|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har 325an på service och fick hyra en 118diesel.Automat. Fan vad det lilla trollet går.Jag är imponerad av den. Kul att köra, Kanske roligare än min 07a 325. Däcken känns mjukare på denna 318. Inga spårningstendenser. Är det RFT däck på dessa? Provade en 320d för ett år sen drygt och den var inte så pigg som 118d. Då hade den 163 hk. Men kändes trist. Nu ska jag prova en 325d imorgon. Kanske man ska ha en sån med automatlåda.Den växlar toppen. | |
|
Hade samma känsla efter första provkörningen av denna bil. Dessutom att den är klassad som miljöbil gör det ju ännu roligare =) Att det kan vara så roligt med miljöbilar trodde nog ingen... Mvh Kristoffer |
|
|
118d har RFT men dessa däck är nu såpass förbättrade att vissa anser att de inte har någon negativ påverkan längre, andra tycker inte om dem ändå. Jag tillhör de som tycker att nya RFT funkar alldeles utmärkt. 118d är fövisso miljöklassad men det ända du får är viss parkeringsförmån samt 10.000 i miljöbilsrabatt. Du får ingen reduktion på förmånsvärdet och du får dessutom betala biltullar. Köper du bilen med automat så tappar den miljöklassningen. Har själv kört 118d och för att vara en miljöbil känns den alldeles utmärkt. Förutom Mini Copper D så är det den roligaste snåla bil som jag kört. //Lövet |
|
|
Det finns en tilläggsregel som säger att om bilen i övrigt är identiskt med den manuella, och den manuella är miljöklassad, så blir även automataren det trots högre CO2-utsläpp. Antagligen för att folk som har automatvillkor på körkortet inte ska bli förfördelade. Eller finns andra skillnader mellan 118d man och aut som gör att automaten tappar miljöklassningen? Bensin är prisvärt - oavsett pris. |
|
|
Har aldrig hört talas om den reglen och vet heller ingen som lyckats få sin 118d med automat miljöklassad. Var ett tag inne och kollade på 118d som tjänstebil och BMW säljaren var mycket tydlig med att automat gick inte att välja och ändå behålla miljöklassningen. 118d automat har ju ett helt annat C02 värde. //Lövet |
|
| Tycker att den är roligare att köra än 120d som mest känns surrig. | |
|
Provade en 325d idag en halvtimme.För kort tid, en annan hade bokat en provrunda efter mig. Ja den går ju som tåget. Drar starkt iväg från start. Ganska lagom fart tycker jag. Kollade på förbrukningsdisplayen vad den hade dragit tidigare. 14lit/100km... Jisses kan man få dem att sörpla på det viset... När jag kört var den nere på 13,5. Får säga att jag tyckte lilla ettan kändes fräschare och jag tyckte inte att att ha en dieselsexa känns nödvändigt. Tänk 123d med 204 hk och den motorn ryktas komma i 09 323d. Kan tänka mig en fyrcylindrig oljebrännare nästa gång. Jag vet inte än var det barkar med dieselpriset och bensinpriset . Jag frågade på en ny 330i idag med. 448.000 med metallic,automat,sensatec,xenon,sportstolar och dragkrok.Rabatt från och det blir nära 420 tkr. |
|
|
Hej andreas_lofgren har full koll, 118dA är INGEN miljöbil. Var starkt sugen på automat på den 118d som är beställd men, valde annan skojig utrustning för pengarna istället....... Bland annat Navi Prof, är lite teknik galen så det fanns ingen återvändo..... Det var första gången min säljare hade sålt Navi över huvud taget till en 1:a Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Regeln jag hänvisade till är nedanstående, hämtad från VVs hemsida. Fast jag ser nu att det endast gäller alternativa bränslen. Därmed är saken klar! --------------------------------------------------------------------------------------------- Bilar med automatisk växellåda Det finns ett undantag i regelverket när det gäller bilar med automatisk växellåda. Alternativbränsledrivna bilar med automatisk växellåda kan anses vara miljöbilar trots att de i sin bränsleförbrukning överskrider gränsvärdena. Kravet för detta är: * Att bilarna i sina originalutföranden (dvs. manuell växellåda) uppfyller kraven för miljöbilspremie. * Att det enda som skiljer bilarna åt i utförande är transmissionen (växlarna) och de komponenter som hör till transmissionen. --------------------------------------------------------------------------------------------- |
|
|
Klart att etanolbilar (=Saab) ska ha egna regler... //Lövet |
|
| Glöm inte Volvos F-bilar! Stark lobby på det hela taget... | |
|
Miljöbils rabatten är borttagen from årsskiftet på miljödieslar. Länk |
|
|
Man blir ju inte annat än trött när man läser sånt här...Jag tycker inte det är något annat än bluff att kalla flexifuel bilar för miljöbilar då dom flesta ändå kör vidare på bensin. Sen drar dom ju enormt mycket soppa också... Bilen =) Länk |
|
|
wendtan, miljöbilsrabatten på 10.000kr på 118d (manuell) är väl fortfarande kvar?! Eller har jag missat något...?! |
|
|
Galello, du kan vara lugn, den är kvar. Utbetalas efter 6 mån. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Tack Bavaria1, min kommer i juni också. | |
| Skatterabatten på 6000 för dieselpartikelfilter försvann däremot vid årsskiftet. | |
|
Wendtan: Var har du fått det ifrån? Har köpt en 118d och den är berättigad till 10 000 miljöbilsrabatt. Är det skatterabatten du menar som är borttagen? Mvh Kristoffer |
|
|
Enligt Lövet är RFT däcken nu så förbättrade att de inte har några nackdelar, spårkänslighet osv. När kom denna förbättring? Och hur trivs man med 118d jämfört med 120i? 120i har lite bredare däck och bensinmotor med högre prestanda men sämre vridmoment. |
|
|
Njae, helt utan nackdelar verkar de inte vara. Grejen är att vissa stör sig väldigt mycket på dem medans andra inte reagerar alls. De som verkar klaga mest högljutt är de som åker BMW 5 serie E60, dvs den bil som först utrustades med RFT. Skulle välja 118d framför 120i helt klart. "Köttigare" motor med mer kraft. Tycker faktiskt att 120i är en ganska tråkig motor, den känns lite karaktärslös och har ingen kraft. Visst, den är snål och effektiv men inte särskilt kul. 118d har lite slangbella effekt där man trycks ner i stolen när man gasar. Jag tycker det är roligare i alla fall. Sedan att den drar runt 0,5 lit/mil skadar ju inte heller. //Lövet |
|
|
Om man gillar dieselkaraktär så är 120i inget för dig. Om man gillar skojiga bensinare så är 120i (170hk) riktigt skoj, detta förutsätter att man använder växlarna och varvtalen som tänkt. 120i ska varvas ordentligt för att man ska ut det mesta av den. Min gick riktigt bra, en demobil jag provade på BMW Solna (120iM) gick "sådär". Min nuvarande 323ci e46 är 0.3 sek långsammare till 100, förmodligen snarlikt snabba upp till 200 jämfr. 120i 3d. Långsamt, ja kanske, beror på vad man jämför med? RFT i 18" är ingen rolig kombination, RFT i 17" var helt ok. Dock var den överlägset trevligaste kombinationen på min bil de svartpulverlackade AEZ 17 med "vanliga" Good Year däck. Mvh, /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.