|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
simon_en ___________________________ Dr Tinnitus, vore intressant att se belägg för att du har rätt i denna fråga. Det fanns t ex elbilar som kunde gå 20mil på batterier redan på 90talet i USA som endast hyrdes ut och gillades av förarna som inte fick köpa loss dem sedan. Själv är jag inte expert på elbilsområdet och huruvida oljeindustrin har varit inblandad i försenandet av dessa eller inte. Dock anser jag att du är ute på MYCKET hal is med ditt kategoriska förnekande av att det skulle förekomma påverkan från oljeindustrin och ev även andra intressenter. _________________________________ Belägg och belägg...? Sunt förnuft räcker rätt långt om man tänker till lite. Jag känner till den där elbilen du nämner, och jag har sett en dokumentär om den. Men, bara för att de pågick ett långdraget test (nåt annat var det väl inte?) med dessa bilar i konsumentled för ett gäng utvalda, så betyder det inte att denna bil var en bra lösning totalt sett, om den skulle ha släppts på marknaden och bära alla kostnader för utveckling tillverkning m.m. själv genom intäckt från försäljning/service m.m. Sen har ju Folke förklarat andra viktiga aspekteter med elbilar kontra petroleumdrivna på ett mycket bra och klarsynt sätt. Har jag verkligen kategoriskt förnekat att de skulle kunna förekomma påverkan från oljeindustrin? Vad jag har sagt är att jag tror det allra mesta av dessa påståenden är skrönor, vilket i många fall även kan avslöjas just genom att man påstår att de skulle ha köpt upp patent och gömt undan dem. Patent är offentliga handlingar, de går inte att gömma undan.... Sen har jag sedan många år många kontakter inom bl a motorutveckling i bilindustrin, så jag vet ganska bra om hur mycket arbete de lägger ned på att försöka hitta på och utveckla nya sätt och energikälloratt driva bilarna med, och hur mycket arbete och pengar de lägger ner på det för att försöka vara ute i god tid. Utöver det så jobbar jag själv inom oljeindustrin och har därför även en viss insikt i hur det tänks och ageras inom den branschen, och jag kan lova er att det som skrivs i tidningarna om oljeindustrin ofta är ordentligt överdrivet eller inte stämmer helt. Vi kan ju utöver det fundera lite på hur det skulle funka med en övergång till elbilar i landet, när vi redan nu vareviga vinter får uppmaningarna att släcka onödiga lampor och helst inte rosta bröd, för att vi har brist på el så vi måste försöka hålla nere elförbrukningen. Hur skulle det då funka med många tusentals bilar på laddning över natten i Sthlms-området, eller hundratusentals över landet? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
kilroy |
Som folke säger...en ökad övergång till eldrivna bilar kräver väsentligt högre tillgång till elkraft. Det kräver också kraftigt förbättrad laddningskapacitet. Elbilar har definitivt en framtid, inte minst i tättbefolkade storstadsområden. Detsamma gäller inte för etanol som bilbränsle. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
En liten revidering bara på mina siffror: Diesel och bensin innehåller drygt 12kWh/kg. Butan och propan ligger ytterliggare lite över med mellan 13 och 14kWh/kg Etanol ligger på knappt 8kWh/kg, och E85 ligger då något över men betydligt under ren bensin. Bland batterier kan nämnas blybatteri med 40Wh/kg, NiMH med 80-110Wh/kg medan Litium-Jon kommer upp mot dryga 200Wh/kg, dvs 0,2kWh/kg. FP |
|
|
Folke, fast verkningsgraden för elmotorn är ju riktigt bra som tur är. Det gör ju att t.ex. denna Länk ändå kommer över 300 km på en laddning. Svekke |
|
|
Dr Tinnitus, du har inte bevisat något med ditt inlägg, mer redovisat det du tror är sanningen. Själv gör jag inte anspråk på att veta den exakta sanningen i detta fallet, men att vara så kategorisk som du är i detta anser jag vara som att be om att ha fel. Att det sedan är svårt att lagra energi i batterier är en annan sak, kanske vi hade hunnit längre om vi hade satsat mer tidigare? Ska bli spännande att se utvecklingen framåt. Har själv varit skeptisk till e85 som bränsle innan, men tror nu mer på det eftersom det satsas så hårt på det i USA vilket borgar för att det kommer att efterfrågas bilar som går på e85 och därmed satsas mycket att framställa det bränslet. Den som lever får se! |
|
|
Att det satsas hårdast på en sak/produkt betyder inte att det är den bästa lösningen... ...se bara på microsoft. ;) ///BMW - Was sonst! |
|
|
simon_en Ja du får tro som du vill, och vad begär du för att tro på det jag säger? Skriftliga dokument och intygelser från mina bekanta som idag jobbar med att utveckla motorer som kommer om ca 3-5 år i bilarna? Originaldokument från mitt jobb inom oljeindustrin, på div. tekniska lösningar eller mötesreferat och handlingsplaner för framtiden? Tyvärr kan jag inte bjuda dig på det, och jag hoppas innerligt att du förstår varför...? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus, självklart förstår jag det. Hela min poäng med mitt inlägg var att visa på orimligheten att bevisa ditt tidigare påstående. |
|
|
Svekke: Tesla är ett bra exempel på hur långt man kommit idag. Men man får även titta lite mer praktiskt på bilen och användandet. Det är en lätt bil, den lastar två personer och knappast nåt bagage, men priset ligger ändå runt SEK 600.000. Det tar flera timmar att ladda om man har tillgång till speciellt högeffektuttag (70A), annars ännu längre tid. Skulle (teoretiskt) tillräckligt många skaffa en dylik tingest så skulle elnätet kollapsa, alternativt få byggas ut kraftigt. Eftersom mycket el fortfarande produceras "smutsigt" så skulle miljön drabbas negativt av dessa elbilar... Om vi vill ha en rymlig bil med lastkapacitet som de vi åker runt i idag så blir tyvärr räckvidden betydligt blygsammare. Jag vill beteckna Tesla som en konceptbil, om än ganska intressant. De bygger ju (skulle bygga iaf) en hybridbil också, undras varför? FP |
