|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
De faktorer som till största delen påverkar en bils acceleration till hundra är ju effekt och vikt eftersom luftmotstånd inte har så stor verkan vid så relativt låga hastigheter. En 320i E30 utvecklar ungefär 120hk/ton En 528i E28 utvecklar ungefär 130hk/ton Det är faktiskt ingen enorm skillnad och det borde till viss mån utjämnas med tanke på att 320:n är lägre utväxlad. Ändå säger fabrikssiffrorna att 528:an gör 0-100 på 8.4 s medan det tar ofattbara 10.6 för 320:n. Någon som vet var förklaringen ligger? | |
|
Du måste se på hela effektkurvan och inte bara ta toppeffekten, går lika bra att använda vridkurvan om man vill det. Sen spelar såna saker som utväxling in och på 528:an når man 100 på tvåan medans man på 320i måste växla till 3:an. Så sannolikt har 528:an mer kraft på hjulen i genomsnitt i förhållande till sin vikt och utväxling och slipper dessutom en tidsödande växling. |
|
rsarits |
528:an har garanterat mycket mer vridmoment, bara hk säger egentligen inget alls, en 3,5cc modellbils motor utvecklar c:a 1hk vid 23-24000 rpm som jämförelse Micke |
|
Det hk som betyder nått, det säger allt! Däremot bara toppeffekten säger inte allt. Om man har en bil med spetsig effekt kurva så har den också en motsvarande spets/topp på vridmomentkurvan eftersom effekt är en funktion beroende av vrid. Vad menas egentligen med mycket mer vridmoment. Vrid måste hela tiden sättas i relation till ett varvtal. 100Nm vid ett vavtal har inte alls samma betydelse som 100Nm vid ett 2000varv högre varvtal. 100hk är 100hk oavsett vid vilket vartal det nås. Det är hk som anger hur fort något rör på sig. Mer vridmoment(vid ett varvtal) betyder i sin tur alltid mer effekt(vid samma varvtal). Alltså är det effekt(hk) man skall prata om. Men som johann säger: Om man jämför två bilars effekt och/eller vrid kurvor och kollar på arean under kurvan mellan växlings varvtalen spelar det ingen roll vilken av kurvorna man tittar på. Den bilen med störst area är snabbast. I det här fallet måste det också ställas i relation till vikten. Jag instämmer i johanns förklaring. |
|
| Korrekt uppfattat ILoveToRide! Effekten [kW] är ett mått på hur snabbt motorn kan leverera sin kraft och är därmed intressant ur prestandasynpunkt. | |
| Om man får 528:an att varva 7000r/min så når den hundra på tvåan men enligt instruktionsboken ligger max varvtal vid 6200r/min. Vridmomentskurvorna för 320 och 528 är relativt lika varandra i karaktären och effekt är vridmoment gånger varvtal. Men vikten spelar ju också en betydande roll och när bägge bilarna, i alla fall enligt mitt resonemang, måste upp på trean för att nå hundra så borde ju skillnaden ligga på <1sekund. Nu kollade jag även Teknikens världs mätningar: 528: 9.0. Bästa tid för 320: 9.6 och då stämmer ju hela resonemanget, Kallenderbitaren har fått sitt svar... | |
|
Missade iofs att det var en E28 men når den verkligen inte 100 på 2:an? Vad har den för utväxling och vad har 320:n? |
|
| Nu är det förstås några år sen jag sålde min 528i E28, men jag har för mig det gick att varva den strax bortanför 7000rpm-strecket. Det som står i böckerna brukar vara siffran för där max effekt ligger och det är inte riktigt samma sak som max nåbart varvtal. | |
|
Har instruktionsboken till 528:an framför mig och där står att max varvtal är 6200r/min och att högsta effekt ligger vid 5800 men det går säkert att få den längre upp i varv om man ger sig f-n på det men eftersom den fortfarande är pigg och frisk så känns det dumt att plåga den alltför mycket. Den har faktiskt gått över 30000mil. Men teoretiskt kan man nog nå hundra på tvåan. Jag tror dock inte att teknikens värld gjorde så. Iofs. kan man ju fråga sig varför de alltid lyckas acca så hysteriskt långsamt. Är det inte konstigt att alla andra motortidningar lyckas få lägre siffror än dem? |
|
