AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.581

Glapp i styrning på E34, vanligt fel?

Sida 1 av 2
Tjenare.

Har en glappande styrning på min E34 535 -89, satte på 245/40 -18 fram för ett tag sen och sen dess har det blivit olidligt då den spårar så mycket (gick iaf genom besiktningen), så innan ja börjar riva i de där så tänkte ja höra med er först, är detta med en glappande styrning ett vanligt fel på E34or, och vad brukar de isf vara?

Tacksam för alla svar. :)
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Det brukar vara glapp i styrväxeln. Man kan spänna den själv. Sitter en justerskruv med kontramutter på ovansidan.
Hissa upp fronten så att bägge framhjulen är i luften, lossa kontramuttern vrid ytterst lite på juserskruven, kanske bara ngn. millimeter. Lås fast kontramuttern och vrid ratten fram och tillbaks och kolla så styrningen går lika tungt överallt.
Ut och provkör en sväng och se om det har blivit bättre. Har man otur är styrväxeln slut och måste bytas, inte helt gratis.
Sök på styrväxel, 5 serien, finns massor med trådar ang. detta.

Mackan
Ah, kanon, tackar så mycket. :)
Glöm inte att kolla allt annat än styrväxeln först. T ex den stora muttern på rattstången vid pedalstället, knuten före rattväxeln, och stagen efter rattväxeln. Ofta är det inte styrväxeln som glappar.

H
Ca
144
Camaran
540ia -93
Kontramutter var det svårt och hitta om jag får fråga er också????? var sitter den ????
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den sitter på själva justerskruven. Håll i justerskruven och lätta på muttern. Sedan justerar du och sist låser med kontramuttern. Men som sagt kolla så att det inte glappar någon annanstans. Problemet med styrsnäckor är att de brukar bli glappa på mitten, d.v.s rakt fram. Försöker man då justera det glappet brukar det nypa vid större rattutslag och det går tungt istället.
Japp, visst glappar de rakt fram på min, har inte vart å pillat på den skruven eftersom ja upptäckte att de glappar mellan 10an och 9an på denna ritning: Länk

Dvs, mellan armen från styrväxeln och staget som håller ihop styrstagen. Men håller ja fast armen från styrväxeln men handen och rör lite på rattstången så märks de att de glappar lite i styrväxeln också, så blir att skaffa ett nytt stag först och se om de blir bättre å sen kanske mixtra med styrväxeln.
Ca
144
Camaran
540ia -93
kan ni åter komma med resultat.....
To
46
Tove
525i Touring -92
1802 -72
325i Touring -89
Bult nr 11 i länken ovan kan göra underverk med styrningen om den dras åt, dock bör man veta vad man gör, det är bara en M10 och den måste dras HÅRT!!!
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Nr 15 har jag fått byta på 2st e34or, har också gjort underverk.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som synes, många leder som kan glappa förutom snäckan.
Glapp mellan pos.9 och 10 innebär nog att en av kulbultarna i pos.9 är glapp. Då får man nog byte hela den armen som brukar kallas "hjälpstyrarm" i gamla mek.kretsar ;)
Exakt Anders, de va de ja menade glappar och är altså inte bara bulten dom inte är åtdragen. Ett sånt stag heter "Styrstag mittre" på Mekonomen och kostar 779kr, blir att skaffa ett sånt, för inte vågar man åka förbi skroten å tro att man hittar ett vettigt där...
finns alltid mer eller mindre glapp i en styrväxel av denna typ, det har det klagats på många gånger vid test av"nya" bmw. vill man ha en exakt och precis styrning får man köpa en bil med en kuggstång, tror e39 har det! ett par cm i ratten är inget ovanligt. visst kan lederna vara slut, men helt bra blir det inte.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, som gammal Mercaägare känner jag till det där med okänslig styrning. De höll fast längre vid snäcka än BMW.
Jo visst är de så, men vid inspirerad körning så kan bilen hoppa 4-5 dm åt sidan när man kliver på bromsen lite hastigt, får ha grymma reflexer för att styra mot, de är inte nå vidare kul. Jag upplever också att glappet varierar mycket och är som störst vid just kraftig inbromsning, vid normal körning går de att leva med, sen att ratten vibrerar vid 80km/h gör ju inte saken bättre.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du kommer förmodligen att uppleva en klar förbättring i alla fall när du byter det glappa staget. En hjulinställning skall du också göra efter det.
Självklart ska jag göra de, men finns ju ingen vits med att göra det innan byte av stag. Är ju ungefär som att torka sig i ärslet innan man skiter. :D

Men jag tycker fenomenet är lite konstigt, att "storleken" på glappet är olika, jag vet inte hur en glappande styrväxel uppför sig, men de borde ju vara konstant glapp som men skruv med för stort hål, och inte sån här seg känsla som en bustning.
Jag hoppas du fårstår vad jag menar, vart kanske lite kryptiskt med liknelserna där... :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den sega känslan kan nog bero på att glappet sitter i pos.9. Glapp i snäckan brukar inte kännas "segt". Om du menar att glappet inte är konstant över hela styrutslaget så sitter glappet i snäckväxeln, då snäckhjulet slits mest i läge "rakt fram"
Okey, de ja menade med inte konstant är att vid större belastning (som vid kraftig inbromsning) så märks de betydligt mer att de är glappt då ratten kan vara nästan ett kvarts varv fel (ja nästan iaf) fast vid normal körning då de inte är lika stor belasning på styrningen så glappar de kanske bara hälften så mycket. Vilket borde tyda på att de är nån slags bustning som är nersliten då dom glappar mer och mer ju större belatningen på dom är, till skillnad på snäckan som borde glappa lika mycket oavsätt belastning.

Men hur som hällst, jag tackar för svaren och ska byta de där staget och sen göra en hjulinställning. :)
Ma
1.338
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Ytterligare felkälla är den stora muttern som sitter längst ned på styrstången i kupén. Lättast att åtgärda -> titta först.

Matthias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.