|
|
Jag känner mig som kärringen mot strömmen men för min egen övertygelse exprimenterar jag med 50-50 i tanken ( jag har ju en motor över...) för att se om något havererar, tanken är att köra två tankar ( hihi, det blev jobbigt att läsa) med den blandningen för att se om något brakar. Jag kör med original drivmedels attribut dvs inget högre tryck eller annat trolleri utan bara för att... Dom första tjuge milen har passerat obemärkt, rent subjektivt känns det som en något ökad förbrukning fast det kostade 400:- mindre att tanka. Bra eller dåligt blir jag varse så smånningom. Miljövänligheten har inga mandat att yttra mig om då jag kör det fordon jag gör så hoppa inte på den som ligger... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Jag orkade inte läsa hela tråden faktiskt. Men jag känner att jag måste lägga mig i lite iallafall... Personligen tycker jag att etanolen är ett "kalasbränsle" men det är min åsikt så ni kan strunta i den, men kolla här vad jag hittade när jag skulle kolla efter aktier. Länk |
|
|
Intressant. Denna artikel är c:a 1,5 år gammal, är det nån som hört nåt om fortsättning/resultat? FP |
|
|
Nej men jag googlade fram det här. Länk Föresten så gillar jag etanol som bränsle för att jag tror att motorer mår bra av det speciellt om dom byggs för det från början. Bsr gjorde ju faktiskt om en modern personbilsdiesel till etanoldrift och det var ingen nyhet det heller. Jag fann en artikel från någonstans i mitten av andra världkriget och redan då så använde man etanol och metanol som motorbränsle i både otto och dieselmotorer tyvärr så mins jag inte var jag fann den informationen. |
|
|
Svårt att följa dina länkar mht till motorbränsle. Helt OK att gilla sprit som bränsle. De flesta förbränningsmotorer går att köra på en stor mängd olika bränslen, så länge dessa går att "få in" i förbränningsrummet på motorn. Gas, vätska och allt därimellan har testats genom åren. Sprit som bränsle testades användes redan under första världskriget, kanske till och med innan dess. Länk FP |
|
|
Inte exakt vad som efterfrågas, men ändå: Jag har en kamrat som kör sin E39 på 40% E85 och 60% bensin. Utan några som helst modifikationer. (Men, blandar han i 50/50 så börjar det lysa motorlampa.) |
|
|
Här har ni E85-experter nåt att fundera på.... Länk Givetvis vet ni bättre än de som ligger bakom det som skrivs i länken.... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag ifrågasätter inte Saabpersonalens kompetens att bygga motorer men ett uns av källkritik är livsnödvändigt i många samanhang, det som framgår mer än tydligt genom denna publikation är att friskriva sig från alla eventuella fel som kan uppstå när hemmaklåparen testar hejvilt med E85. Jag är ingen kemist så jag överlåter den analysen till någon mer påläst, jag har på chans testat min bil utan någon som helst modifiering och rent subjektivt ser jag ingen vinst med att köra någon form av blandning så som mitt fordon brukas. Om någon form av felfunktion kommer att uppstå så har jag endast mig själv att skylla. Det som jag upplevde som positivt var kostanden vid tankning men i slutänden är den upplevelsen av ringa vikt. Om man vill vara "bulletproof" låter man experterna bygga bilar och motorer som har och ger fullständiga garantier på funktion. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Kaptenlöjtnant. Ja visst har du rätt på sätt och vis, men vad tror du då ÄR SAAB:s ansvar? 1. Att inte bry sig så mycket och låta folk testa och joxa med E85 som de vill, fast de väl vet vilka risker det får för vissa komponenter och att det medför ökat slitage och korrosion i sådan att motorerna inte mår bra. 2. Informera om allt detta och försöka få folk att förstå att de är ute på tunn is med sitt experimenterande. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr. Tinnitus, jag är novis i ämnet motorkonstruktion och kan därför i denna debatt endast bidraga med frågor. Eftersom bilkonstruktörerna lever i en ständig recession är det då rimligt att antaga att dom bygger motorkonstruktioner med sådana olika förutsättningar för dessa drivmedel? Har matrialen genomgått en revolution, t.ex gummi & aluminium att det är ekonomiskt försvarbart att bygga olika motorer när intrycket är att tillverkarna försöker dela så mycket som möjlig med varandra, inte bara genom modellserier utan även Volvo/Renault och SAAB/Lancia? Jag får tillstå att jag underlåtit mig att läsa utländsk litteratur i ämnet då det är ytterst intressant hur Bio/Flexifuel står sig internationellt och inte bara i ett Sverige med dåligt världssamvete som i en haltande för att inte säga hopplös miljötrevare försöker blidka någon miljögud. När dessutom miljöbilspremier lovas i tid och otid men med låg efterlevnad. Nu packar jag väskan för en toppenhelg på Mantorp Park, om jag kommer ut från hotellet vill säga... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Då kanske vi ses på Mantorp då, kapten. Jag ska dit med vårt team, har den ensamma Mercan i gänget. Ska bara duscha nu och sen köra ner det som blir den absolut största bussen på Mantorp i helgen, en pippigul Neoplan Megaliner som det står Starlight på. Dubbla axlar fram, och bak.... :-) Sen ska jag nog kuta runt med kameran på banan och fotografera mest hela helgen. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.