AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.441

Dieseln över 14 kr litern. Vad är era tankar?

Sida 3 av 3
na
630
navi
BMW325xi -06
Och om man sparar ett par tusenlappar per år på dieselbilen jämfört med bensinaren så är det oväsentligt jämfört med värdeminskingen på bilarna.

Någon får gärna ta med att Dieselbilen är marginellt dyrare, samt vad värdeminskningen är för respektive bil?

Då börjar vi se de verkliga kostnaderna.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jens, det är sant!

Men min poäng är att det i mitt tycke är fel att idiotförklara alla som åker bensinbil baserat på sina egna erfarenheter. Visst kan jag åka dieselbil, men baserat på hur jag kör så lönar det sig inte helt enkelt. Jag hade en X5 3,0d -05 i ett år, och det var en ren backaffär för mig. Och då kostade dieseln ändå 2-3 kronor mindre än bensinen!

Med dagens bensinpris är det egentligen bara de som köper en sprillans ny dieselbil som tjänar på det, och dessutom en sprillans ny snåldiesel. Räkna på en 535d resp en 530i så blir kalkylen annorlunda....

Jag fortsätter att göra tvärt om vad expressen säger, så får vi se vad det hamnar. Det lutar nog åt en 130i för mig också!

mvh Johan
Som utvecklingen är nu så verkar det som om vi är snart tillbaka till häst och vagn. Tidningarna blåser ju upp miljöhysterin till galna nivåer och det känns som man vill vänta att byta bil tills det har lugnat ner sig lite. Men för en annan som bara kör knappt 1500mil om året så lönar det sig inte med en diesel just nu.

Kostat ju en slant att byta upp sig också (om man vill ha en nyare bil och det vill man oftast) och för dom pengarna blir det många liter bensin.

Mvh jens
Johan: du skulle inte ångra dig. Dessutom stämmer bränsledeklarationen för 130:an; jag fixar 0,83 utan att anstränga mig alltför mycket!

I min 118d-tröska låg den hela tiden 12-14% över.

Mer V-power åt folket! :)))
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Gäller det begagnat så borde man också ta med i kalkylen vad reservdelar kostar. T.ex en rasad turbo eller en bränslepump är ju mindre kul på en diesel.
Finns riktiga fynd på bensinare nu när alla ska ha diesel. Iofs finns det fynd på det mesta nu när folk kränger sina bilar för att klara topplånet på villan.
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
det är inte bara dieselpriset som e intressant, jag hade en 530d 01 som va en helt underbar bil men med en skatt på 8600:- /år så får inte jag ihop det med att åka diesel. Dessutom undrar jag hur dom motiverar den straffbeskattningen dom där höga herrarna som tror dom vet bäst men inte har en susning om hur det funkar i verkliga livet.
fredde 7
går ju att lastbilregga.......halverar iallafall skatten.
fiat131,

dieselbilar har lägre utsläppskrav än bensinbilar, därav den högre vägskatten.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om man väljer ny tjänstebil. 118d, 520i Limousine eller C30 1.8F eller B 170 NGT. Den sistnämnda har nollemission om man enbart tankar biogas....
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.