|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu har då dieseln sprängt 14 kronorsgränsen. Även om jag inte kör diesel så blev jag smått chockad över hur dyrt dielseln har blivit. Nu till och med nästan en krona mer än 95-oktan. Hur går era tankar för er som kör diesel? Någon som funderar på byta till bensinare? | |
| 1997 tankade jag diesel i IDS-pump för 5,09:-/lit. Mina tankar är att en tredubbling kommer ha skett under en 12-årsperiod. Förr sa man att bensin- och mjölkpriset följdes åt :) | |
|
Jo, så sant, jag önskar ju att man kunde tanka med mjölk istället... |
|
|
"Vad är era tankar ?" Tomma självklart :-) Tyvärr får man börja fundera på hur man ska lösa sitt bilägande de närmsta åren iaf. Jag har börjat fundera på sommar bil tillsammans med en snål åretrunt bil som drar 0,5 l/mil. Mpower |
|
|
De som sker är rent griseri, men väldigt förutsägbart. När de plötsligt börjar säljas mer diesel än bensin skjuter priserna i höjden "pga ökad efterfrågan" Vad man inte säger att är oljebolagen har betydligt större maginal på diesel, samt inte minst, att användadet av eldningsolja ( som är i stort sett samma som diesel förutom smöjrnade tillsats) har minskat med 20%. Alla vill tjäna pengar, men i detta läge borde staten sänka skatten för att utjämna priset, nu när så många köpt snåla miljödieslar. Se tex på Finland där både, inköpsprispris på dieselbilar är reducerat, och både årsskatten och literpriset betydligt lägre än för bensin. Jag är övertygad att även E85 kommer kosta 12-13;- litern om den börjar säljas i större volymer än bensinen. I slutändan kommer miljön ändå alltid i andra hand, skattepengarna måste in helt enkelt. BMW CS #5139 |
|
|
Jag kände på mig att dieseln skulle sticka iväg i pris så jag sålde min 320d och köpte en M5 istället. Rena sparbössan nu när bensinpriset ligger lägre än dieseln ;) ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
6600:inlägg lustigkurre :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
15.436 +1 tungt inlägg haha ;) Såg faktiskt att dieselpriset var så högt först för någon dag sedan. Kändes rätt gott eftersom jag bytte min VAGdiesel till en 325i med 50% högre förbrukning för något år sedan. Men visst börjar tankarna gå (ordvitsare välkomnas att hugga in), jag hade siktat in mig på att köpa en 330d el 530d som nästa bil. Vete faen om det är en bra affär... /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
Europadiesel Vad är svavelfri europadiesel? Vad är svavelfri europadiesel? Svavelfri europadiesel är en ny europeisk dieselkvalitet med samma låga svavelhalt som MK1, dvs. 10 ppm. Från och med år 2009 kommer den helt ha ersatt svavelhaltig diesel inom hela EU 25-området. Redan nu finns svavelfri europadiesel på marknaden och är standardkvalité i våra nordiska grannländer. I ett livscykelperspektiv har den lägre miljöpåverkan och är ett bättre miljöalternativ än den svenska MK1-dieseln. Varför har vi MK1 diesel i Sverige När den svenska MK1-dieseln introducerades 1991 fick den en avancerad kravspecifikation med bl.a. en svavelhalt som var endast en hundradel (1/100) jämfört med dåvarande standardkvalitet i Europa. Idag är övriga Europa i kapp med den svavelfria europadieselkvaliteten. Enligt EU:s regler får miljövänlig diesel ges en förmånligare beskattning än annan diesel. Svavelfri europadiesel skattas idag i Sverige på samma sätt som svavelhaltig diesel vilket betyder att varje liter beskattas med 56,7 öre mer än MK1. Varför blir det MK1 brist och varför finns det inte tillräcklig produktionskapacitet? Eftersom efterfrågan på diesel ökar men produktionskapaciteten för den särskilda svenska kvaliteten är oförändrad. Att så är fallet beror på att hela branschen ända fram till 2005 räknade med att EU inte skulle förlänga den övergångsbestämmelse om miljöklassning av bränslen som Sverige fick när vi gick med i unionen. Därför har inte investeringar i ny produktionskapacitet tillkommit då den svavelfria europadieseln och MK1 ligger