AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.582

Glapp i styrning på E34, vanligt fel?

Sida 2 av 2
Mu
616
Mustang

540iat -94
När du beskriver det så att bilen hoppar i sidled när du bromsar så låter det mer som att det är rejält glapp i någon bussning, företrädelsevis kanske i en av de bakre länkarmarna.
Nej bak är den som den ska, de är bytt för inte så länge sen, de är fram den "hoppar", när glappet i ratten byter från fullt glapp åt vänster till fullt glapp åt höger (eller tvärt om), då hoppar den 4-5 dm i sidled eftersom framhjulen ställer om sig och man hinner inte med med ratten eftersom de glappar, det är enbart vid kraftig inbromsning jag märder att de är sånt stort glapp, vid vanlig körning så så glappar den inte alls lika mycket och är ganska sansad av sig. Men som sakt, jag ska byta de där staget och få bort glappet i den, och sen leta efter nya glapp. :)
Mu
616
Mustang

540iat -94
Jag kanske var otydlig men jag menade bussningar till de bakre länkarmarna i framvagnen.
Lycka till med ditt fortsatta felsökande :)
Ah, ja nu förstår ja, de där ska ja kolla på! :)
Sådär, tänkte låte er veta vad jag har kommit fram till ang detta.

Har bytt "styrstag mittre" och satan va de satt! Maken till hårt sittande konade kulbultar har jag aldrig vart med om, men bort kom den å mycke riktigt, kulleden till armen som går från styrväxeln va helt slut, nästan ett under att den satt kvar i staget över huvud taget. Dit med den nya och skruvade lite på skruven till styrväxeln också, drog den ett par mm åt höger (skruvade in den) och fick bort allt glapp i styrväxeln. Kollade hjulvinklar och vänster däck stog med extremt mycke toe-in, antagligen har nån ägare innan kört in i nått som skadat styrningen och fått däcket att stå snett (eller så kan de vara min egen körning som gjort de, som inte alltid är helt enligt andra bilisters godtycke), men nu är nästan allt glapp borta, finns lite kvar som ja tror ligger nånstans i rattstången, kan vara den där bulten ni pratade om men inget jag har kollat på. Nästan alla vibrationer är borta också, vibrerar lite lite i precis 80 ibland, men de skriver jag ner som obalanserade däck.

Gott. Nu till nästa problem då -> ny tråd. Tack för all hjälp! :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kollade lite närmare på styrningen på min 540iA idag, jag har dragit åt allt som finns att dra åt.

Jag har observerat sedan innan att snäckan är glapp, ingående hinner snurra uppskattningsvis 3-4 mm på axelns diameter när utgående står still.
Nu idag fick jag syn på att hela utgående axel glappar radielt, säkert en 0.5mm? är min snäcka helt slut?
Köpte en 540ia -95 igår, styrningen glappade något enormt! Kunde vrida ratten 5-6 cm åt varje håll när jag låg på motorvägen, det i kombination med 265 breda däck bak och 245 fram var detta extremt obehagligt!
I övrigt var bilen så "tajt" den kunde vara i framvagnen, inte ett glapp eller missljud i potthålen.
Så jag kollade idag på muttern på rattstången, jag kunde dra den 6, nästan 7 varv! Men vilken skillnad! Bilen känns nu som ny i framvagnen! Riktigt nöjd och så lätt att åtgärda:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.