AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.025

E60 mätare för motortemperatur i instrumentpanel

Sida 2 av 2
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
henke lexus:

Du ser det på strecken vid varvräknaren. Går inte motorn upp i temp, flyttar max-markering sig inte.

Det är inget jag stör mig på att mätaren är borta, men om jag fick välja mellan förbrukningsmätaren och oljetemp hade jag valt temp :)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Har man en E60/61 LCI -07 eller nyare, så ändrar inte markeringarna sig på varvräknaren, så där har BMW ytterligare förfinat informationen om motortemperatur till "ingen alls" :-(
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Steff99>>

Blir billigare så....

Ett tu tre så var BMW i samma -Cost Save- fälla som så många andra tillverkare hamnat i.

Spara där det inte syns eller påverkar funktion och prestanda är ingenjörskonst.

Att bara ersätta bra saker med mindre bra saker, alternativt ta bort dem, bara för att de är billigare får du och jag som kunder lida för.
Mindre för pengarna helt enkelt.
pr
259
protos
E60 520I-04
Angående mätare så är analoga mätare bäst visuellt och det är vetenskapligt bevisat också.Har man 100 mätare som skall avläsas tex inom industri,kontrollrum brukar man grön markera på mätaren arbetsområdet
och rött när det är utanför.
Kan tala om att det går bra mycket snabbare att läsa av 100 mätare då istället för se ett siffervärde som skall jämföras annat.
Likadant med hastighetsmätare kortare stund att fästa blicken mätaren.

Finns moderna bilar idag där du inte kan byta vxl-olja helt förseglade lådor.
inga pluggar till nivå/påfyllning
kul om man har läckage

Instruktionsboken är 2005 modell den första med nya motorn tror jag
Janne T, Sim: Jag var lite ironisk:)

BMW:s ingenjörer överarbetar sina instrumentpaneler med införandet av Idrive och bortagandet av tempmätare etc. Man försvårar och komplicerar med Idrive och sen, kanske för att kompensera vad vet jag, tar man successivt bort div analoga mätare. Det tycks som att utvecklingen går mot endast en digital hastighetsmätare och en liten rad med varningslampor och alla justeringar av ac, radio, navigator ska göras via Idrive. Fel tycker jag.

Förarmiljön var perfekt fram till E46, E39, E38, och likaså bilarnas design, sen har det bara gått nerför.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.