så nära varandra kvalitetsmässigt. Oavsett om det är brist eller inte anser Statoil att Sverige ska vara en del av den gemensamma bränslemarknaden och inte ha särskilda kvaliteter som inte längre kan motiveras av miljöskäl. Vad händer med motorn om man växlar mellan MK1 och svavelfri europadiesel? Det spelar ingen roll för fordonets funktion eller hållbarhet. Alla dieselbilar i utlandstrafik tankar svavelfri europadiesel eller MK3 50 ppm utanför Sveriges gränser redan idag. Vad skulle det innebära för konkurrens och priser om vi fick in svavelfri europadiesel? Idag finns det bara fem raffinaderier i världen som tillverkar MK1. Alla producerar på eller nära produktionsmaximum. Svavelfri europadiesel produceras av åtminstone 25 raffinaderier med intresse för den svenska marknaden. Därför skulle konkurrensen öka och vi skulle få en prisnivå som är bättre anpassad till marknadens villkor. Det kommer våra kunder tillgodo. Hur påverkar aromhalten avgasutsläppen? Skillnaden i dag mellan MK1 och den svavelfria europadieseln gäller aromaterna. Det är främst polyaromaterna (PAH) i bränslet som genererar partiklar som misstänks vara cancerframkallande. Den europeiska bränsleindustrins samarbetsorganisation Concawe utvärderar löpande olika bränslen. I ett antal rapporter Concawe report 1/05, 2/05 och 4/05. Se www.concawe.be från 2005 har frågan om bränslens sammansättning och avgasutsläppen belysts. I rapport (4/05) från 2005 har frågan om sambandet mellan aromatinnehåll och PAH i avgaserna undersökts. Studierna visar att äldre dieselfordon ger högre utsläpp av PAH samt att ett samband finns mellan bränslets PAH-innehåll och PAH i avgaserna. MK1 ger också upphov till PAH i avgaserna p.g.a. att huvudparten av PAH i avgaserna bildas under förbränningen i motorn. För att effektivt minska utsläppen av PAH, partiklar och andra hälsoskadliga komponenter i avgaserna är det viktigt med bra motorteknik och avgasrening. Moderna dieselfordon med senaste teknik för rening ger nämligen mycket låga utsläpp i nivå med eller under vad bensindriva fordon ger. Utsläppen skiljer sig inte åt mellan olika dieselbränslen. En mätning som utförts av tidningen Vi Bilägare och Vägverket visar också att bilar som körs med moderna partikelfilter ger renare avgaser än befintliga miljöbilar som körs på icke-fossila bränslen. Om kväveutsläpp från diesel Motortillverkare världen över arbetar på att reducera kväveutsläppen från dieselbilarna. En biltillverkare har redan tagit fram en bil med systemet Clean Power med Diesel Particulate - NOx Reduction System. Vägverkets expert har uttalat sig i media och sagt att man bör kunna acceptera något mer kväveoxider från lätta dieselbilar givet att dieseldrift har många andra goda egenskaper. En sådan är lägre utsläpp av kolväten vid kallstarter. Varför är miljöpåverkan lägre? Produktionen av MK1 genererar större mängd koldioxid än framställningen av svavelfri diesel. Beräkningar2 Concawe report 7/05 visar att en övergång till avaromatiserad diesel av svensk MK1-typ skulle ge ett ökat CO2 utsläpp på netto 9,2 miljoner ton per år i europeisk raffinaderiindustri. Det motsvarar en ökning med 10 procent av den europeiska raffinaderiindustrins totala utsläpp av CO2. |
|
|
När jag fick min diesel förra året tankade jag vid ett tillfälle för 8.99 på Statoil. Idag pratar vi alltså 5:- upp nästan, på ett år !! Det är ju sinnesjukt. Men jag har slutat engagera mig och bry mig om sånt jag har liten möjlighet att påverka. Det finns, tro det elller ej, viktigare saker än bränslepriser... :) |
|
|
Tankade diesel för 7.64 kr/l en gång förra sommaren. Sällan tankade jag för över 10 kr och aldrig över 11 kr/l. När priset passerade 13 spänn litern i våras bytte jag till en bensinare i ren protest. Rekommenderar alla som inte gjort det att skriva under på: Länk |
|
| Eftersom den ökade efterfrågan på diesel är ursäkten för de skyhöga priserna så efterlyser jag sänkningen på bensin som borde ha en lägre efterfrågan. | |
