AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.508

bensin skatte uppror

Sida 3 av 8
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
e34briliant:
Vilken tomte som skrivit det där uppropet...

Tro att det är svenska bensinbolag som tjänar pengar när det är staten som tar 7-8kr i skatt av de 13kronorna!?!
Varifrån har den där tomten fått för sig att det finns mer olja idag än för 35 år sen? Vi har passerat peak oil och priset kommer bara stiga och stiga i framtiden pga högre efterfrågan och sjunkande utbud. Obönhörligen!

Dessutom jämföra priset 2kr för 35 år sen med dagens pris?! Hört talas om inflation? Jämför vad annat kostar i samhället och se prisutvecklingen på det. Se efter hur mycket mer pengar som cirkulerar i systemet nu jämfört med för 35år sen. Pengarna är mindre värda idag än för 35 år sen.

Jämför vad bensinen kostar och vilken nytta den gör för oss jämfört med en liter bubbelvatten för 40kr (2x0.5l på en mack). Vad är mest värdefullt egentligen?

Enda sättet att få lägre bensinpris är att skatten sänks och där är jag beredd att stöjda eventuella kampanjer.

ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Är det ingen som fattar att om skatten på besin/disel blir för dyr så kommer det att slå ut samhället. allt kommer blir dyrt.
mjölken kommer kosta 20spän litern bara för att fraktar nisse som har lasbil och kör mjölken till affären måste ta mer betalt.

Det kommer att slå på alla som har det dåligt ställt.

Klimat hotet visst, men att höja drivmedels skatten är inte rätta sättet att påvärka.
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
The STIG:

det ju inte stigande olje priser som gör att det höjs till orimliga priser det är skatten.
prishöjningen följer ju knappast samhällets övriga stigning på priser
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske dieseln är för billig när allt gods skall gå på bil? Detta kanske borgar för att järnvägen byggs ut i.st.f att läggas ner.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
The Stig: Jo det är nog ingen forskare som skrivit det där direkt.

Men det svenska samhället bygger mer och mer på att dom fattiga ska vara fattiga och ha det dåligt och dom rika ska ha det bra och bli ännu rikare...tyvärr. Och dom som har möjlighet att förändra saker och ting och fatta beslut tillhör den rika skaran så dom skiter fullständigt i det mesta.
Intressant med järnväg, inte många spänn investerade på det området de senaste 20 åren. Ica lagret här i byn bröt bort järnvägsspåret bara för något år sen, anledning? Billigare med lastbil.

Sen det där om "peak-oil", snart säger väl någon att vi varit på månen oxå....

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Jag ler varje gång jag tankar soppan för 8.39 vilket Etanolen har legat på den sista tiden.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Passa på att le nu då, innan det är för sent. Jag ler likadant när jag värmer mitt hus med skattefri bränslepellets, men jag vet att efter solsken kommer regn...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Å andra sidan får starre tanka sin etanol-volvo dubbelt så ofta som jag tankar min 520d eller 318d så speciellt roligt kan det inte heller vara...

BMW CS #5139
J.L:

Nja kanske inte dubbelt så ofta om jag kör snålt drar den under litern men det händer sällan:))

Kan berätta att jag testade bilen under en längre sträcka ca:3-5mil fick en förbrukning på 1.8l/mil. Då hade jag i en ganska hög hastighet men visst soppa drar den.

Sen ska jag serva bilen oftare lite beronde på hur jag kör men i snitt varje 1000mil.
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
De feta svinen i stockholm (politikerna) bryr sig inte om hur bensinpriset påverkar allmänheten. Om jag hade en riksdagsmans månadslön och fria resor skulle jag förmodligen också ha väldigt lite förståelse för pöbelns gnällighet över bensinpriset. Så länge USA, Kina och övriga storkonsumenter inte behöver betala de "miljöskatter" som vi gör här så hjälper vi bara statskassan och inte miljön. Jag är fullt övertygad om att de flesta av oss kör bil för att vi måste, till jobbet, affären osv. Protestera mera. Fight the power!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ja, visst är det fruktansvärt. Hela Sverige kommer stanna om de höjer bensinpriset för det har ju aldrig varit så högt som det är nu. Eller?

Ser man till de .PDF:er som cirkulerar på nätet nu så kan man läsa följande: "För 35 år sedan kostade en liter bensin 2 kronor". Ja, det gjorde den, men vi har haft lite inflation sedan dess.

Som jämförelse kan man säga såhär.

