|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har sökt runt lite nu och i alla trådar som handlar om E85 konvertering så är det ingen som kommer med nått vettigt svar. Vi vet ju att bensinpriset inte kommer att sjunka så nu vill jag veta. 1. Har någon HÄR konverterat sin bmw till E85 drift? Helst någon e39 m52 2. Är det någon som faktistkt har sett ett haveri som har med E85 konvertering att göra? Alla berättar att dom hört av nån snubbe att det KAN gå fel. 3. Hur gör man? Reglerbar tryckregularor, större spridare. eller omoddat? Andreas Fridh | |
| Ha de är ju å göra miljön skitigare ,giftigare än bensin dessa miljö muppar är ju blåsta. | |
|
du vinner i stortsätt ingenting på konverteringen om du inte har turbo. de mesta du vinner i bränslepris förlorar du i förbrukning om du inte bygger om hela motorn. priset på e85 lär inte heller sjunka. |
|
|
Då omformulerar jag frågan.. 1. Har någon HÄR konverterat sin bmw till E85 drift? Helst någon e39 m52 2. Är det någon som faktistkt har sett ett haveri som har med E85 konvertering att göra? Alla berättar att dom hört av nån snubbe att det KAN gå fel. 3. Hur gör man? Reglerbar tryckregularor, större spridare. eller omoddat? Andreas Fridh |
|
|
1 inte jag 2 inte jag 3 här finns en del tänkvärt Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
1. Jag har konverterat min men det är en M20. Nu har jag nyligen monterat tillbaka original BTR och kör på bensin igen 2. Har aldrig hört talas om eller sett ett haveri som kan förklaras med körning på etanol. Däremot blev min väldigt kondensig under ventilkåpan. Dock tror jag det har att göra med att jag troligen har en defekt termostat som gör att bilen knappt kommer upp i arbetstemperatur. varken på bensin eller etanol. Med etanol blir bilen ändå svalare. 3. Man kan använda reglerbar bränsletrycksregulator men jag har bara pressat ihop min till att ge runt 4-4,5bar. Sen har jag 535-spridare. Omoddat blev min motor väldigt varm. Besparingen just nu är runt 2kr/mil. ///BMW - Was sonst! |
|
|
"Ha de är ju å göra miljön skitigare ,giftigare än bensin dessa miljö muppar är ju blåsta." Alla har åsikter. Vore informativt om du pekade ut vad som gör att det "gör miljön skitigare". |
|
|
tackar, nu börjar det komma in lite vettigare svar. :D Andreas Fridh |
|
|
Lite svart humor Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| tänk dig bara all denna avverkning för att få fram detta e85 ,dels mycke mera giftigare än vanlig bensin,vi är värst i världen på o handla miljöbilar lilla sverige.de säger ju allt,de som styr o ställer???? TOK GJORDE SOM TOK SA. | |
|
WAN, metoderna att utvinna etanolen utvecklas hela tiden värt att tänka på. Alternativen bensin och ännu värre diesel känns inte speciellt långsiktiga. Visst är biogas att föredra framför e85, men det finns inte så många för svenskar intressanta alternativ...än. |
|
|
Jag testade att köra min svarta 750 på ren E85 någon vecka förra sommaren, den blev lite svårstartad på morgonen men i övrigt ingen skillnad, förutom lite högre förbrukning. Jag ändrade inget på motorn. Skall jag köra mer på E85 kommer jag höja soppatrycket eller sätta i större spridare. Eller sätta i chip programmerade för E85 om man hittar några. /Mats J |
|
|
Hur som helst är ju alla dessa drivmedel lagliga och det är fritt fram att exprimentera med vilken variant man trivs bäst med, både ekonomiskt och moraliskt. Vilket som till slut tar livet av oss kommer garanterat framtiden att utvisa något försent. Nu har jag ingen egen forskning i ämnet utan får förlita mig på (för mig okända) experter inom diverse områden (inte bara drivmedel.). Faktiskt trodde man en gång i tiden att jorden var platt och den "blindheten" är inget som människan växt ifrån, det är fortfarande vetenskapsmänniskan och forskaren vi ofta litar blint på, staten bestämmer hit och dit och vi sväljer. Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| Det var knappast några vetenskapliga metoder som låg bakom föreställningen om den platta jorden. Just den platta jorden är ett typexempell på hur mycket bättre det är att lyssna på forskning än att tro på sina egna erfarenheter. | |
|
Delvis sanning för det finns lika många rön som det finns forskare, jag som individ måste iaf ta ställning till vad jag tycker är rimligast (i de fall inte staten går in och reglerar.). Personligen anser jag att vi har tagit på oss Storbritaniens gamla kappa av "The Empire", när vi slår oss på bröstet för att vara ett framgångsland. För det handlar till stor del idag om vad som är inne. För att ett drivmedel ska vara vettigt måste det framställas på hemmaplan och än ser vi inga intentioner från staten att subventionera dylikt. Det är ju lite märkligt att om alla vill verkligen rädda världen stiger priserna på det miljövänligaste alternativen? Elbilar är ju ett roligt alternativ oxå men varifrån kommer el, inte många procent från vind och vattenkraft utan desto mer från kärnkraftverk med tveksam riskförvaring (100,000 år vem som nu kollat det...) Så vilket val jag än gör idag så kommer mina efterlevande att få dela på notan. Så AndreasF, det blev lite utmålat detta men jag hoppas inte du blir förb..... utan fortsätter med din konvertering. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Nu vart detta ganska off topic men.. Kaptenlöjtnant vad jag vet så håller vi ju på att bygga fabriker för framställning av E85 hörde talas om ett bygge i Hagfors när jag var där och jobade för några veckor sen. Sen så har jag även hört det ryktas om en frabrik i Sveg. Men för att man skall se någon lönsamhet i detta måste det ju finnas en marknad för försäljningen av E85 och hade vi inte haft så många "miljöbilar" idag så tror jag inte att någon vågar satsa på att start tillverkning på hemmaplan. Det som är bra med förnyelsebar energi är att vi just kan förnya den igen genom att plantera träd igen som omvandlar CO2 till O2. Nu är det lite roligt för att jag jobbar nämligen med vattenkraft och pratar dagligen med folk som jobbar innom alla stora elkraftsbolag. Visst är det så att IDAG måste vi förvara vårat kärnbränsle långt nere i berget. Men även här görs framsteg för att slippa detta. I frankrike så testat just nu en kärnreaktor som tar tillvara på den resterande energin i uranet EFTER att vi har använt det i dom vanliga kärnreaktorerna. Och när deras anläggning är klar med bränslet så har det en halveringstid på ett par hundra år om jag inte minns fel. Ok, det är inget som vi kommer att kunna använda kommersiellt inom många år. Men med all denna "hysteri" om att vi måste förbruka mindre el för rädda miljön förstår jag verkligen inte fullt ut. Vattenkraften släpper inte ut någon CO2, vinkraften släpper inte heller ut någon CO2 och det gör inte kärnkraften heller. Vad är det stora hotet för det globalappvärmningen då? Det är så jag funderar iaf kring detta. :D Andreas Fridh |
|
|
Det blev väl inte den tråden det var tänkt =) ? Det är inte bara luften vi är beroende av utan även vatten och jord, sannolikheten att det blir otjänligt ökar väl i takt med folkmängden, det är väl inte så att vi behöver mindre jord att odla? Vatten är som jag förstått en mängd som inte blir mer eller mindre, frågan är ju då hur vi tar hand om det på bästa sätt, det är det ena med det tredje när det gäller vattenrening och sanering men det naturliga kretsloppet klara det inte själv så vi hjälper det på traven med kemikalier, resultatet oavsett utgång får oxå våra efterlevande sitta med notan och klura ut hur vi tänkte... För att återgå till etanolen så är jag inte särskilt påläst men förstår inte varför detta rabalder om utnyttjande av andra nationer med tveksamma ekonomier när "vi" handlar kläder och möbler och mattor och bilar osv. osv. Jag skulle tro att fossila bränslen inte kommer att ta kål på oss i finalen, det är snarare bristen på mat och överskottet på avfall som kommer att uppstå när Indien och Kina utöver västvärlden ska konsumera i kapitalets och statens goda minne. Hur vi än räknar idag så är det vinstmarginalerna som bestämmer åt vilket håll vi blir styrda. Jag känner ingen som skulle göra avkall på sin nuvarande standard. Länk Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Problemet är att folk inte lyssnar på biltillverkarnas motorlabb och vad de har att säga i saken, utan tror att de bara juger för egen vinning när de säger att det finns problem och risker med Etanol i motorer. Men, jag lovar att de inte byter ut div delar och donar med motorerna bara för skojs skull när de konverterar om till E85. Sen har vi en annan sak, vem kan tro att det på sikt skulle bli billigare att köra på E85 än bensin? Vi ser ju redan hur myndigheterna korrigerar priset på E85 som det behagar dem för att få in den skattepeng de är vana vid och för att vanligt folk inte ska få ovanan att kunna ha råd att åka någon km längre med bilen i månaden. Ja, jag har sett en hel del märkligheter och haverier på motorer som gått på E85. Så det finns risker och det kan ske tråkiga saker. Men det kan ta tid och då tror ju alla att motorn går "perfa" för de har kört på E85 hela sommaen utan att ha märkt nåt... Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Kul grej bara.. På Biogas-stationen här i östersund så tankar man gratis sen ett år tillbaka iaf, där får staten inte in några pengar. Andreas Fridh |
|
|
Dr Tinnitus; Kan du ge exempel på de problem och märkligheter du sett? Folk lär ju fortsätta tro det bara är båg om man inte får konkreta exempel med sakliga förklaringar. |
|
|
De problem jag sett har väl oftast vart på bilar där man bytt till E85 i trimsyfte, och sen haft för dålig koll på hur saker och ting funkar i en motor, eller helt enkelt varit allt för optimistiska. E85 kräver en annan tändkurva, och ofta är original tändning i högsta laget på t ex mellanregistret, vilket få vet och tänker på. Detta kan få tråkiga följder för ständstften som kan bli överhettade och haverera, vilket i sin tur kan sluta lyckligt med bara smälta trasiga stift. Eller i värsta fall så sker det en seriereaktion när stiftet ger up, som att det överhetade stiftet orsakar preignition som i sin tur gör att förbränningstempen skenar upp och kan skada ventiler och säten m.m. skulle sen stiftet gå i bitar så kan ju dessa orsaka skador i toppen och ev- turbo. Ovanstående händer oftast på trimmade bilar som sagt, men även standardbilar på E85 kan ligga i rskzonen för detta. Tänk er radhusBosse som vill spara pegar och därför börjar köra E85 på familjebilen. Det går fin fint tycker han, så när de dra på semester med husvagn och lastad bil, så är det E85 som gäller. Och där kommer sen radhusBosse med fullastade ekipage stånkandes på 3500-4500 och full gas uppför backarna vid Vättern, då kan det gå varmt om man säger så.... Likaså är det lite si och så hur t ex bensinpumpar trivs med E85. Bosch Motorsport som v har att göra med för vår STCC-bil, de garanterar bara 500 mil på bensinpumpen om vi kör E85. Bosch har heller ingen bränsletryckregulator som är specificerad för E85, vilket är en av anledningarna att SAAB funderar på att införa bytesintervall på den på sina Ecopowerbilar. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.