AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.506

bensin skatte uppror

Sida 2 av 8
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Motorcykeln är tvärtom mycket bränslesnål vid resor i storstad eftersom man kan undvika kökörning till skillnad från bilen. Att jag sedan endast kört ca 10 mil på två år gör inte miljönotan sämre!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag glömde att jag syndar ibland då jag kör min gamla (2001) Audi A4 1,8T då jag ska transportera skitiga ungar! Den är ju inte så miljöeffektiv.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Debatten om koldioxid är inte särskillt het när det snöar i maj men när gräsmattan var grön på julafton så var domedagen nära.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ja de har du helt rätt i RR99,de här med miljön har spårat ur alldeles.
Steaman:

Jag kör bara bil när jag absolut måste. Blir ca 2 mil/vecka ibland mindre.
Men eftersom jag bor i en liten by är det nödvändigt med att ha bil eftersom Kommunal trafik här långt ifrån samma klass som i stockholm. Här stannar inte ens några tåg. På helgerna går bara ett par bussar om dan Efter klockan 10 inga bussar alls varken på vardagar eller helger.

D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Höjd bensinskatt drabbar dom som alltid drabbas, nämligen de som bor i glesbyggden. Alla vill tro det eller ej bo i Sthlm eller någon annan stad, utan trivs där dom bor. Jag tycker inte att folk skall behöva flytta in till tätorter bara för att dom inte har råd p.g.a bensinskatten.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Man kan inte bara höja och höja hela tiden utan att sattsa i andra ändan,alltså det kommunala nätet...
Skulle det finnas ett nät med rimliga tider och pris för dom som nu bor i landsbyggden och idag inte har någon annan möjlighet än bil skulle nog många ställa bilarna direkt.
Visst ger det effekt med höjningar,men bara till dom som har ett alternativ...dom andra då?
Som tur finns ju iaf reseavdraget kvar...

Nu tillhör ju jag gruppen som har ett bra alternativt nät,men ändå ställer jag inte bilen lika mycket som jag borde och vill göra..varför? för att det är på tok för dyrt!
Det måste bli billigare för att motivera folk (inkl mig) att ställa bilen!
Miljöpåverkan, bah! Lilleputt Sverige har med stolthet tagit över titeln som "The Empire" av gamla smog-England. När tillräckligt med blåögda har konverterat till etanol kommer den oxå att kosta!

Drivmedel får gärna kosta bara det märks att skattekronorna används för att utveckla vår eminenta infrastruktur, än så länge vill vi väl kalla oss I-land?!Sverige vill gärna gå i bräschen för miljön på bekostnad av oss lantlollor som bor lite på sidan av allfarvägen. Miljöbilar i all ära men kanske dom skulle bjuda 50,000 på skroten för osande kaminer så kanske jag parkerar för alltid...

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Och varför skall någon annan betala för att du ska skrota din "osande kamin"? Höj bränsleskatten rejält så kommer snart alla "osande kaminen" hamna där ändå!
Bränsleskatten går på samma sätt som alkoholskatten till stadskassan utan att öronmärkas, ett bra sätt att fylla på kassan!
Jag tror dagens bensinpris på 14-15kr är ganska lämpligt.
Det är förmodligen tillräckligt högt för att uppnå hyfsad effekt inom några år, folk anpassar sig och skaffar andra vanor och/eller mindre bilar så förbrukningen går ner. Det är heller inte tillräckligt högt för att vara en katastrof för varken privatekonomin för de flesta eller Sveriges ekonomi på kort till medellång sikt.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Alla har inte råd att skrota sin "osande kamin" och köpa en ny fin bil så att höja bränsleskatten kommer inte få den effekten endast försvåra ytterligare för de som kämpar för att få vardagen att gå ihop.

///BMW - Was sonst!
Precis ardbeg

Med dagens bensinpris tror jag att folk kör medvetet mindre och mindre, men så som vi har det i detta avlånga land med resande kommunikationer som bara är riktigt bra i storstäderna kommer väldigt många att alltid vara beroende av bilen om man inte vill resa 3-4 timmar kommunalt varje dag. Ett exempel:

Jag sökte ett jobb som ligger ca 3 mil från mitt hem. Kollade upp vilken tid det skulle ta att resa kommunalt. Enkel resa till jobbet med buss och tåg 2 timmar.
restid 4 timmar om dagen för att totalt resa 6 mil. Är det vettigt? 2 mil tar ca 15-20 minuter att köra. Säg att det totalt tar 40 minuter att köra bil och kommunalt 4 timmar. Jag tjänar alltså 3 timmar och 20 minuter på att köra bil.
I detta fall är att resa kommunalt inget alternativ.

