AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.473

Hyrde 118d

Sida 2 av 3
Jag hade RFT 16" på min 118d-08 (205 sommar, 185 vinter). De var båda helt OK komfortmässigt. Nu har jag 18" RFT (205 fram och 225 bak), och visst är de något stötigare, men inte värre än skillnaden mellan vanliga (icke-RFT) 16 och 18 tums, tycker jag.
Just RFT-däck brukar utlösa en riktig tyckarorgie. Ett klockrent måste-testa-själv-och-se-om-man-tycker de-är-OK fall!

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Hur kommer det sig att du har så "smala" däck på din? Med M-Paket och 18" får man 215 fram och 245 bak.
Jag har 18" 205 fram och 225 bak från fabrik. Tror att de bredare kom iom MJ08.

M v h
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bredare däck kom med faceliften

//Lövet
Jag har facelift och de smalare 18" däcken.

M v h
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jahaja, då har BMW smugit in ändringen. Var nästan övertygad om att de kom i samband med faceliften.

//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Enligt felgenkatalog.auto-treff.com som får anses vara bibeln inom fälgar till BMW så kom de bredare däcken med faceliften av 1-serien. Kolla Länk

//Lövet
Oj, det blev komplicerat. Så här är det, en gång för alla (åtminstone för svensksålda bilar):

Jag har en facelift-version byggd i april/maj 07. Den har 205 och 225.

Ändringen av däckdim kom i samband med prislistan för sep 2007, dvs för modellår 2008... då får man 215 och 245.
Med andra ord har Mumkas alltså alldeles rätt :-))
Men skulle gärna haft bredare puckar...

M v h
Och mer pulver...
Mmmm, en bensinsexa igen hade inte suttit fel...

M v h
Sex burkar + BMW + bensin = gammalt recept som fungerar ganska bra fortfarande... även utan turbo - HEJ alla N54 ägare!!!

Förresten, vem ska köpa alla begagnade dieslar om några år undrade Teknikens Värld för ett tag sedan..?

Bensinen är prisvärd - oavsett pris.
Helgeson
Hoppas på att BMW ÅF vill köpa dieslar :-)

M v h
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Ehh... Samma som köper dem nu? Eller vad vet TV om diesel och framtiden som ingen annan vet?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det som TV syftar på är att begagnatköpare kör i snitt väldigt mycket mindre än nybilsköpare. Enligt uppgift ligger den femåriga bilen på 1200 mil i snitt i Sverige per år.

Då är det ju inte så roligt med 1 krona dyrare bränsle, tre gånger högre skatt, dyrare försäkring och dyrare reservdelar eller hur?

De som köper diesel nu riskerar att procentuellt sett få ett ganska dåligt andrahandsvärde om nuvarande villkor står sig.

//Lövet
Cr
40
Crowley_1
320dT -08
På de nya dieselmotorerna rör det sig definitivt inte om tre gånger högre skatt. Även om dieselpriset i dag är knappt en krona högre så är förbrukningen betydligt lägre. Dessutom verkar den angivna förbrukningen på dieselbilar stämma ganska bra (till skillnad mot bensin). Jag tror precis tvärtom, dieselbilarna kommer att hålla ett högt andrahandsvärde. Framför allt bilar som drar knappt 0,5 l/mil i blandad körning, med lågt utsläpp.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
I dagsläget är andrahandsvärdet generellt bättre för dieslar och de skulle verkligen förvåna mig om det i framtiden ändrade sig, speciellt med dagens bränslepriser. Trots att den svenska dieseln nu är dyrare än 95 okt bensin är driftskostnaden betydligt lägre för diesel, och de lönar sig fortare än många tror.

Mugge på detta forum gjorde nyligen en jämförelse mellan hans 318i Touring-07 och min 318d-06 och kom fram till att dieseln blev ekonomiskt lönsam redan vid ca 860 mil med dagens bränslepriser, pga den betydligt lägre förbrukningen. Dessutom är 318d trevligare att köra och betydligt mer kraftfull, 100 Nm mer än 318i

De högre nypriset verkar i de flesta fall även hålla i sig när bilen blir begagnad. Dessutom känns dieselbilar mer "miltåliga" värdemässigt, dvs man har lättare att acceptera ett högre miltal för dieselbilar.

BMW CS #5139
I Teknikens Värld, som kom idag, jämförs BMW 120i cab med bl a Audi A3 1,8 TFSI cab. Audin får beröm för fin styrning och bra balans. Om BMW:n sägs att den har traditionell BMW-balans med tung styrning och att vissa förare störs av den "nerviga" styrningen. Audins motor sägs vara "en pärla". Sammantaget fick Audi bättre betyg än BMW.
Jag tror andreas_lofgren har helt rätt. Desssutom är det väl snarare så att dieselpriset är typ 1,50-60 högre idag, i alla fall som det är mycket lättare att hitta lokala priskrig på bensin. Har inte sett detta en enda gång på diesel.

Min 130 drar faktiskt exakt enl deklaration. Min 118d drog konstant 12-14%mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.