AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.475

Hyrde 118d

Sida 3 av 3
Man får inte heller glömma att CO2-baserad skatt i kombination med modern bensinare ger väldigt låg skatt. Tex är den inte mer än typ 1000 spänn/år för en ny 118i.

Fast viktigare är nog att moderna dieslar är väldigt avancerade konstruktioner och det höga trycket i bränslesystemet sliter i längden. Därför kan det bli tufft att äga en modern diesel när den blir gammal. Det är väl lite det som TV menar också.

Glömmer aldrig Förenade Bil som skulle ha 90000 (ja fyra nollor...) för att laga en 530d (E39) som fått bränslepumpshaveri...
Sluta nu! Jag har ettseriemedbensinsexaabstinens! Speciellt som jag slutat åka bil till jobbet och gått från 3300 mil/år till kanske 1200... Suck!

M v h
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
Dyrare reparationskostnader i framtiden har jag ingen direkt kunskap om… Frågan är ju när i framtiden dessa kostnader kommer. Är det närmare 20 000 mil?

Skatten för en 118i blir knappt 1000 kr/år och för en 118d blir det 2000 kr/år. Att dieseln i dag är 1.50 dyrare än bensin är tveksamt. 95 oktan (i Sthlm enligt bensinpriser.nu) kostar ca 13.30 kr/l och diesel ca 14.40 kr/l (hos JET). Förbrukningen 118i är 0,59 l/mil och för 118d är den 0,45 l/mil. Räkna med en årlig körsträcka på 2000 mil och man har ca 2700 högre bränslekostnad för en bensin. Baseras inte uppgifterna på förbrukningen för bensinmotorer på 98-oktan? I så fall är dieseln "bara" 80 öre dyrare.

Tragiskt, Mumkas... ain't life a bitch?! ;-)

Officiellt är nog inte skillnaden (mot 95, korrekt) runt 1.50 men i praktiken är den det, då man lättare hittar "sänkt bensinpris!" erbjudanden. Tycker tex det är ganska lätt att hitta bensin för under 13, och det är ett faktum att dieseln stigit fyra spänn på ett halvår. När jag köpte min 118d var dieseln typ 70-80 öre billigare. Och det varnas för att den ska stiga ännu mer.

Fast nu börjar det nog bli lite OT-varning på denna tråd...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.