Jag har inte för avsikt att parkera min osande kamin, förvisso kostar det över tusen pix att fylla tanken och den drar hyggligt mycket soppa oxå.
Men noll kronor i värdeminskning är svårt att slå t.o.m för en Skoda greenline...

Jag har en milkostnad på ca. 30:- inkl. skatt, försäkring och rep.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Fick detta i mailen idag. Upp till kamp nu!

--------------------

Det har sagts att bränslepriset till hösten kan gå upp till över 20:-
Vill du att det skall sjunka?
DET ÄR MÖJLIGT!
Men det är då nödvändigt att agera snabbt och klokt!
För ett tag sedan föreslogs att ingen skulle köpa bränsle en viss dag.
Oljebaronerna skrattade eftersom man visste att det som inte köps på måndag kommer att köpas på tisdag! Det ställde möjligen till en smula besvär men ingen skada.
Någon klurig person har kommit på en idé som kan fungera!
OM VI BARA VILL.
Läs lite till och agera med oss så fungerar det!
Idag kostar 95 oktan över 13:- litern Alla vet vi att oljebolagen gör enorma vinster på vår bekostnad.
Erinra er vad som sades då priset tilläts stiga upp mot 10:-.
Då påstods det att råoljan höll på att ta slut.. Idag påstås inte att oljan tar slut – det finns mer olja att tillgå idag än för 35 år sedan. Då var literpriset ungefär 2:-
Vi måste agera agressivt och visa att konsumenterna kan behärska marknaden! Att kunden FÅR ha rätt!
Enda möjligheten att sänka priserna är att slå mot det som svider mest hos oljebolagen: Plånboken!
DET KAN VI GÖRA!
Eftersom vi alla behöver våra fordon måste vi köpa bränsle…
Men vi kan påverka priset
AGERAR VI GEMENSAMT startar vi PRISKRIG!!!

Vi föreslår följande:
Resten av året köper ingen
EN ENDA DROPPE BRÄNSLE
från 2 ledande oljebolag:
OK/Q8 och STATOIL

Då två stora oljebolag inte längre lyckas sälja bränsle blir man tvingad att sänka literpriset. Det tvingar omedelbart fram ett priskrig då andra måste följa efter!
Men för att uppnå detta måste vi nå hundratusentals OK/Q8 och Statoilkunder och få dessa att agera enligt planen.
Sp
210
Sparc
330e -22
Nåt som retar mig är att staten tar massa avgifter som kallas Miljöskatt mm.
Men dessa pengar går inte till miljön. Om alla pengar går till forskning och utveckling för mer miljövänlig motorism, så kan jag betala 30kr/L!

Mja, tror att skatten kommer in ändå seru via dom andra bensinstationerna. Kanske om bilarna stog still en månad och inte tankades alls... Mest skruv kanske det skulle ta om lastbilarna parkerade, ingen soppa på macken och ingen mat i affären. Baksidan är ju då att samhället kollapsar och det blir inte särskilt bra... Bara bita ihop och tanka! =))

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
kaptenlöjtnant: du kanske tänker om när din milkostnad landar på 45 kr/mil!

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om det nu skulle gå så långt att det blev verklighet att bojkotta OK/Q8 och statoil,hur tror ni det skulle se ut på dom andra mackarna då? skulle ju jämt vara tomt i deras tankar pga det enormt ökade anstormningen.
Storstäder skulle väl klara det bättre än mindre orter...men det skulle iaf leda till irritation och folk skulle efter ett litet tag åka till statoil eller OK iaf..
Så nä...det skulle inte fungera!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Cirkulerar sms om att det ska bli blockering av mackar i morgon av lastbilar och privatbilar..
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Länk

Fast OKQ8 är inte med där, dom måste väl vara ett av dom större bolagen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.