigpåare som hävdar att 27kr/ litern hjälper någon. Det är klart att vi som svenska medborgare inte kan tollerera högre bensinpris, jag spyr snart på regeringen... fy fan vad dom behandlar oss illa både vad som gäller sjukförsäkringar, bensin... Nääääe om vi alla hjälps åt nu så kanske det är möjligt att vi kan påverka makthavarna...!

frallan
frallanfrallansson:

Vid 27 kroner litern skulle nog många överväga att ställa bilen hemma och åka kollektivt. Kanske även köpa en bränslesnålare bil och framför allt använda bilen mindre. Detta ger oss andra mera väg utrymme på vägarna tänk dig E18 helt fritt från andra bilar eller Essingeleden utan köer:))

Tror att många har en smärtgräns som ligger strax under 20kr litern för bensin.
kilroy
Att diskutera ökande bensinpriser på ett bilforum är ungefär som att diskutera stigande alkoholpriser med en alkoholist. Utgången är rätt given...

Problemet är också att många bilägare ser bilkörning som en rättighet och att denna rättighet dessutom är en isolerad företeelse som absolut inte skall integreras i samhällets krav i övrigt.

Faran för chockhöjningar är kraftigt överdriven men helt klart är att staten även i framtiden kommer att använda bensinpriset som ett styrmedel. Lika klart är att privatbilismen kommer att minska i omfattning, speciellt i storstadsområden.

Dessutom har ju våra styrande myndigheter alltid möjligheten att via skattsedeln minska kostnaden för den glesbydsbefolkning som i praktiken saknar allmänna kommunikationer.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Grandy har något intressant där. Bojkotta ett par stora oljebolag i taget långt tid så går de på knäna och sänker priset. Tanka under tiden av andra bolag.
Visa användare
741
fastEddie
Varför skall vi köra mindre med våra bilar?

De släpper bara ut 2% av all samlad koldioxid.

Det finns också många forskare som inte håller med om att klimatförändring
beror på människan.

Staten gnuggar händerna då de kan pungslå folk extra mycket med energiskatter. Klart att de argumenterar för att vi själva bär skulden.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Och fossila bränslen finns det ju obegränsat av!

Om vi dessutom förbjuder att i Asien att skaffa bil så ökar ju inte utsläppen heller!
har inte läst ,och är inte nykter :).
men tycker de är fint med lite uppror , typiskt svensson staten vill ha och svennson betalar, tackar vet jag frankrike.
inte trorligt att vi kan göra något åt priset men inte fel o försöka.
visst ska vi värna om miljön men läste någonstans att bilisten är 1000ggr
hårdare beskattad än tex industri mm.

och bara en sådan sak som moms på skatten ,mår illa.
tur att man redigerar sina sifror lite,annars hadde jag varit sur på riktigt (: (; . .

Visa användare
741
fastEddie
killroy

Klart att vi skall prata om det på ett bilforum, det handlar om oss som tankar.

Jag ser bilkörning som en rättighet och ser inget problem i det. Samhället är beroende av bilen. Alltså vi. Varför skall en massa gröna riksdagsmän styra oss? De har ju inte ens körkort en del. Och en del har gamla surhinkar.

"Faran för chockhöjningar är kraftigt överdriven " har du info från högre instanser?
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Jag byter inte gärna ut bilen mot ett kollektivt alternativ, även vid tillfällen som skulle funka rent praktiskt. Nej för mig är bilen mycket mer än ett fortskaffningsmedel mellan punkt A & B. Jag gillar bilar och bilkörning helt enkelt.

Visst är soppan dyr och med V-Power i tanken har jag gjort mitt val, blir soppan ännu dyrare kan jag ju alltid tvinga mig själv att, mot alla principer, tanka 95.

Är det någon för övrigt som har fattat varför 95 oktanig besin är billigare än 98 eller 99. Större miljöpåverkan, dyrare att framställa eller vad?

Nej som sagt - trist med höga priser på sådant man behöver och gillar, men kanske nödvändigt på något sätt...

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Se det positivt, kvaliteten på bilkörningen kommer att öka när bränslepriset passerar 20 kr/liter! Vid 30 kronor/liter kan man nog återinföra fri fart på motorvägar eftersom trafiken blir så gles. Vilken härlig framtid!
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Kommer bli billigt för staten då inget vägverk längre
behövs för underhåll pga i princip inga bilar längre.

Bara trevliga entusiaster ute på vägarna..
Ingen vägskatt..
Upphörande av saltandet på vintrarna..
Fria hastigheter..

Mmmm, 30 kr/litern kanske inte blir så dumt iaf!

;-)
steaman:

Exakt högre priser och mindre bilar ger oss mera utrymme:)) . Som jag har skrivet tidigare så tror jag att smärtkgränsen ligger strax under 20kr.

Fri fart, underbart då kan man använda bilens resures som den är byggd för.

Högre bensin pris färre bilar mera utrymme JA JA
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om man nu vänder på det hela...om literpriset skulle vara 30kr och det blev så pass lite bilar på vägarna.
Är bara lite tankar nu...
Men det skulle nog bli ganska kaos då det skulle öka dramatiskt med tryck på kollektivtrafiken och man skulle varken hinna med eller ha råd att bygga ut den då massvis med miljarder försvinner i utebliven drivmedelskatt, och det skulle även leda till stora ekonomiska svårigheter inom vägvärk,försäkringsbolag och drivmedelsbranshen som leder till att massa blir arbetslösa...
Drog väl till det yttersta nu men...
Om det nu är staten eller oljeproducenterna som skulle dra upp priset till 30kr så skulle det bli ett jäkla problem iaf...
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Håller med Haas. Utan bilen stannar Sverige - definitivt! Att staten ska ha pengar för att jag kör bil fattar jag inte, betalar ju redan vägskatt - varför mera?