| Teknikens värld drar till rödmarkering och de andra till strax innan varvtalsbegränsaren. | |
| Sanningen är den att TV mäter prestandan med full tank och två passagerare som barlast. Att varva en motor till varvtalsbegränsningen är inte det bästa sättet att erhålla bästa prestanda. Betänk att motorns kraft avtar på ett tämligen abrupt sätt efter att den levererat sitt effektmaximum. Genom att hålla motorn i de regioner där den levererar högst effekt (teoretiskt, att finna sådana gränser till den integral där effektkurvan agerar funktion att största värde erhålles som lösning) kommer också accelerationen bli bäst. Denna region behöver inte nödvändigtvis inkludera motorns maximala varvtal. | |
|
Bjoerck, Du glömmer som de flesta andra bort att man det är kraften på hjulen som räknas och därför spelar utväxling på de olika växlarna in. Om ingenjörerna som byggt bilen gjort ett bra jobb så är varvtalsstoppet valt med hänysn tagen till bilens effektkurva och dess utväxling. På de flesta BMW så är detta så välanpassat att de lönar sig att dra till varvtalsstoppet. Det hade ju varit mkt lätt att lägga detta vid ett annat varv lägre varv om det inte fanns ngn mening att varva motorn längre. Så att som du säger "Att varva en motor till varvtalsbegränsningen är inte det bästa sättet att erhålla bästa prestanda." är en generalisering som saknar grund Enbart om du känner effektkurvan och utväxling så kan utifrån detta beräknar växlingspunkter och på vissa bilar skulle kanske ditt påstående stämma. Gör gärna den beräkning på några BMW-modeller så skall du se att visst lönar sig att dra till varvtalsstoppet. |
|
|
dom flesta bmw modeller har väl varvtals stoppen ganska tidigt.. eller relativt tidigt, det är nog pga som Johann säger, att den är anpassad till max effekten. min ligger på runt ... 6400 - 6500 lr nåt sånt. och jag drar den då hela vägen dit om jag kör ikapp eller liknande, får då intrycket av att den skickar på hela vägen upp till 6500. /mvh jocke |
|
|
ILiveToRide: Men du kan väl inte mena att bara hk betyder något? Om du har en tyngre bil så är det ju bättre med ett större vridmoment (=styrka) för att få åbäket att röra på sig. Självklart skall man kolla på ALLA parametrar då man bedömmer prestanda m.m. Effekt (kw) är just effekt och säger inget om hur mycket som levereras till bakhjulen. 100% av effekten kan avledas som värme och då gör den ju inte så mycket för prestandan direkt :-D Eller? |
|
|
Att säga att det är bara effekt (hk, kW) eller bara vridmoment (Nm) som räknas är rätt komiskt eftersom det är mer eller mindre samma sak. Dessutom så är det inte maxvrid och maxeffekt som är intressant utan hur hela kurvan ser ut i det varvtalsregister man kör. |
|
|
johann: Det är sant det är inte bara effekt räknas eftersom det är givetvis är en funktion av vrid och varv, det var inte det jag sa heller. Jag sa att ska man jämföra skall man kolla på effekt om man inte har hela kurvan och kollar arean under då det kvittar vilken man kollar på. Motorn ger en kraft(vrid) som tillsammans med ett varvtal(tid) där kraften kan levereras ger motorns förmåga att få något att hända, och det mäts i hk(kW). Hk(kW)(förmågan att göra något på en bestämd tid) är direkt beroende av vridmoment. erito: Ja det är bra att ha en mer vrid på låga varv med en tyngre bil. T.ex. om du har något som är så tungt att du måste ha 100hk för att det skall börja röra sig så är det bättre om du har så pass mycket vrid att du får ut 100hk vid 1500varv jämfört med en bil som måste ha 15000varv för att ge 100hk, skulle ju bli ett hejdlöst slirande på kopplingen. Men de kommer att accelerera lika fort med rätt utväxling, sedan att det kanske finns andra begränsningar som gör ena alternativ omöjligt är en helt annan sak. Vid en jämförelse är det effek(hk eller kW valfritt vilket) du skall kolla på. Det är hk som är ett mått på hur snabbt det går att få fart på bilen. Större vridmoment betyder