|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Fått lite återfall så ska titta på en m5 som gått 15k mil, tyckte det var väldigt lite så misstänker mätarfiffel. Undrar då hur man kan kontrollera detta på plats och håller det i rätten om man t ex vill anmäla bilhandlaren/ägaren för bedrägeri om man finner att den är fifflad? Tacksam för svar. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Beställ samtliga besiktningsprotokoll från Svensk bilprovning tex. enkelt via deras hemsida Föregående ägare kontaktas tex kollas via VV , de 3 senaste med faxutdrag. En M5a E34 med 15000 mil på mätaren håller jag med är normalt väldigt lite men undantag finns ju alltid. Men som vanligt så går det aldrig att kolla bilen om mätaren stämmer utan bara välstyrkt historik kan bekräfta detta. Men det "finns" några stycken och väldig stor prisskillnad :).70-120tkr Länk Länk Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Gemini__ |
Bra tips från Hasso där. Rent generellt gäller det att som alltid lita på magkänslan också. Vilket intryck vagnen ger och hur väl dokumenterad historiken är. Tyvärr bör man vara kritisk vid bilköp och speciellt på en sådan milslukare som en M5 E34 är. 15000 mil är väldigt lite på dessa gamla vagnar, utgå ifrån att den är skruvad och ta det därifrån. Lyckas dokumentationen omvända dig så är det köpläge. Om bilen är i ett gott skick för övrigt förstås. Sen kanske det inte gör någonting att köpa en skruvad om priset är otroligt bra och man har tänkt använda den som en brukskärra, bara man vet om det. Men ska man ha en som entusiastbil kanske man lägger större vikt på att "allt" ska vara rätt. Lycka till i vilket fall som helst. Kika gärna in på www.e34m5.se om du vill ha info om ditt specifika objekt. Mvh: Thomas |
|
Samtliga tidigare ägare till bilen kan fås från Vägverkets microfilmsarkiv (i Örebro?). ///Magnus |
|
| Inte vv som har det om jag inte missminner mig, någonstans norrut är det. Dem säger att det kostar pengar på offentliga handlingar är gratis så bara att påpeka det. | |
| på=men | |
| Kom på att det är någon årsmodell som är brytgränsen för om VV hade den infon eller inte, 1990 hade dem inte själva iaf. | |
|
Länk Var denna jag kikade på lite grann, 12k mil och 55 tusen för den. Känns lite billigt tycker jag.. Är helt sjukt långt för mig att åka så blir flera tusen bara fram o tillbaks om man skulle titta på den vet inte om man ids med det äns. Ser ju ut att stå hos någon skum bilhandlare också :| |
|
|
Finns ju så många skåningar här på forumet annars, men inte i denna tråd ;) Annars kanske någon lite mer nästgårds kunde titta på den och lämna lite synpunkter. |
|
|
Snyggt med biltemablinkers. Miltal verkar numera något som kan sätta som en vedertagen siffra lite hur som helst. Den vinröda har då inte gått 12' och antagligen inte ens 22' M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| Nej, hade den gått 12´hade den nog inte stått på den typen av bilfirma och inte med den prislappen heller. Importerad som tolvåring. | |
|
Chassinummer GD55417 (3.6a) Färg CALYPSOROT METALLIC (252) Klädsel ANTHRAZIT STOFF (0313) Produktionsdatum 1991-11-22 235 ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR 302 ALARMANLAGE 303 INNENRAUMSCHUTZ/NEIGUNGSALARMG 320 MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL 325 HECKSPOILER 339 SHADOW LINE 401 SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH 416 SONNENSCHUTZROLLOS 423 FUSSMATTEN IN VELOURS 430 INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND 500 SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG 528 AUTOMATISCHE UMLUFT CONTROLL (AUC) 530 KLIMAANLAGE 540 GESCHWINDIGKEITSREGELUNG 571 STAERKERE STROMVERSORGUNG 662 BMW BAVARIA C PROFESSIONAL RDS 676 HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM 686 ANTENNENDIVERSITY Citerar Kalle Hansen "Mina fälgar var i bra skick vilket inte kan sägas om TWU-bilen. Den var tvärtom i mycket dåligt skick, med en del rätt fula plåtskador på vänstersidan, som inte syns på bilderna. Gjorde ingen närmre inspektion av bilen eftersom han skulle stänga firman för dagen, men första intrycket var dessvärre mycket negativt. Den såg ju inte jättefin ut på bilderna, men de var alltså trots allt vilseledande såtillvida att den var i ännu sämre skick i verkligheten." |
|
|
Snajdaren; Du måste ha glömt koden "990 Individual Biltema seitenblinker auf wunch" :D M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Microfilmsarkivet har tidigare funnits hos Vägverket i Örebro. Ring Vägverket och fråga om de har flyttat eller om det finns kvar. Det har inte legat här uppe i norr hos oss i a f. Jag har åtskilliga gånger beställt utdrag därifrån kostnadsfritt, och ibland har jag fått upplysningar över telefon. ///Magnus |
|
|
"990 Individual Biltema seitenblinker auf wunch" Haha klockrent! Tyckte väl blinkersen såg lite avvikande ut :D Härligt med all info jag fått här iaf, vet ju nu att bilen inte är värd att ringa ett samtal för äns, dessutom en 3,6:a ;( |
|
|
Gällande trådens rubrikfråga så vad gäller mätarfiffel så är det en barnlek att utan verktyg koppla ur vägmätaren på en E34. Så du kan inte vara helt säker oavsett all historik... ///Magnus |
|
|
Angående Mikrofilmsarkivet så finns det uppgifter där ända tillbaka till 1989 i alla fall... Jag fick papper skickat från dem gällande några Alpina B6 3,5 under början av 90-talet. ///Magnus |
|
|
Hejsan! När jag sökte uppgifter om min bil år 2004 fick jag från: Vägverket: ägaruppgifter från och med andra ägaren 19860820 (första ägare var Förenade Bil). SVAR (Svensk Arkivinformation); Samtliga ägaruppgifter plus kopior på olika papper och blanketter som har med bilen att göra (av och påställningar mm kul :-). SVAR finns (eller fanns i alla fall) på: tel: 0623-725 00 email: info@svar.ra hemsida: www.svar.ra.se vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik |
|
|
Det brukar även följa med en lista över likadana bilar som reggades vid samma tillfälle med färg och reg-nr. ///Magnus |
|
|
Hmmm, rikt-nr 0623, det är nog kring Västernorrland någonstans... Alltså söderort! ;) ///Magnus |
|
|
BMW-Magnus: Jag fick papper på tidigare ägare på bil jag hade förut och då fick jag en sån lista över en del E34or som reggats samtidigt i samma färg etc :) ganska kul. Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.