AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.415

Framvagnsinställning med tveksamt resultat.

Sida 1 av 2
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Hej,
Äger en Toyta Mr2 -87 (man vågade säga det på den här delen av forumet va?)
Jag lämnade in den för byte av samtliga fyra styrleder och sedan för fram och bakvagsinställning.

När jag fick tillbaka bilen var ratten sned (lutar åt vänster när man kör rakt fram).
När jag sade detta till verkstaden sa det att jaja vi kan väl skruva loss ratten och ändra på den. De menade på att de ställt in bilen perfekt och att ratten måste kuggats om av nån annan. Detta är ju fullt möjligt.

Det jag undrar över är om en bil brukar gå att svänga lika mycket åt båda hållen.

Jag gick nämligen ut till min bil och tänkte hur det skulle bli om jag skulle kugga om ratten några hack. Resultatet skulle då bli att jag kommer kunna svänga mindre åt ena hållet än det andra. Det är så nu också men det skulle bli värre då.

Det är därför jag funderar över styrstopp höger/vänster. Om det ska vara så att det går att svänga mera åt ena hållet så kan de ju ha gjort rätt och ratten kan vara omkuggad.

Om inte torde de ha gjort något fel.

Någon som vet?

Tack på förhand och tack till er som tagit er tid att läsa igenom detta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Går bilen något så när rakt fram om du släpper ratten? I så fall skulle jag bara flytta ratten.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jo, jag ska säga det att om jag skulle kugga om ratten skulle det synas än mer att det går att svänga mer åt ena hållet. Poängen är ju att de faktiska hjulen svänger mer åt höger än åt vänster.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jorå den ska gå rakt fram (ska testa detta ytterligare) men är det inte kostigt att det går att svänga mer åt ena hållet (inte ratten utan däcken)?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hm, det enda jag kan tänka mig är om styrstagen blev ihopsatta med väldigt olika pågängade styrleder. D.v.s att det ena styrstaget inkl. leder är längre än det andra så att kuggstången i styrväxeln inte står i centrum när hjulen pekar rakt fram. Då blir det ju närmare till stopp åt det ena hållet och längre åt det andra.
Normalt är det samma svängradie åt bägge håll. Detta har inget med rattens positon att göra.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Kräv att få en ny hjulinst, ratten ska stå rakt efter inställning!
Och kugga om ratten, har du inte airbag? Isåfall är det inte bara att kugga om ratten, gör man fel kan man förstöra en släpring till airbag.
När jag jobbade på verkstad provkörde man bilen efer hjulinst och var inte ratten rak gkorde man om inst innan bilen lämnades till kund.
Om man fått spänning i leder eller vridplattor kan man få sned ratt efter inst.
Gör om gör rätt skulle jag säga.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En riktigt bra hjulinställning gör ungefär tvärtom som du beskriver. Ordet perfekt= onåbart för ordet har en subjektiv betydelse.

En "hjulinställning" är det du har fått. En närmastperfekt hjulinställning görs i samförstånd med någon som fattar det du beskriver. För att übertydlig så förklarar man som kund att man vill ha det utfört så dessutom.

Jag har bara stött på en verkstad som gör korrekta hjulinställningar men nån gång sker mänskliga faktorn även där. Varför blir det så då? Kanske för att de har många überpetiga kunder som insett att det finns kanske inte nån som gör det bättre, dvs med noll fel, jämnt. Hur hanteras det på det här stället då rent generellt om det blir ett problem? Inga problem det fixar vi.

Du är mer pedantisk än medel-svensson, därför märkte du problemet och frågade här. übertydlig kund och riktigt kompetent verkstad= dubbel säkerhet för närmast perfekt resultat.

Mitt råd= om de inte ordnar som du vill ha det, begär pengarna tillbaka skriftligt så slipper du tidsbesväret med en massa meningslöst pladder i tfn.

Lycka till!
Asken
På de firmor jag gjort hjulinställningar på är det första dom gör, innan dom börjar skruva och mäta, att låsa ratten i korrekt position med en stång och låsa bromsarna med en hävstång mot bromspedalen

SEDAN när allt är ok där, skruvar dom in parameter för parameter så resultaten blir så nära optimalt som möjligt

Att din ratt inte är rak när man kör rakt fram är ju pinsamt dåligt från verkstan och du skall absolut begära att dom gör om och gör rätt

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Håller med ovanstående !

