|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Bones,simon-en.E85 är skitigare vid -7 grader läsLänk | |
|
WAN, hittar inget om -7 grader i den länk du bifogar. Själv tror jag att e85 och kanske såsmåningom E100 kommer att bli betydligt effektivare att utvinna och att verkningsgraden kommer att bli betydligt högre än i nuläget. På Automotorsports hemsida finns en intressant intervju med GM:s motoransvarige i Sverige: Länk |
|
kilroy |
AndreasF* Att tillverka etanol i svenska anläggningar med svensk bioråvara kommer med all sannolikhet aldrig bli lönsamt. Den etanol som idag produceras är "energinegativ" dvs den konsumerar mer energi än den energi som utvinns. "Det som är bra med förnyelsebar energi är att vi just kan förnya den igen genom att plantera träd igen som omvandlar CO2 till O2." För att en energiform skall kallas förnyelsebar så måste man etablera en kontinuerlig process där CO2-upptaget är lika stort som den mängd O2 man plockar ut. Så är inte fallet i Sverige och detsamma gäller större delen av Europa. Om man gör en enkel kalkyl av hur mycket fossila bränslen man pumpar upp ur jorden (enbart för fordonstrafik och transporter) och tänker sig att man vill utvinna samma mängd på en odlad yta så inser man att det handlar om ett tankefel. Det är helt enkelt inte möjligt. Hoppas att du inte blev en illusion fattigare... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Kilroy, jag har tidigare varit av samma åsikt som dig att vi inte kan producera tillräcklig mängd etanol effektivt. Denna artikel som visserligen är partisk fick mig dock att tänka om: Länk 2dl fossilt bränsle in och 1 etanol ut känns som en bra början. Sedan är vi säkerligen bara i början av att kunna få ännu effektivare metoder att utvinna den och att verkningsgraden ökar i motorerna. |
|
| simon,klicka på länken o rutan med fler nyheter | |
|
simon_en "Lantmännen producerar en liter spannmålsetanol med en fossil energiinsats på mindre än 2 deciliter räknat på hela produktionskedjan." Stämmer det att det endast går åt "2 dl fossil energiinsats" för att producera 1 liter Etanol? Kanske, men man har en hel del icke-fossila energiinsatser också då grytan ska kokas/destilleras. Emellertid, det är möjligt att man kan hålla ner användandet av diesel för lantbruksmaskiner och transporter, men allt annat beror på olja också. Man kan inte äta en glass eller köpa en skruvmejsel utan att det finns massvis med fossila insatser. Total majoritet av världens energi är fossilbaserad. Ta usa t.ex. hur producerar de elström jo med kol, gas och kärnkraft. Hur ska man då kunna koka och destillera fritt från fossila bränslen? De akademiska studier jag läst har alla betydligt större energi in än det man sedan får ut. Det beroende på vilken teknik som används och vilka grödor. Ur minnet taget nu. Sämst ligger på 3-5 kWh in och 1 kWh ut (majs). (Då har hag inte sett siffror för skogen) Bäst 1.5 kWh in på 1 kWh ut (sockerrör). Fast jag antar att Kilroy har siffrorna klara. Svekke |
|
| Länk titta på fler nyheter,etanol ger mer avgaser 08-04-20 | |
|
WWW.ETANOL.NU Allt ni behöver veta, och vet ni vad, det funkar ;) |
|
|
Undras om etanol.nu är rätt ställe att inhämta fakta från, kan de tänkas vara lite partiska eller? Utan att ha lusläst deras sida på en tid så kan man t.ex konstatera att etanol i princip skall "frälsa världen" med tanke på klimatförändringarna. Att det sedan tidernas begynnelse och för all framtid sker växlingar upp och ner vad gäller medeltemperaturen nämns inte lika tydligt. Just nu är det upp för en tid, och så blir det tyvärr även om man på nåt sätt kunde stänga av all världens transporter för gott. FP |
|
|
FOLKE: Tycker nog du borde "lusläsa" lite, och det är aldrig någon som påstår att etanol ska frälsa världen på något sätt, bara ett bra kompliment till bensin. och en utav av alla lösningar för att minska koldioxid utsläppen från olja! Vet inte vad du tycker att man ska inhämta fakta i från då, kanske biltillverkarna? nja... Eller varför inte konvertera din bensin bil och inte bara tjäna ett par kronor litern utan också en insats för miljön ;) |
|
|
andreas_r Varför skulle man inte kunna inhämta fakta från t ex. biltillverkarna? Förklara gärna. Hur mycket tjänar man per mil då, med E85 i olika inblandningförhållande eller med bara E85? Glöm inte att räkna med den ökade förbrukningen samt den ökade kostnaden för att man bör närmast dubbla serviceintervallerna för olja m.m. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag sparade runt 2:- per mil med etanol när jag körde på det. Den extra servicekostnaden blev för mig ca. 250kr för olja och filter på mellan 500 och 1000mil. Runt 25-50 öre per mil mer i service alltså så "vinsten" blir kanske 1,70:- per mil... Min olja såg inte ut något annat mot vad den gjorde med bensin, dock så var det mer kondens under ventilkåpan. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har kört sen i början på maj med 90% e85 i tanken på min 525 93 funkar fint! inga som helst problem,även fast bensinpumpen låter illa ibland,dock gjorde den det innan e85 också så.. |
|
|
