|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja,det gör den :) Ta bara "noll till hundra" där en -96:as 540iA gjorde det på 6,8 sekunder och M5:an på ca 5,3 i något test av Teknikens Värld...STOR skillnad,dvs rena Carreratider mot en ganska ordinär "GTI-tid" idag för då 540iA(E39) ;) Mvh Janne. |
|
|
En manuell 540 är ju något närmre i körupplevelse än en automatare men det är fortfarande stor skillnad. Har tidigare haft en 540iAT och det är ju en familjekombi som absolut inte skäms för sig men som Janne skriver så är 1,5s till 100 en hel del för att inte prata om skillnaden mellan 100 och 200...Och allt är ju inte bara siffror...M5:an är brutalt stark (även om det självklart finns andra bilar som kör rundor runt M5:an) När det gäller de vanliga driftskostnaderna, dvs bensin, försäkring, service och skatt så är skillnaden mellan M5 och 540 marginella. Försäkring är ju högst individuell så där kan det ju skilja men för mig är det mindre än en 1000-lapp per år. Det som själpa kalkylen är ju att vissa reperationer på M5:an kan kosta både skjortan och byxorna. ___ //Ulf |
|
|
hbengtsson: Jag klev ur en 540 -99 och in i min M5 -00 och JA det är stor skillnad :) M5'an är mycket snabbare med bättre väghållning m.m. Bränslekostnaden är nog densamma, har inte kollat så noga men båda vill ha en del med blandat stads bus. Försäkringen blev ca. 4000:-/år billigare på M5'an för min del (540'n var import och M5 Svensksåld) 540'n reparerade jag för mer under 1 år än vad jag behövt lägga ner på M5'an på 2½ år hittils. Så med rätt förutsättningar (och en del tur) så kan M5 var ett billigare alternativ än en 540 :) |
|
kilroy |
Håller med "Programmer" och övriga, visst är det markant skillnad mellan 540 och M5 när det gäller prestanda. Däremot är inte skillnaden extrem när det gäller svenska hastighetsintervall. Förutsatt att man inte åker på några obehagliga överraskningar med sin M5 så är inte skillnaden rent ekonomiskt så stor mellan 540 och M5. Jag gick från en 6-växlad manuell 540 till M5 och det steget var ganska lagom ur alla aspekter. En 540 är en utmärkt instegsmodell om man längre fram siktar på en M5. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Jag svor alltså ;-) | |
| Japp :) | |
| Nu har jag varit och kollat på 3 stycken m5:or. Allt från 99:års modell för 130k till en 02:a för 200k. Ingen var nåt att ha :( Börjar lessna, finns de ingen bil som är seriöst fin? :P | |
|
Min är fin men är inte till salu ;) 3 st. är väl inget att ledsna på? jag kollade nog på 10-15 innan jag hittade min bil. Ha tålamod och du blir belönad :) |
|
| Bara att kämpa vidare då.. Är iaf säker på att de blir en bil med årsmodell 01 eller 02. Vill ha widescreen navin :) | |
Lasse Karlsson |
RiBBaN! Har ju ingen aning om hur du vill att ditt blivande objekt ska vara! Men vad innebär inget att ha?? Kan tänka mig att du vill ha en bil som är tipptopp, där sånt som smärre pixelfel, lite stenskott i fronten, och typ inte alla servicar gjorda hos aukt BMW-handlare, gör att objektet går bort! Kanske inte alls är så i ditt fall! men om så är fallet, tror jag du får leta mycket länge efter din drömkärra! M5 E39:orna närmar sig ju minst 7-8 år gamla, och används ofta som rena bruksbilar, med gott om mil på mätaren, detta sliter!! Sen är det mycket vanligt att folk köper dessa bilar, men har sen inte råd att sköta dom! Men som sagt! det kanske inte alls är så i ditt fall, utan att du helt enkelt haft otur, och endast hittat lik!! Då kan jag bara beklaga och hoppas att du får bättre lycka i framtiden! HA DET!! |
|
Lasse: Med inget att ha så handlade det om Tydliga missljud i motor, rost över acceptabel nivå etc. Självklart så accepterar man stenskott, pixelfel och lite annat som är framkommet av slitage. Var med Ribban och kikade på alternativen. Hade gott! |
|
|
Lasse Karlsson: Precis som itouch beskriver har de varit tydliga missljud från motorn (inte bara vanos). En av de jag kollade på funderade jag på om ens motorn gick på alla cylindrar. Vågade inte provköra pga just detta då jag trodde motorn skulle rasa när som helst. 02:an jag kollade på var MKT fin maksinellt, hade rullat ca 15k mil. Gick precis som den skulle men hade gått alla vintrar. Dvs i stort sett rost överallt. Var helt sjukt =( Sen funderar jag på om jag helt enkelt är konstig, men inte hänger man in en wundebaum i en m5?? Att få lacka om en huv och front är ju inga konstigheter pga några stenskott. men ren gravrost i skärmar och dörrar går bort för mig för en bil för 200k. Hur som helst, de jag söker är en en fin bil som vårdats både maskinellt och karossmässigt. Med full servicebok med stämplar. Att en bil som rullat 10k mil ska vara som när den lämnar fabrik är ju inte mitt krav. Detta är ju sjukt fina bilar, och jag grinar varje gång jag ser en misskött =) Jag kommer kämpa vidare iaf =) Det är en sjukt underbar bil. Så nu gäller de bara att hitta rätt objekt.. |
|
Lasse Karlsson |
RiBBaN! Nej! det lät ju inte roligt!! Då förstår jag att du är missnöjd! Rost på en sådan bil skulle inte jag heller acceptera! Hoppas du finner den bil du vill ha!! HA DET!!! |
Lasse Karlsson |
Ribban! kollat denna??Länk |
Lasse Karlsson |
Eller den här?? Länk Denna är dock på tok för dyr! Men kraftigt prutläge i dagens läge!! |
|
Lasse: 1:an du länkat till saknar tyvärr navi. Går därför bort. Är lite petig med de. Okey, går att eftermontera iofs, men det är ett jäkla jobb =( 2:an du länkade till har jag faktist inte ringt på. Håller med om att den är för dyr. Men frågan är om den har navin? Kanske kan vara nåt. Ska nog ringa på den imorgon och fråga lite =) |
|
|
Här har det kommit en till nu: Länk kanske lite dyr... Och denna då: Länk för mycke "styling" ?? Mvh Ubbe |
|
|
Skall man jämföra med en 540 så kanske något sådant vore ett alt. Länk men denna var ju inte så snygg samt automat... denna såg lite snyggare ut men även den automat Länk Mvh Ubbe |
|
|
Mitt tips är samma som några här säger, köp en M5 med dokumenterad historik, bla svensksåld. Tex min M5:a har i praktiken två ägare före mig, den är servad på BMW, så jag har all historik klar. Sedan använder jag bilen som entusiastbil, inte för att köra 3000 mil per år, vilket naturligtsvis innebär att jag vårdar den som en baby. Angående bränslepump så är det fel att jämföra en 540 med M5, eftersom det är en helt annan spec på pumpen till M5, tex 5 bar istället för 3,5 som i 540 och andra. |
|
|
Funderar också på en M5 e39.. jag har tittat på några på nätet och ska fara tll veckan och kolla på en. Frågan är om det är värt att byta upp sig från en M3 3.0? Har nån erfarenhet av dessa bilar? Försäkring hur mycket skiljer det osv? 'D' |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.