|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hej , jag är på väg att köpa nya sommardäck till min E60 530i Touring. Vill inte fortsätta med runflat. Har någon tips om modellval , Michelin Pilot Sport PS2 eller Michelin Primacy HP. Vad skiljer däcken åt ? Någon som har erfarenhet och kan ge mig råd ? | |
|
PS2 mjuka o fina, fungerar bra under 5+gr. bästa sportdäcket på marknaden. primacy mer komfort, håller lite längre. |
|
|
Köpte mina Michelin Pilot Sport ZR däck år 2003 och har använt dem i 5 år (vår och sommar halvåret drygt 3500 mil) har fortfarande mkt mönsterdjup kvar så att jag klarar mig kanske 2 år till! Skä läggas till att jag burnar ej :-) Enda nackdelen som jag tycker med dessa däck är priset :-) BMW M-POWER |
|
| Visst är de bland de dyrare däcken i inköp, men man måste räkna kr/mil för att det skall bli rättvist. Dessutom är Michelin ofta bra på att behålla komfort och säkerhet ner till låga mönsterdjup då billigare däck kan bli bullriga. | |
|
Även jag är intresserad av denna fråga, jag ska ha nya däck 235/45-17. Efter att ha läst diverse trådar här om däck var jag helt inne på PS2. När jag kollade hos lokala däckhandlarn skulle han ha 2250 kr/st monterat på bilen. Erbjöd även Good Year Exellence för 1700 kr/st. Frågan är då om jag får ut så många mil mer att det är värt att köpa Michelin? Vid närmare eftertanke kanske jag skulle ha Primacy HP istället? Har dock inte kollat pris på dem. Jag kör >4000 mil per år och värderar nog komfort, lättrullat och livslängd högre än det sista i extremt väggrepp. Tacksam för tips för att göra rätt val. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Är det verkligen befogat med Michelin Pilot Sport till era bilar? Pilot Exalto är väl ett däck som borde hålla lite bättre? |
|
|
Söker man på Michelins webbplats så verkar det bara finnas Pilot Primacy eller Sport i 235/45-17, när man nu varit "korkad" nog att köpa en bil med sportchassi...... Man kanske skulle byta till 225/50-17? Fast jag har inte kollat vad det då finns att välja på. Bäst vore väl att sälja de snygga fälgarna och köpa ett par 16-tum. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| Erik: Det låter som om Primacy HP är däcket för dig om det nu finns i din lite sportigare dimension vill säga. Om du åker 2000 sommarmil per år kan du kallt räkna med tre komfortabla somrar på Primacy-sulor. | |
|
Om du kan tänka dig ett annat märke så kan jag rekomendera Bridgestone Poteza - är jättenöjd med dessa jag har nu, RFT, men blev inte heller besviken på mina Continental sport contact3 som satt på min 330ci - ruggigt grepp och tystare än Pilot som satt på innan. Länk |
|
|
Tack Anders! Jo, Primacy HP finns i denna dimension. Kollar man hos handlarna på nätet är det något billigare än Sport, men inte mycket. Får jag ut 6000 mil så blir det nog bra, har svårt att tro att t.ex. Good Year klarar det. Ska kolla vad däckhandlarn vill ha för Primacy då. Visst kan man komma undan lite billigare på nätet, men jag har ingen lust att krångla. Tycker det är bekvämt att bara åka in och få bytt. Dessutom är det bra att ha en lokal gummiverkstad som lagar punka etc. De brukar vara serviceinriktade. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
| Bersol: Kul att se tråden, tack för svaren. Jag har bestämt mig. Har beställt Primacy HP för några dagar sedan via dackonline. 245/40 R18 vanliga dvs icke runflat. | |
| Jag har fabriksmonterade Michelin Pilot Premacy på min E61. Gummit på slitytan längst ut och lite på sidan skiftar i brunt. Det ser inte snyggt ut. Jag vill att däcken ska vara svarta. Inte bruna! | |
|
Gorban > Däcken ser bruna ut om du inte tvättar dem när du tvättar bilen. Jag kör alltid av sidan på däcket med "fälgsvampen" och bilschampoo. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
gretzky |
Då går jag mot strömmen o säger att jag är helt övertygad att du får ut mer mil på pilot sport än på primacy hp. I just know... dieseldoris |
|
För ca 2 år sen köpte jag primacy HP (225/45-17) till min förra bil och vart inte riktigt nöjd med dessa däck i komforthänseende. + Riktigt lågt egenljud - tysta på fin väg. - Förmedlar vibrationer från minsta gruskorn - bullriga på grov asfalt. Test av AMS gav toppbetyg för dessa däck vad gäller komfort. Ett annat test av Vi Bilägare gav tvärtom bottenbetyg för komfort. |
|
|
Vad jag förstårr så är Michelins däck ganska högljudda! Vet om att Bridgestones Potenza funkar grymt fint på Bmws annars. Åker själv på Yokohama S306or och är väldigt nöjd!. //Andreas |
|
| Jag kör på Primacy HP med fälgskyddslist på en av mina bilar och kan inte säga annat än att jag är nöjd. | |
| michelin pilotsport tycker jag är tysta o bra komfort 285-30-21,245-35-21 fast man kanske skulle pröva något annat bridgestones kanske då.Länk | |
|
Först ber jag att få tacka för de tips som kommit in här! Jag har dock "snöat in" lite på att jag skulle ha Michelin, även om flera av de andra tips som kommit säkert är bra. Jag har Dunlop Sport Maxx nu och kan inte klaga på dem, men de satt på när jag köpte bilen så jag vet inget om livslängden. Jag hade fått för mig att Pilot Sport 2 var just ett lite mer sportinriktat däck och kanske inte sista ordet avseende livslängd, men det kanske inte är så? Det var därför jag funderade på Pilot Primacy HP. I torsdags var jag in till däckfirman för att laga en punktering (VF för andra gången på tre veckor!). Eftersom de inte säljer så mycket Michelin hade de inte min dmension (235/45-17) hemma, så jag fick låta laga däcket. De anmärkte dock på att mina däck var snedslitna, även reservhjulet som nu kanske gått 130 mil (var oanvänt). Kändes därför dumt att sätta på nya däck innan hjulinställning. Fick det gjort samma dag och VF var ett som stod fel, störst fel var det dock HB. Tyckte att bilen kändes bättre att köra efteråt, mindre spårkänslig. Blir förhoppningsvis ännu bättre när jag bytt däck. Beställde även en omgång Primacy HP som ska monteras när jag lyckas vara hemma när de har öppet, blir nog torsdag före midsommar. Jag ska betala 9000 kr monterat på bil. På nätet kan man väl få en omgång för 6800 kr, men då ska monteras också. En tusenlapp kan man säkert spara om man inte är sugen på att stödja lokala däckfirman, jag är väl dum kanske..... Hade jag valt Dunlop, Good Year eller Nokian hade jag fått dem på bilen samma dag till samma pris som Michelin på nätet, men jag kanske är dum igen.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Jag tror du har valt bra däck och ett utförande som passar till bilen i fråga. Visst går PS2 på en 530 om man nu kör lite tuffare. Lycka till, och åtminstone jag skulle tycka det vore intressant om det ploppade upp en tråd, när denna är glömd som lyder: -Hej det är Erik igen! Nu har jag kört 5000 mil på mina Primacy...o.s.v ;) |
|
|
Jag ska försöka med det Anders, det tar väl två år kanske.... :-) Ska nog leta reda på tråden där jag frågade om vinterdäck i höstas för lite återrapport, hann nog köra 2000 mil på mina Gislaved Nordfrost 5 i vintras. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.