|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Åkte till piteå igår (16/5) och köpte en riktigt fräsh svensksåld 525i -94 med 20300 mil på mätaren. Motorn går hur lent som helst utan några som helst knack även vid kallstarter. Lacken kanonfin helt befriad från rost. Helskinn, ac, eltaklucka, farthållare, stora färddatorn m.m. Hur nöjd som helst med andra ord! Men när jag parkerat bilen bakom ett led andra bilar i ett område och hunnit promendera ca 50 m hör jag en duns, jag noterade när jag låste bilen att två umgdomar kom gåendes lite vingligt, och jag tänkte tanken att det ska väl vara överjävligt om dom gör nåt på bilen. Men visst gjorde dom det, jag ropade till och dom stannade upp och tittade mot mig och sedan gick vidare. Då gick jag fram till bilen i hopp om att det inte blev nåt märke av vad dom nu gjorde. Till min fasa så syntes ett skoavtryck i höjd med handtaget på förardörren. En stor buckla samt sprickor i lacken. Tänkte först springa efter dom men ringde polisen som jag höll konktakt med under 6 min. Under den tiden hann dom gå på en till bil och även krossa två fönsterrutor på intilliggande skolan. Jag höll mig på ett avstånd som inte skulle störa och plötsligt kom en civilbil rullandes bakom mig som plockade upp mig och sedan körde ifall dom. Vandalerna gav inte upp utan ett springtur men är jävligt glad att polisen fick fatt på dem :-) Länk Hoppas nu bara att skadan går att få till i ursprungligt skick? | |
|
Undrar vad som rör sig innanför pannbenet på dylika amöbör...antagligen ingenting :( Bra att du gjorde så att dessa "herrar" åkte dit... Heders till sådana som du! Mvh Janne. |
|
|
Jo polisen var också nöjd. om jag kommit senare skulle inte min bil blivit utsatt, bara skolan. hade jag kommit tidigare skulle besvikelsen vara värre än idag. tur i oturen? brukar såna skador gå att få till lika snyggt som innan? |
|
|
Tja...visst kan en duktig lackerare och plåtis få till detta så att det blir bra,men syna jobbet extremt noga när du får tillbaka bilen och lämna in igen om du inte är nöjd med t.ex nyansen eller annat som stör ditt estetiska sinne...Ibland slarvas det en hel del med dylika jobb.. Troligen så lackas hela din dörr om,vilket KAN(jag skriver KAN) innebära lackskillnader mot resten av bilen..Huruvida du sedan blir nöjd med resultatet beror ju på hur fin bilen var/är eller hur noga du är..Nöj dig INTE med att de säger att det blir bättre "om ett tag" för det blir det INTE.. Annars kan du kan "kräva" att få hela sidan omlackad,men det går ju troligen inte försäkringsbolaget med på i första läget hur som helst..inte heller i andra läget tyvärr. Men kanske du ska passa på att fråga hur mycket extra de tar för att göra lite mer omfattande lackjobb när du ändå "håller på" och pröjsa själv? Mvh Janne. |
|
|
Jobbig start med nya bilen. Tur i oturen iaf att idioterna åkte dit. Bra agerat av dig. Lycka till med nya bilen och välkommen till AP. Mvh //Peter |
|
|
Eftersom polisen tog hand om vandalerna borde dom (ja inte polisen då) få stå för notan, om dom nu har några pengar. Och visst kan allt återställas! Koilla med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid åverkan. Hos Orginalförsäkringar är det iaf reducerad självris - 1000kr. Och du - bra insats av dig - sånt folk ska sättas dit! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
ja man blir ju helt matt , hoppas verkligen skadan betalas ur idiotens ficka. En elosch för kallt huvud, jag hadde vridit nacken av dom. De ska nog inte vara några problem att återställa bilen, kolla bara noga när du hämtar bilen från lack du behöver inte godkänna något annat än ett perfekt resultat. |
|
|
Mycket starkt av dig att behålla "lugnet" och inte ta hand om dom på egen hand. Vete fansen vad jag gjort asså.. :S // M.V.H. Daniel |
|
|
Undrar just hur domen kommer att bli? Antagligen så döms dessa ski*ar bara att betala för själva bucklan +återställande av lack på just det stället,huruvida bilen sedan kommer att "se ut" är ju en fråga som man kan fundera över... Jag skulle kräva att dessa kryp bekostade en hellack på vagnen,men det är nog inte lätt att få gehör hos vare sig domstol eller "kryp".. Men finns det den minsta möjlighet till det... så kräv det... Mvh Janne. |
|
| Ja, idioterna som bucklade dörren vet jag inte ens hur jag skall kommentera. Men att det går att få dörren bra igen det är nog inga problem. Det finns de som kan lackera och så är det alla andra i branchen som det går lite fort för ibland. Det skall inte behöva synas att en del är omlackad. Vår lokala lackerare får till det mesta "osynligt" tillsammans med en duktig plåtslagare som tar hand om plåten innan. De svåraste nyanserna är ljusa metallic-lacker. Allt annat skall bara bli som nytt. | |
|
