|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Priset har minst sagt skenat på ett år men det är fortfarande ekonomiskt lönsamt att köra dieselbil så snart man kommer upp i en viss körsträcka per år. Dessutom är servicekostnaderna lägre. Största problemet är att stora starka staten inte bestämmer sig för ETT alternativ utan ska "hålla alla dörrar öppna." Det hyllas etanol hit och diesel dit, oljeberoendet ska vara borta till 2020 osv osv. Flera tekniker gör bara att det blir dyrare. Satsa på syntetiska bränslen istället så har vi det löst... |
|
|
Biogasdrift, en skitsak som tar en månad att tillverka. 10:77 sist jag tankade och sen för att ha lite humor så rullar den i Oslo f.n.:) En sanning är ju att resurserna inte räcker i oändlighet men sköter man om det fordon man har så blir ju det så optimalt det går för var och en. Även jag med V12:) Mvh Asken |
|
|
Här i Vasa i Finland så kostar i dag 11 juni 95 oktan 1,59 € = 14,89 SEK Diesel 1,49 € = 13,95 SEK |
|
|
Nästan 30 mil på en liter Länk kommer den i rött, profilerad som "Lightning McQueen" köper jag den! Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
www.baldos.se skadeva. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
| fyfan va glad jag är att jag aldrig köpte en diesel | |
| Alla köper etanol mm => Snart är bensinen så billig att man kan köpa sig en rejäl V12 Biturbo :) | |
| Dieseln är fortfarande ett ekonomiskt alternativ för långåkare så länge det bara skiljer en spänn mot bensinen. | |
| Smakar det så kostar det ;) | |
|
Idag tankade jag min 520d för 14.39 kr /liter. Bensin kostade 13.89 kr/liter. 50 öres skillnad gör 25-30 kronor på en fulltank. Jag fick i 50 liter efter drygt drygt 81 mils körning vilket ger en snittförbrukning på drygt 0.6 liter diesel per mil. En bensindriven E60 hade tagit minst 0.9-1 liter per mil vilket hade gett en en bränslekostnad per mil som är 4-5 kronor högre. Ekonomiskt sett finns fortfarnade inget alterntiv som slår dieseln och det krävs inte så speciellt många mil per år för att köra in den högre skatten, helt otroligt att så många fortfarande inte förstår det BMW CS #5139 |
|
|
Dieselpriset måste gå upp bra mycket mer för att det ska bli olönsamt för mig att köra diesel. Man bör tänka på att förbrukningen är noterbart lägre jämfört med motsvarande bensinbil. För att inte tala om när jag jämför min nuvarande bil mot min gamla E38... Wilhelm Svenselius |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
J.L, då jämför du väl med en 525:a av min årgång? Den har 40-50 hästar till och en helt annan motorgång. För mig som kör 1500 mil/år så är det hårfint att räkna hem en diesel, och då får man en helt annan bil. Säkert trevlig när man tuffar landsväg, men ingen bil som jag skulle vilja sitta och gasa runt i stan med. Jämför du sedan med en faceliftad 525:a skiljer endast 0,24 l/mil, och då är det inga 4-5 kronor per mil billigare att åka diesel. Jag åker gärna diesel, inget tal om det, men det är absolut inte det självklara alternativet med dagens bränslepris. Kanske om jag körde 3-4000 mil per år, men merparten av svenskarna gör inte det. Sedan tror jag liksom den samlade motorpressen att andrahandsvärdet kommer att falla fort på dieselbilar om några år, när leasingbilarna kommer ut på marknaden. Vem sjutton vill då köpa en diesel som kostar 4-6000 kr i skatt när man kör kanske 1000 mil/år? Som synes finns det alltid två sidor av saken, och att beskylla "alla andra" för att inte förstå får mig att undra vem som egentligen inte förstår? Mvh Johan |
|
Johan, jag jämför med de 523i-05 jag körde som lånebil för 2 år sedan. Den tog blandad körning knappt 1 liter, där min 520d drar drygt 0.6 Jag hade även för några veckor sedan en 325i Touring M-sport-08 som lånebil, även denna tog vid likande körning 0.96, dvs jag tror inte de låga förbrukningssiffrorna som BMW anger är realistiska, och praktiken blir skillnaden mot diesel stor. Vad gäller gångkultur har dock dieseln inget att hämta alls mot en bensinsexa, precis som du säger. BMW CS #5139 |
|
| Diesel har jag också tröttnat på (hade en 118d i sex månader, precis vad som krävdes för att få ut miljöpremien). Men när det gäller bensin är det skit samma vad den kostar. När man trycker på startknappen till en BMW-bensinsexa inser man att den ändå aldrig kommer upp i sitt rätta värde och jag skrattar hela vägen både till och från macken ;-) | |
| Istället för att klaga, ta del av utvecklingen istället. Själv investerade jag i lupe och statiolhydro och har aldrig varit så rik som nu... =) | |
|
En 320d drar 0,48 l/mil och 320i 0,61 l/mil. Skatten för en diesel är ca 2400 kr/år och för en bensin ca 1000 kr/år. Det aktuella dieselpriset är 14,39 kr/l och bensinen ligger på 14,14 kr/l (för 98 oktan som är rekommenderat för BMW). Räkna sen på en årlig körsträcka på 2000 mil. Bränslekostnaden för diesel blir då ca 13 800 kr, plus skatt = 16 200 kr/år. Bränslekostnaden för bensin blir ca 17 200 kr, plus skatt = 18 200 kr/år. Om man istället väljer att tanka 95 oktan blir förbrukningen något högre, men om man bortser från det kostar bensinen 13,64, vilket ger en årlig kostnad på 17 640 kr. Hur man än vrider och vänder på det är bränslekostnaden lägre för en diesel… |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
visa mig en enda förare som kommer ner i 0,48 l/mil med sin 320d så köper jag det du säger.... Mvh Johan |
| Crowley_1: Glöm inte att det i praktiken är lättare att hitta sänkta bensinpriser än dieselpriser. Det är i alla fall min erfarenhet i Malmö-Lund-Trelleborg-trakten. | |
|
Visa mig en enda förare som kommer ner i 0,61 l/mil med sin 320i så köper jag det du säger ;) Mvh Jens |
|
| Den angivna förbrukningen från BMW brukar som sagt aldrig stämma, men det är ju det enda sättet att räkna på ett någorlunda rättvist sätt. Sant att det oftare är priskrig på bensin (men i takt med fler dieselbilar kan det ju även förekomma ”dieselkrig”). Jag baserade priset utifrån Sthlm och bensinpriser.nu (tog dock inte det allra lägsta priset utan ett pris som många bolag hade). I Skåne är t.ex. det absolut lägsta priset i dag 13,34kr (17/6) för 95 oktan och 14,19kr för diesel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.