|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad snittar ni på en fulltank? | |
|
Kring 0,51 i verklig förbrukning var nog det minsta jag fixade under de 1200 mil jag hade min. Färddatorn verkade konstant visa några cl mindre. Detta var under vinterhalvåret och bilen var ju inte riktigt inkörd, å andra sidan försökte jag köra väldigt lugnt och bromsa minimalt och inte var det mycket ren stadstrafik heller. Körde dessutom på smala (185) däck under större delen av tiden. Tror det är väldigt svårt att komma ner till 0,45, som ju iofs är baserat på en teoretisk körcykel och mest tjänar som jämförelsematerial. På en längre landsvägskörning är det nog möjligt att komma ned mot 0,40-0,42 däremot. Men det beror ju som sagt på däcken också. Deklarationen på min 130i stämmer klart bättre med verkligheten, speciellt i % räknat! Fast det är ju en annan storleksordning... |
|
|
Jag har mest kört stadskörning senaste tanken snittade jag 0.55 (beräknat) konstigt nog så visade färddatorn exakt samma (Sommar 16'' runflat däck). Kanske en tillfällighet? Med vinterdäcken (vanliga 16'' dubbdäck) och kallare klimat låg jag snarare på 0.59. Kanske skall tilläggas att jag inte kört mer än 700 mil, så motor är väl inte riktigt inkörd ännu. MVH/Rp |
|
|
På blandad körning, mest korta resor snittar jag på 0,51-0,53. Körde upp en hel tank på en långresa och då drog den 0,44. Följde trafiken d.v.s. ca. 100 km/h. Men jag planerar alltid min körning för att slippa inbromsningar i onödan. Med riktig disel skulle det gå att köra på de siffror som BMW uppger. Färddatorn visar ca. 7-8 % mindre förbrukning, den går ej att lita på. |
|
|
Att färddatorn visar ca. 7-8 % mindre förbrukning är också min erfarenhet från min 118d. Bensinen är prisvärd - oavsett pris. Helgeson |
|
| runt 0.5 är ju jävligt bra... ja snittar äver 1 med min 523 :P en 118d skulle verkligen sitta fint... har funderat lite på om man skulle lätta en 118d samt t.ex fixa bättre däck m.m och kanske mappa om motorn lite..vad tror ni att man skulle kunna komma ner till i förbrukning?? | |
| Jag klarar av 0.55l/mil med 120d 177hk + 19" fälgar. | |
|
Färddatorn står på ~6,5 då går bilen nästan bara i stan och har gått knappt 400 mil. Känns lite mycket. Mvh |
|
| Våran visar 0,62 och gått några gånger mellan Malmö och Landskrona. Det är min sambo som kör den och hon har ganska lätt högerfot. Kommer förbrukningen att gå ner ju mer inkörd bilen blir? Har gått ca 100 mil =). | |
120d |
Min 120d 177hp med 18" snittar 0,56 har inte nollat färddatorn på dom senaste 1400 milen, bilen har nu gått 2900 mil |
|
Nu står färddatorn på 0,59 och jag tycker fortfarande det är för mycket. Bilen har nu gått ca 300 mil. Vi gjorde en långkörning i veckan Malmö-Stockholm. Som lägst kom den ner i 0,59. Har inte fått något bra svar på min tidigare fråga om snittförbrukningen går ner ju mer inkörd bilen är? Vill också påpeka att vi låg i motorvägsfart 110 km/h mestadelen av resan. Kan M-paketet med 17" göra att förbrukningen ligger spåass "högt"? Mvh Kristoffer |
|
| Fan ni gnäller på 0.59 blandad körning =P | |
|
Inkörning verkar lite individuellt, men runt 1000 mil tror jag kan behövas innan förbrukningen riktigt går ner. Sedan som tidigare nämnt spökar tyvärr våran eländiga svenska mk1 diesel, som är betydligt energifattigare än den normala europadieseln som bilen är byggd för. Tankar man riktig diesel märker man att man får mer kraft, samt att förbrukningen går ner. 5.9 låter ändå högt för en 118d, min 520d med snart 2500 mil på mätaren visar 5.7 på de senaste 700 milen BMW CS #5139 |
|
|
Har precis passerat 500 mil. Dom två senaste tankningarna har jag snittat 0,55 blandad körning, då med promotech box. Då bilen var ny låg jag också omkring 0,60. |
|
|
Jag märkte ingen nämnvärd sänkning under de 1200 mil jag körde min 118d. Håller med om att 0,59 låter lite väl mycket, inte minst med tanke på att det är sommar och att det inkluderar en riktig långkörning. Jag skulle gissa att jag låg runt 0,55 i totalt snitt, fast då hade jag iofs smala (185/60) dubbfria vinterdäck mesta delen av tiden och körde mer landsväg än stadstrafik, men inga riktigt långa körningar. Å andra sidan var det under vinterhalvåret. CompactK, vad har du för däcktryck? Stämmer datorn jfrt trippmätare/tankad volym? |
|
|
WOHO! Delad förstaplats med ELPE! 1,44 l/m inte nollat färddatorn de senaste 400milen. oj vänta, stod det 0.44.... kanske fel tråd...! *Mutter* |
|
|
Ha ha ha nä klart man inte ska klaga på 0,59 men när jag läst här på forumet verkar det som många med samma bil låg betydligt lägre =) Jag ska räkna lite på vad den verkliga förbrukningen ligger på samt kolla däcktrycket. Tack för kommentarer =) |
|
|
Åkte en längre sväng igår, ca 25 mil. När njag sedan tankade hade bilen dragit ca 0.57, men då skall tilläggas att jag kört en del stadskörning innan också. Verkar vara oerhört svårt att komma under 0.5 l per mil...bilen har nu gått ca 700 mil. Hur längre tar det ca innan dieselmotorn är inkörd?? (en kompis som såg sin förbrukning sjunka dramatiskt efter ca 2000 mil, dock hade han en Saab) MVH |
|
|
Ligger mellan 0.56-.59 i verklig förbrukning 80% stads. Farthållare 125 ca 0.5l/M |
|
Martin E |
Farthållare 130km/h ca 0,36 l/m |
|
Tjahhh.. 0.49 - 0.48 på milen på motorvag.. ca. 115 - 120 och på semestern gennom tyskland med 150 -170 då blev det 0.55 och tycker at det er ganske bra andå. Life´s 2 short 4 French cars and public transport |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.