|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Saknar mätare för motortemperatur i instrumentpanelen. Okay, där är dom där vita strecken runt om varvräknaren som man inte ska varva över (vem drar eg. fullgas på kall motor?). Kan kan inte plocka fram tempen någonstans? :-) Känner mig gammalmodig men tyckte om den mätaren och även oljetemperaturmätare som fanns på min Ådi, visste man att motorn verkligen var varm och go innan man drog på. Annan dum fråga: De sista 4 strecken runt om varvräknaren lyser alltid fast motorn är varm. Samma hos er andra e60-vänner? | |
|
Sista frågan först, ja de är där. Ang mätare, det går att programmera mätarna att visa vad du vill :) Ett antal på e60.net har installerat M5 kluster och programmerat om momentanförbrukningsvisaren att visa oljetemp, precis som M5 |
|
| Tänkte precis lägga in en frågan ang de sista strecken på gradskivan runt varvräknaren. Jag har också några streck ( 3 eller 4 kommer inte ihåg) kvar även när motorn nått arbetstemp. Antar att det ska vara så. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hyrde en Nissan note noterade ingen tempmätare där heller. Tempmätaren är det viktigaste instrumentet för att förhindra haveri och man vill ju se när den börjar uppträda onormalt inte när det börja larma och lysa då kan det redan vara försent. Eller motsatsen om bilen går för kallt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Sant, med hjälp av motortemperaturen kan man ana sig till ev. problem innan det blir kritiskt. Har blivit några defekta toppar, termostater, slangar etc, genom åren. Då har man sett pendlande temp innan det gått helt åt skogen. Samma problem lär väl komma förr eller senare och detta är min första diesel så vet inte riktigt hur dom brukar uppträda. | |
|
Tycker det faktiskt är "rätt så störande" att temperaturmätaren försvunnit från instrumenthuset när det gäller E60 bl.a.. Fattar uppriktigt sagt inte varför just BMW gjort detta...Trodde i min enfald att det var det absolut sista som skulle bort. Mvh Janne. |
|
|
Ja..okey då.."absolut sista" var nog att ta i för mycket :)...hastighetsmätaren är ju kanske liiite viktigare ;) Mvh Janne. |
|
| Vad jag förstår så kommer det tämligen omgående upp en varningstext med medföljande signal i i-driven om motortempen överstiger den normala ( i god tid). I-driven är ju flitig på att varna om allt annat så den borde väl snarare vara effektivare än en nål som plötsligt befinner sig på fel ställe. Det är väl fler än en som sett hur ångan krypit fram under motorhuven och därefter konstaterat att motortemperaturmätaren är på "topp". Det lär vara samma givare som ger i-driven signal som också förflyttar motortempnålen mot mitten (och därutöver). Sen kan jag väl hålla med om att det kan vara kännas tryggt att ha en motortempnål som står i "givakt" på instrumentpanelen, men så länge man inte är döv och inte kan läsa ( på i driven) så tror jag inte det ur någon säkerhetsaspekt är att föredra en nål. | |
|
Vad tycker ni då om att oljestickan på motorn försvunnet på senare modeller? Ingen koll hur mycket olja i motorn. Givaren larmar ju först på understa strecket på stickan. Vet ej hur den larmar på motorer utan sticka. Det känns lite osäkert tycker jag. Mvh Protos |
|
|
protos: Japp...lika illa det... Mvh Janne. |
|
| Ta bort oljesticka tycker jag däremot känns lite väl våldsamt: om nivågivaren gett upp finns en uppenbar risk att oljenivån under en längre tid sakta sjunker i motorn utan att någon reagerar då en visuell inspektion för att bekräfta den digitala är omöjlig. I praktiken kan man köra torrt och nog endast konstatera detta när det är försent. Dessutom kan det ju kännas lite kul att få inspektera hur oljekvaliten ser ut och luktar i tråget | |
| Har nyare BMW bara en givare som säger till om oljenivån är för låg? Morsan har en liten Cittoträng C2 som faktiskt visar oljenivån med staplar i trippmätarfönstret. Konstigt om den vore mer avancerad än en BMW. | |
|
Man får väl eftermontera en oljetrycksmätare när nu moderna BMW's dessutom saknar oljestickan...då har man iaf liiite mera chans att hinna FÖRE motorhaveriet :( Dåligt BMW! Mvh Janne. |
|
| Någon som vet om man kan plocka fram vatten och olje-temperatur någonstans på skärmen. Har provat gå genom den där hidden/secret menu men där var ju inget av värde. Sökt sönder mig på e60.net men blir inte klok på hur. | |
|
Tillägg: Alla E60 ägare bör nog ha med en liter olja så att när lampan för låg oljenivå lyser kunna fylla just en liter....Har för mig att man ska fylla just en liter vid lysande oljenivålampa.. Kanske har fel där,men tyckte jag hörde det hos Lindholms Bil i Umeå när en nybilskund hämtade ut sin nya E60 facelift.. Mvh Janne. |
|
|
Stämmer med en liter .Står i manualen. |
|
|
Länk länk på sidan om oljenivån |
|
|
Om termostaten är paj och motorn inte kommer upp i normal temperatur kunde vara kul att kunna se. Varför tog inte BMW bort varvräknaren och tankmätaren när dom ändå hade ångan uppe? Det räcker väl med varningslampor och färddator för dessa också? Endast en digital hastighetsmätare och lite varningslampor mer behövs inte. |
|
| Sarli : jag har kvar "de fyra strecken" även när motorn är varm. Måste pinsamt erkänna att jag aldrig sett dem innan jag läste denna tråd. Får väl skylla på att ratten skymmer...;) | |
|
henke lexus: Låt oss slippa digitaliseringen i BMW bilarnas instrumenthus...Nå´t analogt runt/snyggt instrument med visare vill vi väl ha kvar? ;) Ibland går även BMW för långt i sin "automatisering"...Visst,BMW har alltid varit långt gångna i sin teknik i bilarna,men nu dj*vlar börjar det gå för långt... Hälsningar från>>"killen som gillar analogt mer än vad verkligheten vill trycka in i skallen på'n" ;) |
|
|
protos, Lustigt, din länk med intruktioner på elektronisk oljenivåmätare där man refererar till en bild på en vad som ser ut som en M54 motor. Den har ju haft sticka under hela sin livstid. Det är inte lätt att göra intruktioner :) Håller med om att det är en sorjlig era vi går in i. Oljestickan är ju nästan den enda "ofelbara mätaren" vi har. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.