Kul att få gehör. Man e ba less nu tills jag vet när jag får lämna in den. Bilen är mörkblå, ej matt någonstans o riktigt klar i lacken. Så om dom får rätt färgkod så borde en lackering av hela dörren matcha bilen i övrigt. Men hur vet man att dom gör ett bra förarbete? Vägrar ju att det blir lacksläpp efter ett tag tex. man får väl lita på att dom gör ett bra jobb. Nån som har erfarenheter ? |
|
|
Fan, jag mår så jäkla illa av att läsa om och se sådant där. Skulle vara intressant att fråga sådana killar vad fan de tänkte när de gjorde det, och efteråt när de nyktrat till. Vet man vilka det är skulle man gå hem tll dem och hoppa sönder allt de har i sitt rum, och säga att kan du så kan jag..... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
hur bra lackjobbet blir beror ju naturligtvis på vem som utför arbetet , min erfarenhet av lackerare är att i de allra flesta fall är resultatet klanderfritt, men man ska granska arbetet noga inte bara beträffande nyansskillnader utan även rinningar och dammnoppor , är de inte bra så lämmna tillbaka bilen de brukar alldrig vara några problem . dom ganska få ggr jag har sett lack släpp kan de bli lita svårare eftersom de ofta gått flera år men de går de me, ta kontakt med verkstaden du lämmnade bilen till så hjälper dom dej dom är en hårdare påtryckning mot lackeraren eftersom dom är stammisar. |
|
|
Det första jag tänker är att gå till handbegripligheter men jag förundras över vad föräldrar till dylika medborgare sått för slags frön när egendom inte får vara ifred. 220v direkt på plåten ligger inte långt borta, fast det är ju en viss skilnad på en olycka och en medveten fotsula... Jag tycker inte jag ska behöva vara vaken på nätterna för att bevaka min bil, eftersom vi bor i ett fullt fungerande samhälleborde sånt här inte uppstå. För att komma till rätta med sånt beteende skulle dom få slipa och lacka bilar ett år istället för finkan/böter (orsak och verkan.). Om man kan springa runt och paja grejer få lite böter som man inte har råd att betala alt. ungdomsförvaring kommer problemet att kvartså. Hur många procent har kriminalvården i lyckade återanpassningar?! Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Dom slipar förstås bort gamla lacken och gör om allt, även nederkant på insidan? Den är helt rostfri även där så hoppas dom inte slarvar! Eftersom polisen har så bra bevis och att dom hade sönder fönster på skolan lär dom säkert få betala allt. Och jag blir förvånad om det inte blir nån rättegång.. ska bli kul att konfrontera dom där. Märkte igår när jag skulle hissa ner rutan att det skrapade emot och tog stopp. |
|
|
Har själv en orientblå met. (mörkblå) som inte är några större bekymmer att omlacka osynligt det har jag provat och mer skall det bli tyvärr.. Det är inte ovanligt att man byter en dörr då det oftast blir smidigare än att rikta. Det låter ju som den är hyfsat tilltryckt om fönstermekanismen tar i. Om den klarat sig under list så brukar man dela av vid listen och lacka bara ovanför. Det går att lägga en kortare skarv och våtslipa och polera ihop riktigt snyggt också, t.ex framför/bakom sidolist. Att många tror att det blir aldrig bra med en omlack, beror nog på att allt för många accepterar resultatet vid första försöket. Vi svenskar skall ju bara bocka och ta emot ;) |
|
| jadu. jag har då fått klart för mig att jag inte tänker godkänna nåt annat än ett identiskt resultat! | |
| Jag kooooookar, blir tokig på sånt där! Jag hade inte gjort som du men du gjorde rätt ju också rätt. Jag har inga anknytningar mellan moral och lag när det gäller en sak som denna. | |
| I morse när jag skulle till jobbet möttes jag av ett par djupa repor från dörrhandtaget på förardörren ända fram till blinkersen på framskärmen. Blir så jävla less. Mest glad är jag väl att jag inte vet vem som gjort det | |
|
Underbart , härligt så där på morgonkvisten.<då va hela dagen räddad förstår jag. |
|
|
RR99 FYFAN. Vad säger man. Jag får iaf inte ut nåt på försäkringen pga halvförsäkring, och jag for till bilskadecenter och frågade vad allt kommer kosta. Med ny dörr och lack m.m. hamnar det på 14500. I väntan på rättegång om ca 1 år kommer jag inte heller vara säker på att få igen dom pengarna, om åtalet ogillas. Och han som är handläggare på polisen sa att dom som blev gripna är misstänkta för mer skadegörelse och att dom inte har pengar att ta från. JÄVLA SOC-FALL. Nu har man fått kalla handen från försäkringsbolaget och kommer knappast få nå pengar från snorungarna. Man borde dunkat sönder dom istället. Inte konstigt man tappar förtroende för rättsväsendet. Här hjälpte man till att få dom gripna, men man får ingen hjälp nånstans att få skadan betalt. Det hade inte varit för mycket begärt att brottsofferfonden hjälpte med betalning så for vandalderna vara skyldig dom pengar istället. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.