En industriarbetares dagslön var 1970 60 kronor. På en månad blir det då 1260 kronor. Det betyder att en industriarbetare, om man räknar med att de 1973 hade 70 kronor/dag, vilket är rimligt, kunde köpa 735 liter bensin för sin månadslön.
En industriarbetare idag kan jag tänka mig har en snittlön på runt 20.000. Bensinen kostade idag på Shell Barnarpsgatan 13.14 kr/litern för 95 oktan. Det betyder att samma industriarbetare idag kan köpa 1522 liter. Det betyder alltså att bensinpriset har halverats på 35 år.

Nä, jag fortsätter nog tanka med mitt OK/Q8-kort sålänge, så kan väl någon säga till när de kommit på något bättre.

Förresten. Sverige stannar nog inte. Då borde det stått still fram till mitten av åttiotalet. :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Inom många områden har Sverige höga skatter och visst är en stor del av bensinpriset just skatter men ärligt talat, är bensinen billigare i Danmark, Tyskland och övriga västeuropa? Under de senaste åren har vi faktiskt legat lägre än många länder och det har varit en god idé att tanka fullt i Sverige innan man kör över bron. Vet inge om övriga Europa också haft prishöjningar de senaste månaderna men det är ju inte otänkbart med tanke på att oljepriset globalt har rusat...

___
//Ulf
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Haglund2306:

samhället idag bygger ju på att alla ska ha bil o d gjorde det inte för 35år sen, så ditt resonemang håller inte.

Sverige stannar inte men det kommer bli större o större klyftor mella fattiga o rika.

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
För mig drar inte egot och samhällsansvaret jämnt!

Men! 2 kr för 35 år sedan motsvarar 12.32 kronor i dagens penningvärde, alltså inte så himla mycket mer än vad soppan kostar idag. Testa länken:
Länk

Jag har några Tjeckiska vänner och gör gärna en jämförelse med Tjeckien.
Tjeckiska korunan är värd ungefär 1/3 av svenska kronan. I runda slängar är siffervärdena på alla varor där (förutom varor vars tillverkare är samma som övriga västvärlden t.ex Nikeskor och bensin) samma som i Sverige. En liter mjölk kostar alltså knappt 10 koruna där eftersom den kostar knappt 10 kronor i Sverige, och ett par Nikeskor kostar 3000 koruna eftersom de kostar ca 1000kr i Sverige. En tjeckisk meddellön har ungefär samma siffervärde som en svensk, men är värd 1/3 internationellt sett. Tjecken jobbar därför 3 ggr så mycket som svensken för att kunna köpa en liter bensin (som kostar över 30 koruna). Dock finns det massor med bilar där -även rätt så nya-, men de är mindre än de som överlag finns i Sverige och de drar mindre soppa. OCH landet fungerar ändå trots det relativt sett mycket höga bensinpriset.

Visst, dom har korta avstånd mellan orterna ung. som vi har i södra Skåne eller på Öland, men ändå...

En kul spinoff på det hela är att det finns ytterst få Volvobilar där (sveriges stolthet). "Skulle aldrig köpa en Volvo, dom drar på tok för mycket bensin". :-)

Vad tycker jag då om bensinpriset? Av bekvämlighetsskäl vill jag inte att priset höjs;-) men jag tror att det är ofrånkomligt att så sker och jag tycker det är bra om det kan göra att folk "okynnesåker" mindre och planerar sina resor bättre. Att vi sedan har skatt på skatten på bensin tycker jag rent principiellt är helt uppåt väggarna.

Så om lättjan och den "omedelbara egoistiska behovstillfredsställelsen" får tala vill jag att soppan ska vara så billig som möjligt så att jag kan gasa runt hur jag vill. Men ska jag se det rent globalt och till planetens - vårt livsrum, vårt enda livsrums- bästa anser jag att vi borde sluta använda fossila bränslen idag. Helst skulle vi aldrig ha börjat med det utan utvecklat något annat istället.

Men jag kommer faktiskt att bojkotta alla bensinmackar under fredag-söndag. Ett tips jag fick igår, jag antar att det är en form av protest som sker i Sundsvallstrakten. Så egot vinner på något vis (tyvärr)...

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
mvh Fredrik
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
ERROR: 12.32kr är naturligtvis inte så värst mycket MINDRE än vad soppan kostar idag.

/F
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
De största marginalerna har ju den som tar upp oljan. Ca 7 dollar per fat kostar det. Förtjänsten blir rätt fet när oljan i dagsläget säljs för 130 dollar per fat. Fatpriset låg på omkring 45 dollar för ca 5 år sedan...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vad är det som kostar $ 7 per fat?
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
I fälten på nordsjön ligger break-even på cirka 14 dollar per fat, dvs allt över detta är vinst för oljebolaget.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja men det är knappast gratis att bygga en oljeplatform eller borra heller. Det är inte direkt 123 dollar rakt i kassan i ditt exempel. Oljebolagen går dock oerhört bra, det kan inte förnekas.

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.