AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.172

Varför skulle en 320 vara slöare?

Sida 2 av 2
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
ILiveToRide,

Ingen fara jag tog inte illa upp alls.

Mkt lika uppfattning måste jag nog kontra med. :)
Johann: Jag förstår inte vad Du menar när Du säger att utväxlingen är vald så det lönar sig att "dra till varvtalsstoppet"? Utväxlingen kan aldrig kompensera den kraftförlust som motorn drabbas av på de högsta varvtalen. När ingenjörerna konstruerar en motor flyttar de varvtalstoppet några hundra varv ovanför maxeffekten för att motorns toppeffekt skall kunna utnyttjas utan att varvtalstoppet ingriper. Det finns ingen biltillverkare som rekommenderar att köra motorn i varvräknarens röda fält. Vid körning med till exempel en 318 märks det tydligt när motorns maxeffekt passerats eftersom kraften mattas av. Att då fortsätta att varva motorn är onödigt. På BMW: sexcylindriga motorer märks det inta lika påtagligt när maxeffekten passerats eftersom dessa motorer är mer varvvilliga.
Om vi tar min 318is t.ex. max effekt ca 136hk ligger vid 6000varv och varvstoppet vid 6850. Jag märker inte någon direkt avmattning heller och jag skulle inte ha något emot att flytta varstoppet lite till uppemot the 7200 där den börjar nå sin begränsning.

Effekt kurvan ser ut så här för en standard M42:
Länk

I figuren har de inte dragit riktigt till varvstoppet eftersom det var maxeffekt de var ute efter att se vid den här mätningen.

Men som man ser så faller inte kurvan av snabbare är vad den stiger före toppen.
Det betyder att om man växlar vid maxeffekt och hamnar långt ner på kurvan så kommer du att åka en tid med lägre effekt än om du drar till precis före varvstoppet och då inte hamnar lika långt ner på vänster sida om toppen.

Vid växling från (nära)varvstoppet på tvåan hamnar jag på 4000varv på trean (långt hopp i utväxling mellan de växlarna). Om man räknar på arean under effekt kurvan mellan 4000 och 6850 så blir den betydligt större än den mellan 3150 och 6000.
Alltså är det effektivare att dra den längre på varje växel.
I min bil känns det inte som att kurvan är så linjär från 2000rpm upp till 4800rpm som Brendans ser ut att vara. Det är ganska markant skillnad efter 3500.

Den "knixen" syns tydligt i den här grafen:
Länk
Som är mer detaljerad och visar före och efter chippning.
Johann,
Bilar med platt vridmomentskurva blir tråkigare att köra. Det ska finnas en puckel en bit upp för att bilen ska kännas "rätt" för mig. Hade jag sysslat med husvagnsdragning så hade nog en vridstark V8 varit trevlig...

Min 318is har en trevlig puckel i registret nånstans runt 3500rpm. Den hade varit ännu trevligare att ha 2-3000rpm högre upp. Man åker ju ändå inte på 2000rpm så där behövs ingen kraft alls.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Bjoerck,

Istf att generalisera så mkt så kan du väl räkna på några bilar som du känner till utväxling och vridmomentskurvan.

Växlingspunkten hittar du där vridmomentet på hjulen är lika lågt som de kommer bli på nästa växel eller där varvtalsstoppet ligger om det inte vridet på hjulen faller av så kraftigt som du säger att det gör på ALLA bilar.

Jag har räknat på det här på flera bilar och på de flesta av dess så skall man dra till varvtalsstoppet (helst längre men det går ju inte).
Johann,
Det blir till att manipulera elektroniken så man kan varva lite till.

Värsta exemplet jag provat på länge vad gäller drevning i lådan var en Lancer EVO VI. Om man växlade där draget i motorn tog slut så fick man vänta ungefär en sekund innan den vaknade på växeln efter. Drog man till rödmarkeringen så var den vaken på nästa, men den växel man kom ifrån kändes för lång.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Mäkinen,

Är väl en smaksak vad man gillar för motorer men du kanske skulle gilla en rejäl turbokick alá Porsche 930. ;)

Allvarligt så tycker jag att det är grymt schysst med ett jämnt och aldrig sinande kraftflöde men det känns mer i en motor som vaknar till på höga varv.

Visst kan man manipulera elektroniken så att det går att varva högre (ett tag) men varvtalsbegräsningen ligger ju där för att skydda motorn så att höja den kan få ödesdigra konsekvenser. Men några hundra varv kan väl inte skada? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.