Ett skojigt test, omöjligt i praktiken, men givetvis bra , vore om alla bilägare ställde bilarna i protest, ja givetvis alla diesel och bensindrivna fordon i ca en månad, struntade att transportera saker, människor osv för att sympatisera med alla miljögillare.

Staten kan ju betala ut en miljö-lön för alla som inte smutsar ner utan sitter hemma och tänker ekologiskt. Strunta i elen också så slipper vi ta reda på en massa kärnavfall som ingen vill ha.

Skitbra egentligen - inga växthusgaser, inget slitage på vägarna, inget buller osv. Visserligen ingen produktion eller så, men so what - staten kan ju betala tillbaka lite.

Att staten klår oss bilägare på pengar är ingen nyhet, miljöskatt, energiskatt och moms på det blir hiskeligt mycket pengar till en stat som uppenbarligen inte har några som helst krav på sig att åtminstone hålla våra vägar körbara. Stor skam att staten bara tar och inte ger - högre priser ger inte bättre vägar och renare miljö, bara större hål i våra fickor, något som tiden har utvisat.

De flesta av oss har bara en viss summa pengar varje månad att fördela på våra inköp, jag tankar bilen och om pengarna sedan inte räcker till närproducerat, rättvisemärkt eller miljöhållbart är knappast en fråga som jag äger eller kan avkrävas svar för - jag betalar min ocker-skatt och om staten inte kan lösa problemen de tar betalt för att lösa så är det knappast något jag ligger sömnlös för - jag har gjort mitt och gasar på som satan när tillfälle ges..

Kan vara värt för en del här att upplysas om att oljebolagen har sänkt priset flera gånger, men skatteökningen och råoljepriset har ätit upp denna sänkningen (med andra ord, klaga absolut inte på oljebolagen och mackarna då de är de enda som har gjort något överhuvudtaget för att få ner priserna).

Länk <- Observera hur bruttomarginalen har sjunkit hela tiden.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det svenska, och f ö de flesta samhällen i västvärlden, bygger på att vi åker bil till hit och dit.

De flesta av oss har en given mängd svenska enkronor (SEK) att röra oss med varje månad. Om priset på bensinen ökar, vilket den kommer att göra, så blir det enligt logiken mindre pengar till annat. Och mindre och mindre, i en given spiral neråt, givet att bensinen blir dyrare. Om vi svenssons väljer att fortsätta att köra bil, vilket i många fall inte går att undvika blir det följdaktligen mindre enkronor över till annan konsumtion.

Till slut måste valet stå mellan att handla annat och att handla bensin! Dessutom handlar de flesta av oss i stora centrum eller liknande utanför staden dit man knappast kan åka kommunalt. Och vem vill åka med månadsshoppingen på en buss? Om det ens finns en buss att ta!

Fortsätter det så här så blir det två, (säkert flera iofs) scenarios att välja mellan.

1. Vi åker bil oavsett priset men handlar mindre, vilket ger sura handlare och till slut ett antal arbetslösa. Staten får in cash från soppan men mindre från shoppingen och mer pengar ut i ersättning till arbetslösa.

2. Vi struntar i att åka bil, vilket gör att vi inte kommer till de nya fina superstora shoppincentra, och handlaren blir sur och i slutändan blir folk arbetslösa. Mindre in i besinskatt, mindre in i moms och annat och mera ut i ersättning till arbetslösa.

Vet inte vilket som är bäst, men nånstans måste folk börja välja och jag tror att vi kommer att fortsätta köra bil trots allt. Det blir alltså mindre pengar över till annan konsumtion vilket torde bli fler arbetslösa.

Dessutom så sysselsätter bilbranschen en massa människor!

Hoppas att våra politiker tänker lite längre än näsan räcker eftersom 2/3 av priset är skatter, och för säkerhetsskull moms på skatten med.

Sen vore det trevligt om dom kunde vara konsekventa ang alternativen så att man vet vad man ska välja i framtiden.

Etanol, diesel, biogas eller vad?

Nu byter dom taktik hela tiden så man vet inte vad som gäller och man känner sig lurad mest hela tiden.

Själv skiter jag i vilket och fortsätter att köra min BMW på V-power och shoppar mindre annat krafs!!

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Själv slog jag till på en S6:a i helgen, 1,9l/mil i stan och dessutom har jag 6 mil till jobbet. Jag är visserligen beredd att betala ett betydligt högre bensinpris, det blir ju mindre köer då och man kan lufta bilen betydligt mer.

Men jag är ändå starkt emot att staten kan sno våra pengar utan att vi/folket reagerar.

Jag fattar inte hur svårt svenska folket skall ha för att sätta ner foten rejält.

Vi borde ordna trafikkaos i sthlm, genom att parkera några bilar på vitala infartsleder - då skulle en hel del människor ansluta sig till aktionen och slutligen skulle sthlm stå stilla - det borde få upp ögonen på politikerna.

Det handlar ju inte bara om miljöpåverkan och att man kan cykla eller köpa bensinsnålare bilar, utan också om att om priserna går upp - så kommer de varor som måste levereras med bil att stiga i pris, och det drabbar ju alla, oavsett hur man transporterar sig.

/Andreas, Audi S6 Avant 2007
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.