AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.507

bensin skatte uppror

Sida 4 av 8
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det var dit jag ville komma, produktionskostnaden inkluderar ju inte investeringar i koncessioner, riggar och plattformar.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis, och det satsar ju pengar på troliga fyndigheter som sedan visar sig vara tomma eller åtminstonde inte lönsamma att gå vidare med.

Inte helt fel att idag sitta med lite oljerelaterade aktier...Många har sedan årskiftet gått upp en 40-100% medan svenska börsen ligger på minus.

___
//Ulf
Programmer:

Lundin aktierna känns helt rätt just nu och ett tag framöver:))
Det stämmer att Sverige har ett förhållandevist lågt bensinpris jämfört med andra västeuropeiska länder. Sverige är dock ett väldigt glest befolkat land på en relativt stor yta vilket innebär att bilen är det självklara (och enda) valet för många.

Även om soppan kostar än mer i länder som Belgien och Holland kör man ju igenom dessa länder på en kafferast. Tar man sedan in andra faktorer som det totala skattetrycket ter sig inte det svenska priset som särskilt billigt.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Säg att en plattform kostar 2-4 miljarder att bygga, har en livslängd på 30 år, producerar 150.000 fat per dygn som i dagsläget säljs för 130 dollar styck så inser man rätt rätt fort att inköpspriset för en rigg är rätt litet i sammanhanget.
$135, nu kan dom snart bygga vägar ut till plattorna....

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
1990 kostade 95 oktan ca 6,30
Länk

Hade priset endast gått upp med inflationen så
hade det idag legat på ca 8,50

Anledningen till att vi nu ser nästan 14 kr
Länk
är som sagt att oljepriset spekulerats
upp men även miljöskatter mm. har ökat hela tiden.

Svekke
135 USD fatet, problemet är att de får betalt i just USD som ju sjunkit som en sten de senaste åren (5.90 SEk). 2004 var dollarn i ca 8.30SEK och då låg oljepriset på ca 45USD fatet, så oljeprisökningen till trots så har dollarfallet urholkat en del av vinsterna.
Men det vore lögn att påstå att de större oljeproducerande länderna som tex Ryssland har det kärvt idag :-)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Utan dollarfallet hade en liter 95 kostat nästan 20 kr.
Så där har vi kanske haft tur, men troligen är det så att
då dollarn vänder upp så vänder oljepriset ned om inte
tidigare.

Svekke
hej jag igen !

Ni som klagar på växthuseffekten etc ber jag läsa denna länk:
Länk

Fö så anser jag iaf att det inte är rätt att öka bensin skatten pga "miljön", Sverige påverkar världens utsläpp med 0.2%, så istället för att fokusera på att göra distans jobb dyrare och helt klart olönt att arbeta med så borde dom fokusera mer på att få länder som tex Kina tänka på utsläppen.

Och sen denna dubbelmoral med att "åk tåg", my ass, dom har då tamme tusan aldrig åkt tåg i västmanland. Dyrt, trångt och allmänt jävligt då tågen aldrig kommer i tid eller är inställda, och det som är mer förjävligt är när dom inte informerar om det, utan säger "tåget står på spår 4b" men inte fan finns de något tåg där?

Fixar dom billigare tåg, mer bussar, så visst. Jag kommer att använda tåg och buss mer.

mvh
Ett alternativ är att flyga hit, och hyra en bil och semestra och åka många mil i bil...Länk

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Länk
Bensinen var billigare än 2 kr/l för 35 år sedan. Exakta priset vet jag inte men i dagens penningvärde så skulle en liter bensin kosta ungefär 7.50-8kr/l
Henke, läs på sidan på länken på första sidan.

