AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.069

Kostnad för att polera och fixa lacken?

Sida 1 av 2
Hej !

Jag har en fin röd pärla som behöver rubbas.
Då jag är en nybörjar epå detta och vill få ett bra resultat så funderar jag på att lämna in den och få den rubbad och vaxad där, men undrar hur mycket det kostar? Och finns det några andra alternativa lösningar? hört att vissa kör med teflon lr något liknande.

tacksam för hjälp !

mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sök lite på forumet. Det finns mycket om puts & polering nedtecknat. Micke Olsson bl.a är ett namn du kan lägga vikt vid då han vet vad han håller på med vad gäller polering och vaxning m.m.
Jonnypower:
Svårt att sätta ett pris exakt utan att ha sett objektet och att inte kommit överrens om slutresultatet.
Jag vet dem som gör ett jobb för 700 spänn men då VET jag att det inte blir tillräckligt bra i min värld.
Själv har jag varit med på ett poleringsprojekt som tog 120 timmar á 500 spänn + material på runda slängar 12000:-! Nej, jag skojar inte!
Kort sagt, man får vad man betalar för!

Anders:
Man tackar! :-)

///Micke
Min cabrio Länk
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det finns visst duktiga billiga garagepolerare, 700 spänn tar min. Han har många nöjda och återkommande kunder. Han polerar betydligt nogrannare än vad firmorna gör för 2-3 lax. Han brukar hålla på en dag med varje bil, jag har sett han arbeta då han bor granne med min sambos far.. 8-10 timmars effektivt arbete per bil är inte ovanligt. Och resultatet är alltid enastående med tanke på priset!

Prata med folk som rör sig i bilkretsar, då går det nog fort att hitta någon billig och duktig.

Och med all respekt, de flesta lever nog inte i Micke Olssons värld;) Då duger vanliga 2-3 kronors poleringar eller motsvarande svartarbeten. Men när det gäller svartjobbare så finns det ju säkert fler klåpare än guldklimpar. Så då lär man ju fråga runt efter referenser.
Det måste vara en riktig eldsjäl som gör ett sådant jobb för 700 kronor. Då jobbar han ju i princip gratis om han står för materialet också.
Deimos: Att arbeta 8-10 effektiva timmar för 700 kr är för mig rent skott i huvudet. Lägg sedan till material och du går vansinnigt minus på varje bil.

Jag kostar 1200 kr i timmen, och kunderna står på kö :) Nu polerar jag iof inte bilar dock....

Länk
Rättare sagt, jag polerar inte bilar på arbetstid :)

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, nöta 8-10 timmar på en bil under hundringen i timman. Då får det vara hur svart det vill men då väljer jag nog solstolen i stället ;)
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Inte nog med det, han tar 600 av grannarna!

Självklart är det exkl. material. Material får man välja till själv efter eget önskemål.

Grabben är ung å vill ha många kontakter i bilkretsar. Eldsjäl är nog rätta ordet, ni skulle se hans bilar. Vann 1a pris som cleanaste orginalbil på nordic swapmeet förra året. Mest tack vare lacken såklart=)
Ok, Det förklarar saken, ung och ... naiv :)

Här är lite bilder från när jag vårdar : Länk iof inte en Bmw men principen är densamma. Vad jag skulle ta betalt för en sådan behandling vet jag inte om jag kan svara på, Inte rätt sida om en ditec behandling i kostnad iaf :)

Länk
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Naiv kanske, men min teori är en helt annan. Han en solklar strategi! Eftersom han är så duktig och billig drar han till sig en större och större kundkrets. När kundkretsen är tillräckligt stor och trogen höjer han priset succesivt. Voila! Folk fortsätter såklart att komma och han kan ta mer och mer betalt uten att folk klagar. Han kanske tom har planer på att göra detta på heltid=)
Polerade o vaxade bilen själv, blev bra faktiskt, men vågade inte köra riktigt djupt så man ser fortfarande såna där "yt repor", men kan leva med det !

mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jonnypower: Du gjorde såsom den proffsige hantverkaren du själv är en första erfarenhet men grundtanken var helt korrekt, att gynna andra hantverkare ser också till att hålla Sverige rullande nu när Industrin flyttat österut.

Tills nästa år, kika lite på bilvårdsguiden Länk och längst ner har ett proffs några tips hur man kan kika på lokala proffs och bilda sig en egen uppfattning. Enklast så. Det proffs jag känner i Sura heter Sahlin:)
Ha det!
Asken
Jag lämnade in min bil för helrekond + polering med lackförsegling (pps)

Min bil var borst-maskintvättad så det va "repor" över hela bilen. jag fick tips om en kille som skulle va duktig, han ville ha 2 dagar med bilen och för det tog han 4000kr. Bilen blev kanon!

Garaget länk: Länk
Asken:
Man kanske får ta o prata med han vad han tar för en helrunda med polering osv :P vet iaf att ditec tar 5500 för min :/ tyckte det var lite mycket faktiskt
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jonnypower: Du har ju ett år på dig att besöka de närmasta bilvårdsanläggningarna och bilda dig ett eget intryck. Kanske inte vart det är billigast för billigt är sällan bra men där du får bäst service och de kan uppvisa en Fskattesedel.
Mvh
Asken
förstår jag. Det blir nog att lämna in den nu, gick ut för att pula bort vaxnings resterna från listerna och inser till min fasa att min ny inflyttade grannes katt jävel har repat skuffluckan..... även lite på huven

Men men, thats life

mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Katter är inget problem. Ställ en stor skål med grädde och rejält med mat vid kanten av tomten.... Då äter dom sig mätta sen lägger dom sig och sover.
När dom somnat viskar man diskret i deras öra.... Antingen så får jag vänligt be dig undvika leka isprinsessa på min bils bagagelucka eller så får du en synnerligen aktiv lektion i kinesk husmanskosts grunder snälla du...
Mvh
Asken
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Asken!
Du känner inte katter hör jag! =)
Just när de är mätta....då går de och lägger sig....på en varm och gosig motorhuv/baklucka eller tak.
Finns bara ett sätt att bli av med dessa tyvärr.....fånga in dom,och dra iväg ut i skogen 3 mil bort....och släppa lös den.
Men hur många djurvänner gör så!? ;-)

Mvh Patrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vart befinner sig bilägaren lämpligen efter han har ställt ut maten?
Du kommer få besök de närmasta dagarna, av 12 cylindrar b t w:)
Mvh
Asken
Ta vattenslangen och blöt ner katten rejält... Risken att den kommer tillbaka då är mycket liten... Gör den det så upprepa med slangen några gånger så håller den sig nog borta :) Behövde bara blöta ner grannens katt en gång för att den inte skulle komma tillbaka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.