| Vansinne snart ska får man välja på att köpa mat eller tanka för att ta sig på jobbet underbart. : @ | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Det var precis likadant när etanolbilarna var som hetast, då skulle alla tanka etanol och priset drog iväg tills det var en backaffär. Nu är etanolbilar synonymt med ihjälarbetade brasilianska sockerrörs-slavar, och dieselbilen är miljöns bäste vän. Vad händer då, naturligtvis drar priset på diesel iväg när det säljs med dieselbilar! Lite lustigt är det att svensson helt plötsligt bara köper "miljövänliga" bilar, för att spara några hundralappar per månad. Samtidigt blir större kombibilar med bensinmotor svårsålda, och tappar tiotusentals kronor i princip över en natt. Sedan får svensson sitta och åka 5 år med sin miljöbil för att tjäna in värdetappet på sitt inbyte! Snacka om att bita sig själv i svansen. Jag säger det igen, som så många gånger annars. Bränslepriset är INTE det dyra med att köra bil! Medelsvensson kör 1500 mil om året, det är alltså dryga 1600 kr/månad med vår 525:a. Personligen tycker jag det är svinbilligt för friheten bilen ger, och jag skulle åka lika mycket även om sopparäkningen var 3200 kr/månad. Som vanligt, de som gör tvärt emot vad det står i kvällspressen är vinnarna. Dvs de som köper stor bil med jättemotor nu gör ett jätteklipp, och när sedan svensson inser att förbrukningen inte är så viktig så blir miljöbilarna billiga, eftersom de flesta är riktiga skitbilar rent utsagt. Jag menar, varför sitta och åka en skramlig Toyota Prius med typ 12 hästar som drar 0,7 när man kan åka E 500 T-05 med 306 hk för 1,15? Så, för att svara på frågan i den här diskussionen; sälj dieselbilarna, köp bensin! När expressen hyllar bensinbilen igen, sälj den och köp en diesel! Man ska göra tvärt emot den stora massan, inte följa den.... Mvh Johan |
|
Dieselpriset drabbar alla, Bönderna som tillverkar det mesta av vår mat får elefantlika notor när vårsådden börjar samt åkerinäringen som ska köra ut våra grejor till butikerna. Tror att dom flesta åkare idag kan hålla sig för skratt när räkningen kommer. Staten avvecklar järnvägen för godstransport och satsar på persontrafiken, ja jösses. Jag kan ju vara lite färgad av min uppväxt på gård samt att jag är verksam inom åkeribranchen men jag tror dom flesta känner detsamma. I övrigt kör jag som Johan, bensin, inte för att jag måste utan för att jag vill. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Mycket bra inlägg. Låter precis som Johan är en av de större aktörerna på börsen för tänker man som han brukar det ge bra avkastning! :-) Svekke |
|
| Jag tankar bara halv tank så blir det billigare :) | |
|
Håller med Johan till fullo. För en medelsvensson så blir det inga jättestora skillnader per år. Det dyra är att köpa och ha bilen skattad och försäkrad samt värdeminskningen. Skulle hellre betala någon tusenlapp extra i månaden för att slippa köra asiatisk skräp eller Flexifueldumheter. Själv tankar jag bara för en hundring per gång så det kvittar vad det kostar:) |
|
|
Jag tänker att jag fortfarande inte vill ha en bil som går på gräsklipparbränsle! ;-) Jag har nästan bara åkt diesel (MB tidigare) och tänker fortsätta med det. Kommer det någon rolig hybridvariant eller vätgasbil till vettigt pris och som klarar långa körsträckor så kanske jag tänker om. Än så länge tror jag även att det lönar sig för mig med diesel. Gör av med 3-3,5 m3/år i bilen och 1-1,5 i båten, den senare skiljer det faktiskt rätt mycket mot med bensinmotor. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Mina tankar är att priset kommer att höjas ännu betydligt mer innan årsskiftet t.ex.. Tippar på 15-17kr för bensinen och 16-18kr för dieseln innan 2009...minst. Mvh Janne. |
|
| Eftersom köer är standard i stockholm kanske prishöjninarna kompenseras av minskad förbrukning och kortare restid när svensson inte längre har råd att köra bil till jobbet! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.