Visst, jag värnar om miljön, men vi som pendlar är det inge roligt för och lägga ut minst 4000:- i månaden på soppa när man redan har en halv taskig lön.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Henke lexus: Jag tror bensinpriset passerade 1:-/lit 1973.
Kuriosa: 1997 gav jag 5,09:-/lit för diesel från pump.
Sveriges regering vill inte att vi skall köra mindre bil. Det skulle påverka hela vår statsekonomi om vi köpte färre och mindre bilar och körde bil mer sällan.
Från biltillverkare, återförsäljare till minsta tillbehörsfirma eller reparationsverkstad. Ledet är mycket långt i denna arbets-sektor. Att öka bensinskatten är bara för att få in mer skatter till allt annat än miljön.
Ingen tror väl att alla dessa extra skatter bara skulle gå till att värna om miljön.
Så blåögda är nog bara ett fåtal svenskar.
Varför sätter man inte extra skatter på alla Industrier som skitar ner med alla utsläpp? Varför gör man inte skattelättnader på att företag gör leveranser på tåg istället för alla lastbilar? Varför inför man inte extra skatter på alla Suvar, supersportbilar som förbrukar massor av bensin?
För att det är så lätt att låta ALLA bilisterna bära hundhuvudet när det klagas på miljön.
Det är alltså ok att fortsätta skita ner bara man betalar för det (bensinskatt)
Det är ju att som strutsen stoppa huvudet i sanden.
Miljön blir inte bättre för att vi betalar mer i skatt.
Det behövs handfasta åtgärder istället för att värna om miljön.

Förbjud alla bilar med mer än 100hk, eller kräv extra skatt för de som äger bilar med mer än 100hk.
Tillåt endast att bilister kör varannan dag. (samåkning)
Bygg ut kommunala transportmedel även i glesbygd.
Lastbilar får bara köra varannan dag.
Inför skattelättnader på transporter via tåg.
Tvinga bilfabrikanter att ta fram miljövänliga bilar snabbare.
(detta kunde nog funnits för längesen men bilfabrikanterna är resultatinriktade. Det är lättast att bygga bilar med vanliga bensinmotorer.)

Jaja det finns miljövänliga bilar idag men hur funkar detta?
Elbilar -Kort räckvidd och om ALLA skulle ha såna skulle inte vår elproduktion räcka till.
Gas eller Etanol -finns och funkar nog bra MEN hur många ställen kan man tanka på? Folk i glesbygden skulle behöva köra många mil för att tanka.
Och VARFÖR är miljöbilar extra dyra? Borde inte dom vara ordentligt skattelättade? Jag menar inte bara vägskattebefriade under ett par år, Eller 10000:- från staten om man köper en. Miljöbilar kostar väl ca 20-30k mer att köpa än en med bensinmotor?

Finns massor att göra innan man börjar tjata om höjd bensinskatt.
I mina ögon är en regering som bara höjer bensinskatten utan att göra något annat LATA. Jodå Politikerna pratar mycket om mijön men hur mycket gör dom egentligen, min gissning är att dom gör lika mycket som vanligt när det gäller politik. Det pratas och tjatas massor innan val, sen efter det händer inte så mycket och innan det gjorts något är det dags för val igen.
Sverige är fantastiskt.

spider:

Det finns idag en bil som du kommer 220mils på en laddaning och går som en sport bil:

Länk

Det är nog inga problem att öka el-produktion men hur pass miljövänligt det är en en annan fråga:)

Etanol finns nästan på de flesta mackarna runt om i landet även ute på landsbygden. Kör nämligen en etanol bil och har aldrig haft svårt att hitta en mack med Etanol även ute i landsbygden. Att den dessutom kostar ca:8.40 gör saken ännu roligare.

Industri köper utsläppsrättigheter på de utsläpp de gör och har gjort under en längre tid.

Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Gillar den batteribilen men just i detta fallet
får vi nog skilja på mil och miles.

Svekke
Sveke:

1 miles är ca:1.6km vilket betyder att du kommer 352 km på en laddning.

Tesla bilen är enligt mig superhäftig och går som ett spjut och ser bra ut
starre

Det är ju att stoppa huvudet i sanden när det gäller företag med. Betala och fortsätt att släppa ut föroreningar.

När det gäller Etanol på landsbygden pratar du nog om Landsbygden utanför storstäderna. Kolla i landsbygden långt borta från storstäder, där växer inte Etanolpumpar på träd precis.

Tur att Etanolen bara kostar 8.40 eftersom Etanoldrivna bilar dricker ca dubbelt så mycket som bensinbilar. Att man sen skövlar regnskogar för att odla för tillverkningen av Etanolbränslet gör ju inte miljön mycket bättre.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.