AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.096

Snabbt svar tack, angående grenrör till M3 E36

Sida 1 av 2
Hej på er!

Jag undrar om det är olika grenrör till M3 E36, 3,0 och 3,2 ?????

Pratade med Köhler Racing igår och han sade att jag kunde använda ett grenrör ifrån M3 E36 istället för att köpa ett extraktor till min BMW 325i -92.

Nån här som vet om det är samma grenrör till 3,0 och 3,2 eller om det är olika, isåfall , vad skiljer??????

Mvh
Patrik 325i -92
Grusse
Kollade just på ETK, och det är inte samma grenrör på 3,0 & 3,2. Men vad det är som skiljer dom åt vet jag inte. Dom är likadant formade, och har samma anslutningar. Kanske är annat matrial i godset eller nåt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är ETK?

Mvh
Hmmmm, fasen också. Detta måste kollas upp närmare så man inte skaffar ett som inte funkar med min motor.

Är det olika katt på 3,0 och 3,2 också ??

Mvh
Patrik 325i -92
Grusse
Ja, olika kattar också. Är nog säkrast att fråga nån som vet vad skillnaden är innan du köpet ett.

"Johan B" ETK, det är ett program som BMW-återförsäljarna använder. Du har reservdelsnummer och sprängskisser på det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grusse, ok! Vet någon om det finns att få tag på detta program för en rimlig slant? Det vore kul att kunna kolla tillbehör och tekniska lösning mm. på bilen.

Mvh
På 3.2 är det ett grenrör utan svetsade sömmar, men 3.0 är det svetsade, kan vara därför det ser olika ut i ETK

Patrik L
Borde funka med bägge, är nog samma anslutning mot avgasportarna.
En liten fundering bara... Ett original M3-grenrör är ju inte direkt något som ligger på varje skrot och det kan knappast vara gratis på BMW heller. Är det så mycket bättre än ett extraktorgrenrör från t ex JT eller ngt annat ställe? Är det ekonomiskt försvarbart?

Jag har hittat på skroten och jämför man med att köpa ett nytt extraktor för 9000 riksdaler så är det STOOOOOOOOOOOOR skillnad i pris.

Enligt Köhler Racing är ett extraktor ifrån M3 (dom har ju det orginal) iallafall inte sämre än tex SuperSprint........

Mvh
Patrik 325i -92
Grusse
Anslutningarna till avgasportarna är likadana, så det borde ju funka med båda.
Är grenröret "delat" , vad menas med detta?

Mvh
Patrik 325i -92
sandgren:
Det är 2 st separata grenrör, 1 st till cyl. 1-3 och 1 st till cyl. 4-6.

Skulle tro att grenrör till 3.2 är bättre än tex Supersprint, är ju inte 100% säker på om supersprint har osvetsade sömmar, men på 3.2 är det osvetsat villket tyder på bättre kvalité. så passar det skulle jag skaffat ett sånt helt klart.

Patrik L
Okej, det som fanns på skroten var till en 3,0 , tycker ni att jag ska avstå ifrån det, är verkligen det till 3,2 så mycket bättre?

Mvh
Patrik 325i -92
Grusse
Tveksamt om det är så jättemyvket bättre till en 3,2L, men det är väl bättre hållbarhet på det eftersom det inte är svetsat. Jag skulle köpt 3,0 grenröret, för det vimlar ju som sagt inte av grenrör till M3.
Anledningen till att det inte är svetsade rör utan sömlösa beror enbart på att man minskar risken för sprickbildning av rören vid avancerad bockning av rören (tillverkningen). Risken finns alltid att svetsen inte är "hundra" och då ökar risken markant för sprickbildning i svetssömmen.
Men håller ett sömsvetsat rör för bockningen finns det inget som säger att det skulle ha en sämre hållbarhet på bil.
Sömlösa rör är dyra så det måste skilja en del i pris mellan grenrören.
Passar 3,0 grenrören så finns det ingen anledning att satsa på 3,2...
Man ser här "bara" på en sån sak som grenrör hur mycket mer påkostade BMW.s M modeller är, det får kosta bara det blir bra...betänk vad allt annat också då är mer påkostat än hos den "vanliga" BMW.n.

///M3 E30 - The real one...
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
sandgren:

Du säger STOOOOOOOOOOOOOOR skillnad. hur mycket?

Jag gjorde samma fråge ställning på två olika skrotar. Fick pris på ca 3000.-/st alltså 6000.- för ett beggat. Skulla nog kanske satsa på nytt Sebring eller liknande för 8500 hos Need for Speed

Kimpa
Familje Racern
Kimpa328: isåfall fick du dubbla priset mot vad jag fick! =)

Mvh
Patrik 325i -92
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
sandgren:

å fan !!!!!
Vilket skrot kontaktade du, kanske jag ska "sno" dina
(skämt) då verkar det som en bra ide´

Kanske även för mig e nåt att satsa på

Kimpa
Familje Racern
Kimpa328: Jag köpte ifrån Upplands Bildemontering, hittade via www.bildelsbasen.se

Vet inte hur det är på din bil, men det var visst bara grenröret ifrån 3,0 som passade på min motor iallafall fick jag reda på sedan.......

Mvh
Patrik 325i -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.