ALLTID mer effekt vid de varvtal där du har större vrid. Men när du säger att en bil har större vridmoment än en annan det är där problemet uppstår. Det beror helt på var i varvtals registret som vridmomntet är angivet. Effekt som är angivet för en motor är hur mycket kraft som kommer ut, på vevaxeln alltså. Det är där du mäter, effekt förlusterna till värme är redan borta och räknas alltså inte med. Effekt på hjulen? Det är klart det är effekt förluster i drivlinan. Men det är ju självklart att det är motsvarande förlust i vridmoment på hjulen. Så jag förstår inte vad du snackar om. Ett exempl på vad jag menar: Båda e30, båda med 1,8liter. En 318i med M40 har (max)140Nm i vrid vid 4500varv och ger 75kW(5800varv). En 316 med M10 med förgasare har (max)140Nm vid 4000varv och den ger 66kW(5500varv). Vilken är snabbast? Båda har ju lika "stort" vridmoment. Här är det ju ingen diskution om att det är 318i:n som är snabbast, markant snabbare. Vid vilket varvtal maxeffekten finns spelar ingen roll för någonting annat än för surrfaktorn i bilen eftersom båda bilarna kan ta sig en bra bit ovanför det varvtalet. Eftersom det här är i verkligheten så räcker det att kolla på toppeffekten, effekt kurvorna har ungefär samma form. Däremot om det hade varit så att 316 hade gett max effekt rakt över hela vartalsregistret så hade den antagligen varit snabbare. Vridmoment är en kraft(oberoende av tid eller sträcka). Effekt(hk) är definierad av Newton som tiden det tar att flytta en viss vikt en viss sträcka. Eller som vikten du kan flytta på en viss tid med en viss kraft. Smaksak vilken du vill komma ihåg. kW kom till senare när SI enheterna bestämdes, och definieras annorlunda. |
|
|
ILiveToRide: aha.. nu förstår jag. Så enligt dina beräkningar blir det ju högre varvtal du får ut maxvridet vid = ju högre effekt (hk) har motorn? Jag brukar själv bara kolla kurvorna (arean under som du skriver) och se till att jag har bra vrid vid ganska låga varv = skönt. Det jag inte riktigt är med på är om bil A har 400nm och 300 hk och bil B har 300nm och 300 hk så spelar ju inte hk någon roll, då är det vridet (styrkan) som avgör (+utväxling). Eller är det dags för en mekanik-kurs för mig? :-D |
|
|
ILiveToRide, Mitt inägg var riktat till erito. Hursomhelts så får man inte glömma bort utväxling och en bil med mkt vrid på höga varv (och därav mkt effekt på höga varv), dvs typisk bensinmotor, kan dra bättre nytta av utväxlingen på de olika växlarna och på så sätt vara snabbare en bil med mkt vrid på låga varv, typiskt en diesel eller vissa moderna tubormotorer. Bäst är naturligtvis att ha högt vrid över hela registret, alá M5. |
|
|
Japp. hk =(vrid*varvtal)/konstant Det är för mycket som spelar roll i sådant fall för att jag skall kunna säga nått egentligen. Skulle krävas många sidor för att förklara alla möjliga fall. Hk spelar roll, men en toppeffekt på 300hk säger inte direkt vilken som är snabbast. Det viktigaste är att se formen på effekt kurvan och utväxlingen blir mycket avgörande, då menar jag hur väl den är anpassad för respektive bils motor karraktäristik. Längd på varje växel osv. Båda kan mycket väl vara lika snabba. Men gubben i bil A behöver antagligen inte växla lika mycket som gubben i bil B. Och gubben i bil B kommer att gilla sportigheten i sin bil;) Ett litet extremfall. BMW M3 hade ett tag i DTM med sin S14B25 hela 355hk vid 9200varv med ett vrid på bara 290Nm, men vridmomentstoppen kom vid 8500varv:) Den gjorde 0-100 på 4,6 och toppade 310km/h. |
|
|
Just ja, glömde slutklämmen så genom utväxling kan en bil med hög effekt men mindre vridmoment vara snabbare än en bil med högt vridmoment och lägre effekt. |
|
|
johann: Jag ber om ursäkt, ser också att en del av det jag skrev som ser ut vara addresserat till dig inte var det egentligen. Vi verkar ha ganska lika uppfattning i den här frågan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.