|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! nu får ni förklara för mig i fall det är något jag inte begriper. Vad blir fel om man flyttar ratten ett par splines hit eller dit? Den är väl bara ett verktyg som är påhängt på rattstången för att den ska gå lättare att vrida runt? Eller...? Har jag bommat något elementärt...? Fast jag tycker det borde vara självklart att ratten ställts rakt vid en hjulinställning. Dock har den suttit snett alla tre gångerna jag låtit göra det i Sundsvall!!! Jag mår fysiskt dåligt när ratten sitter snett! vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
Det enda av vikt som blir fel om man flyttar ratten ett par splines är att när ratten står rakt, står inte kuggstången i mitten av styrväxeln. Det medför att det går att svänga mer åt det ena hållet än det andra om man låst ratten och justerat alla hjulvinklar utifrån det. Det är väl inte hela världen om det är ett par splines, men på Toyotan i inlägget verkar det vara väldigt "off centre". |
|
|
nu snackar vi gammla bilar, tar du en nyare bil med airbag och esp mm o flyttar ratten så får man problem , du har en rattvinkelgivare som blir felkallibrerad ,och ändrar du mycke sliter du av rattvindan. sen är de så att har man gjort en hjulinst så SKA ratten vara rak jag har också hämtat bilar från däckvärkstan med sne ratt ett par ggr, då har jag vänt och kört tillbaka så har dom fått fixa de, ratten står snett pga slarv o inget annat. förstår inte provkör dom inte bilarna eller, de är väll solklart att man inte vill ha ratten pekandes åt alla håll eller? |
|
| Visst skall ratten peka rätt efter en hjulinställning. Vad gäller BMW´s DSC så sitter styrlägesgivaren nere på rattstången så där spelar en "rattflytt" mindre roll. Överföringen elektroniskt till finesserna i ratten överförs väl via släpringar i nåt CAN-BUS system | |
|
Tack för tipset om hur man centrerar styrväxeln. Enligt vad jag har kommit fram till kan man ju också komma fram till att ratten är omkuggad genom att se slutnoteringen på ratten höger/vänster. Kommer ratten till olika slutnoteringar höger/vänster betyder ju det att ratten måste vara flyttad på. I mitt fal kommer ratten till samma slutnotering höger/vänster fastän ratten lutar åt vänster när däcken står rakt. Det betyder ju att jag faktiskt vrider lite mer på ratten och hjulen åt ena hållet. Det jag egentligen är mest upprörd över är att firman inte förstår vad jag menar när jag säger att det visserligen inte är ovanligt att kugga om ratten men att jag skulle önska att det inte gjorde det och istället blir oförskämda. Jag menar snacka amatörer. Först sa de till mig att: "rattens placering har ingenting med hjulinställningen att göra" senare följt av "man låser ratten och sedan ställer man in hjulen efter det " som svar på frågan om hur man går till väga. Då jag då frågade varför min ratt i så fall var sned blev svaret "det har jag inget bra svar på" Sedan vill man ju också att det ska vara rätt, det där med styrväxeln och svänga mer och i början och så vidare när man ska ut och gasa på kurvig väg i sommar. Jag menar man vill ju att det ska vara perfekt. Hoppas förresten att jag inte lurat nån om hur mycket ratten lutar. Allt är ju relativt men ratten lutar ca tjugo i två (kanske något mer) om kvar i tre är rätt. Tack igen. Jesper |
|
|
ja men om ratten va rak innan hjulinst och sne efter , och man flyttar ratten blir hela rattaxelpositionen fel,då blir nog DSC också lite förvirrad skulle jag tro, men om vi säger så här ,Är ratten sne så kör man tillbaka så får dom fixa,Så slipper man kladda med ratten för den behöver alldrig rubbas från de läget den fick från fabrik ,Då är vi nog alla överens |
|
|
Ja du kan snurra ratten mellan ändlägena kan va tex 2.5 varv åt varje håll. |
|
|
Ma1445M: Helt riktigt. Ratten behöver aldrig flyttas. Det är alltid en nödlösning med komplikationer alltifrån obetydliga till allvarliga i varierande grad, beroende på hur mycket man flyttar, bilens utrustning m.m. Vi kan vara överens ;) Du har rätt ang. styrlägesgivaren. Du tänkte ett steg längre än jag :) Jesper-5serie: Fenomenet med sned ratt kan uppnås utan att flytta ratten, bara genom att skruva på styrstagen. Ponera att du har en korrekt hjulinställning och sedan låser du ratten rakt och skruvar lite på både vänster och höger styrstag så att hjulen svänger lite vänster. Vad behöver du då göra för att åka rakt? Jo vrida ratten lite åt höger (Notera att rattmuttern suttit på hela tiden ;)) |
|
|
Ja, precis Anders. Jag såg nu att jag uttryckte mig lite slarvigt. Det jag försöker berätta är att jag genom att resonera som jag gjort ovan är övertygad om att min ratt inte är omkuggad, sitter rätt och att verkstaden har gjort ett kasst jobb precis som du beskriver. Jesper |
|
|
Ok, då förstår jag precis. Visst har dom slarvat då det blev på det viset. |
|
|
jesper-5serie ville dom inte rätta till felet, de är nog inte svårare än att dom har gjort som Anders-72 skriver, således löser nog en RIKTIG hjulinst ditt problem. |
|
| Japp. Lämnar in den på onsdag hos en annan verkstad. | |
| Lycka till denna gång, hoppas den nya verkstan gör ett bra jobb. | |
|
Ja de gör du nog rätt i , lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.