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror firman totalt missat steget som tallviking m.fl. nämner, nämligen att ställa ratten och kuggstången centrerat innan man börjat ställa hjulvinklarna. Har man då innan bytt samtliga styrleder kan man nog hamna rejält "offside" vilket verkar vara fallet om det t.o.m märks på olika styrutslag höger och vänster. Momentant går det ju att få alla vinklar rätt, utan att styrinrättningen står i mitt så att säga, men det uppenbarar ju sig direkt vid körning.
Det absolut sämsta man kan göra i den här situationen är att flytta rattens läge på rattstången för då blir allting i styr-inrättningen fel och kan inte utan stora problem ställas rätt igen

Så kugga absolut INTE om ratten !!

Kugga om ratten!!! , att bara föreslå en sån sak, mycket oseriöst.

Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Tack för alla reaktioner och svar!
Tänkte börja med att svara på en fråga jag fick på ett annat forum där nån frågade om jag tänkt på att vägen lutar. Inte en dum tanke men det är så att ratten lutar mycket mer än så. Kvart i tre har blivit tjugo i två.

Då jag har fått sätta mig in i hur allt detta fungerar har jag kommit fram till att jag kan vara säker på att styrväxeln inte är centrerad och ratten inte omkuggad nu när ratten lutar åt vänster eftersom den fortfarande går att vrida till samma slutnotering. Det betyder ju att jag faktiskt vevar ratten fler varv (inte hela varv) åt ena hållet när jag utgår från där däcken pekar rakt fram.

Hade ratten varit omkuggad skulle ju ratten inte ha gått att vrida till samma slutnotering men lika många varv från när hjulen stod rakt. Detta är alltså inte fallet.

Jag åkte iallfall ner till verkstaden igen och sa att jag ville att de skulle justera om så att ratten blev rak men att jag inte ville att de kugga om ratten. Detta möttes inte med välvilja då de menade att det minsann fungerande alldeles utmärkt att kugga om ratten. När jag ändå sa att jag inte ville att de skulle kugga om ratten blev de förbannade och undrade hur jag kunde veta att ratten inte var omkuggad.

Jag försökte förklara att det går att tänka sig fram till. Det försökte man dock inte ens lyssna till. Efter en lång stunds gräl sa de till slut att de kunde göra som jag ville men att de inte trodde att det var en bra idé.

Jag kommer inte att lämna in bilen där utan får nu helt enkelt lämna in den nån annanstans för att justera in ratten (styrväxeln) i förhållande till hjulen. De vet ju liksom inte vad de pysslar med.

Jesper
Du ska inte betala för ett sådant fuskjobb!
Är dom dessutom oresonliga - häng ut dom.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Nej, det borde man egentligen inte göra, jag förstår inte att man kan arbeta med det och inte förstå vad man gör och dessutom vara otrevliga.

Jag funderar på att hänga ut dem så att färre behöver åka tid och få ett värdelöst jobb men samtidigt har de varit hjälpsamma innan så jag har inte riktigt bestämmt mig.
Jag tycker synd om dig. Det är aldrig kul att behöva bråka och argumentera med en verkstad. Det är ju trots allt din bil som är i deras händer och hur behandlas den efter det att du är oense med verkstan?

Varför jag reagerade är att din berättlse så väl speglar inställningen många (inte alla) verkstäder har.
Jag har själv skruvat flitigt fram tills 30års åldern, efter det har det blivit verkstad. Har nu under tio års tid varit med om så mycket verkstads fuskjobb att jag inte ens trodde att det var möjligt. Visserligen har jag alltid fått rätt efter mer eller mindre omfattande överbevisningar men det tär på krafterna att bråka. Nu har jag fått nog och skall återgå till att meka själv i fortsättningen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Allt går ut på att göra snabba pengar idag. Det finns nog ingen säkerhet i att en 20 år gammal bil är rätt justerad tidigare, men man kan ju hoppas. I det här fallet verkar det vara mycket ocentrerat och jag tror det har mer att göra med hur styrstagen skruvades ihop, än att ratten är flyttad tidigare.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Allting blir inte fel i styrinrättningen bara för att man flyttar ratten ett par splines, det är en kraftig överdrift. Det kan aldrig påverka toe-in/out, camber el. caster. Det enda som händer är att styrinrättningen hamnar ur centrum och kan inte jobba lika mycket åt båda håll. Vill man hitta centrum han man ta bort damasken på ena sidan styrväxeln och mäta max och min utstick med en djupskjutsticka, dividera diffen med två och ställa styrväxeln där och sätta dit ratten rakt. Ingen rocket science direkt. I detta fallet är det alldeles för stor avvikelse då man märker det på rattutslaget hö/vä och det är konstigt att inte firman som gjort jobbet märkt något konstigt.
Nej de är väll ingen katastrof o flytta ratter lite på en gammal bil,
Men har man betalat för en hjulinst så ska man inte behöva göra de.

man ska inte få ett sådant förslag av verkstaden så e de bara.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det tycker inte jag heller att man skall få. Och här verkar det ju inte vara en "finjustering" direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.