andreas_r: Märk citationstecken runt "frälsa världen". Jag har läst en hel del på etanol.nu tidigare och när man läser lite på deras sida just nu så skriver man just det som jag antyder, att man bör använda etanol som en tänkbar lösning mot problemet med global uppvärmning osv. Vilkat jag anser stämmer dåligt med verkligheten, och knappast är en långsiktig (eller ens kortsiktig) insats för miljön. FP |
|
|
Nej, bygg ut vatten- och vindkraften - elbilen _är_ överlägsen. Tyst, snabb och lätt. Mycket högre energieffektivitet. Fatta hur stor skillnad luftkvaliteten skulle få bara i städerna. Trist bara att oljebaronerna betalade för att slippa se dem på vägarna. :-( _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh Inga oljebaroner i världen kan stoppa en "överlägsen" produkt, eller energikälla. Möjligen kan de fördröja den något, men även det är högst tveksamt. Att elbilen inte slagit igenom på bred front ännu har andra mer naturliga orsaker, vilket folk verkar ha svårt att fatta hur mycket det än förklaras. De vill hellre tro på allehanda stolliga påståenden om konspirationer där oljebolagen köper upp och gömmer undan fina patent på motorer som går på mycket mindre bensin/diesel eller går på vatten luft eller annat. Trots att de flesta av dessa påståenden lätt kan kontrolleras vara just bara skrönor. Vi har idag fortfarande den gamla hederliga förbränningsmotorn med kolvar i våra bilar, av den enkla anledningen att det är den överlägset bästa lösningen om man ser till helheten, funktion, driftsäkerhet, pris, verkningsgrad. Inget annat har hittills kunnat konkurrera på konsumentnivå, på labbnivå finns det intressanta saker, men det är en helt annan sak än så länge. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Det överskuggande "problemet" med eldrift är fortfarande energilagret som man måste kunna tanka in på en kort stund och transportera med sig. Det saknas absolut inte bilar eller drivmotorer och tillhörande system som skulle kunna skapa en tyst (för tyst har man ju konstaterat nu när det finns några i trafik) och spjutsnabb bil. Det som folk inte kan få in är hur mycket energi det egentligen ryms i en tank bensin eller diesel på sådär 60-80kg, jämfört med även de allra senaste batterisystemen som existerar. Om man rundar av lite så har man runt 10 kWh per kg flytande bränsle och detta flyttar runt en normal bil runt 10-15 km med hyfsad kraft/acceleration osv. Dvs vi har runt 800 kWh att spela med vid fulltankad bil. Inte blir det bättre av annonser där man visar plug-in bilar med en sladd att sticka i väggen på natten. 5 timmars laddning ger kanske 15 kWh med denna metod... sen får var och en räkna lite själv. Oavsett att verkningsgraden är betydligt bättre i en elbil så kan man inte på ett enkelt sätt tanka in den mämgd energi som behövs för praktisk drift, och i synnerhet inte på några minuter som på en bensinmack...) FP |
|
|
1. Nej. 2. Inte specifikt. 3. Se övriga tråden för info. Övrig fakta som är verifierbar. De fakta som är verifierbara är att bilar som säljs som etanoldrift ifrån fabrik har halverade serviceintervaller (Ex Volvo) för oljebyte. Tillika står i T ex C30 broschyren att E85 har ca 30% lägre energivärde än motsvarande bensin. Vad få tänker på är att om man tankar 98 oktan istället minskar förbrukningen, högre energivärde för 95 oktan som ofta är utblandat med just etanol eller annat lågvärdigt. BMW har adaptiv motorstyrning. Det innebär att bilen sakta anpassar sina förbränningsdata till högre oktantal. Lägger man till standardmonterad dimension på ett högkvalitativt däck, rätt lufttryck samt kör lite ekologiskt om man vill. D v s vid t ex motorvägskörning en längre sträcka. Accelerera agilt på motorvägsuppfarten till laglig hastighet, placera farthållaren på några km under laglig hastighet och njut av färden. Vips så har man garanterat 10% lägre snittförbrukning om inte betydligt mer inom en månad. Det förutsätter en vettigt skött BMW enl serviceboken. Lycka till! Asken |
|
|
Dr Tinnitus, vore intressant att se belägg för att du har rätt i denna fråga. Det fanns t ex elbilar som kunde gå 20mil på batterier redan på 90talet i USA som endast hyrdes ut och gillades av förarna som inte fick köpa loss dem sedan. Själv är jag inte expert på elbilsområdet och huruvida oljeindustrin har varit inblandad i försenandet av dessa eller inte. Dock anser jag att du är ute på MYCKET hal is med ditt kategoriska förnekande av att det skulle förekomma påverkan från oljeindustrin och ev även andra intressenter. |
|
|
Visst finns det elbilar som körs 20 mil eller mera på en laddning. Märk väl att elbilar var med från allra första början redan på 1800-talet. Problemet är fortfarande att 20 mil är alldeles för kort aktionssträcka, vill man dessutom ha acceleration och lastförmåga som kommer nära en vanlig bil med förbränningsmotor så blir det endast några få mil. Lastbilar och tyngre fordon faller bort helt och hållet. Sen är vi där med tiden för uppladdning igen... Det är knappast oljebolagens förtjänst men det går inte att komma ens nära energilagring i form av flytande petroliumprodukter med batterier, tyvärr. Inte än.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.