|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Är grymmt sugen på en BMW m5-99. Men vågar man köpa en efter allt man hör från motorras och vanosbyte? Någon som har några bra tips vad man ska titta på och hur vanligt är de egentligen att de är så grova fel? Har allt förstorats upp eller är varannan m5a skit? | |
|
Också jättenyfiken på lite tips. Letar också m5. Var och kollade på en i Stockholmsområdet i Fredags. Var bara och vända hem. Vilket lik =( Vill ha en riktigt fint välvårdat exemplar. Men det kanske är svårt om man inte vill lägga 200k.. |
|
|
Man får vad man betalar för! Ang motorras så har det bara hänt 2 bilar vad jag vet om, en i usa och en här på forumet. Ang vanos så är det en lite svagare punkt på dessa bilarna, men absolut inget som är så jättevanligt, blir väldigt förstorat om en bil skulle få skrammel i motorn. Vill man vara på den säkra sidan köper man ju givetvis en som har bytt vanos. Men bara för det så behöver ju inte bilen vara i bra skick. Tyvärr är det som med många andra bilar som kostar lite i underhåll att det finns många som köper dem som inte har råd att äga dem, vilket i sin tur ger många ägare, dåligt serviceunderhåll o.s.v Försök hitta en med få ägare i bra skick för en lite dyrare peng istället för att titta på dem bilarna med "10000"mil på mätaren som haft 20 ägare och är billiga. Det absolut viktigaste när man köper sån här bil är att gräva fram all historik. Det kan man spara mååånga tusenlappar på. Hoppas du fick lite vettig info nu. Kan bara säga att det är en underbar bil. Lycka till med letandet. Mvh Markus |
|
|
Klart man vågar köpa en m5:a e39. En underbar bil att äga o köpa. Men det är klart letar man efter en m5:a som kostar 110000kr kanske man inte får den bästa bilen. Om det nu inte är så att bilen har rullat 25000 mil. Om du söker lite i forumet så kommer du hitta en massa information om vad man bör se upp med m.m Men som sagt man ska inte heller vara rädd för att köpa en m5:a som rullat mer än 10000 mil, så länge de är välskötta och skicket på bilen är bra. Min bil: Länk |
|
|
KÖP!! Lätt den bästa bil jag nånsin ägt! Helt fantastisk, och alltid så rolig att köra. Och vad beträffar driftsäkerhet så har jag råkat ut för exakt noll fel hittills. Den bil jag köpte var i kanonfint skick, och jag sköter bilen. Läste i EVO om rekommendationer vid beg-köp av E39 M5, och de hade i princip inga svaga punkter att peka på. Jo, VANOS och LMM, och kopplingen som dör en för tidig död om man misshandlar den, men i övrigt inga svaga punkter. Växellådan är tydligen grymt stryktålig. Så grejorna håller OM MAN SERVAR regelbundet, och inte avsiktligt vill ha ihjäl bilen. |
|
|
Länk goesta: Noll fel? Tja...inte helt rätt kanske,eller missuppfattar jag din fundering med bränslepumpen i ovanlagda tråd? ;) Mvh Janne. |
|
|
Hehehe...faktiskt noll fel - jag byter pumpen INNAN den rasar. Idag fungerar den ännu som en klocka. Och bränslepumpar som ger upp är ingalunda M5-typiska - jag har råkat ut för det på nästan alla andra bilar jag ägt, och då alltid _för_sent_: så nu byter jag pumpen innan den ger upp...innan jag står där med skägget i brevlådan... |
|
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Ja! noll fel är nog mycket tur!! men håller helt med BeNnan, en underbar bil för ganska lite pengar, och sköts dom, håller dom!! Hade en 02:a förut, som tyvärr "gick bort" pga husköp och kotte! Har idag en 750 IAL också det en underbar bil, men M5:an var nog ett strå vassare! Men som sagt försök hitta ett fint ex, och pynta lite mer!! det har du tillbaka flera ggr om!! Lycka till! HA DET!! |
kilroy |
"Pynta lite mer" är ofta lättare sagt än gjort för många yngre spekulanter....ävem om du i princip har rätt. Steget för en M5 för 120-130´ jämfört med 200-230´ är stort rent kvalitetsmässigt men också ekonomiskt. Resultatet blir allt oftare att tidiga årsmodeller med tveksam historik, dokumentation och servicebok säljs till yngre förare utan tillräckliga kunskaper och som saknar ekonomi att lägga in lite pengar i bilen. Resultatet blir att vi ser många -99 och -00 som far omkring på blocket med nya ägare en gång i kvartalet. Problemet är också att efter den första provturen (medan man fortfarande letar efter ett lämpligt objekt) så kliver man ut ur bilen med ögon stora som tefat och allt rationellt tänkande (på ekonomi bl a) har försvunnit, förmodligen redan vid den första fullgasaccelerationen. Som 20-åring är man då ett lätt byte... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Har man inte råd att äga ska man inte köpa heller!! Mvh Markus |
|
|
I och för sig sant men ägarkostnaderna är ju inte alltid av den karaktären att du kan beräkna dom i förväg. En M5 E39 behöver ju inte vara så dyr att äga men går fel saker sönder så kan det bli överraskande dyrt och även en hyffsat beräknad ägarkalkyl riskerar att spricka. Men i grunden är ju problemet precis som Kilroy och Markus skriver att de som många gånger har sämst ekonomiska förutsättningar att driva en M5 oftast blir ägare till de exemplar som kräver mest i underhåll. ___ //Ulf |
|
|
Som f.d ägare till en M5 E39 så kan jag bara säga: KÖÖPPP!!! M5 E39 är helt underbara bilar. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Håller med Herr Gaspedal Tyvärr är det inte så ekomoniskt försvarbart att pendla 16 mil om dagen i en E39 M5, tänkade lätt för 11 lök i månaden, men satan vilken bil! Blir garanterat en igen om nåt år. |
|
|
För att ge en mer nyanserad bild så får jag väl berätta att man kan råka ut för väldigt dyra reparationer på en bil med få ägare och 10.000 mil på mätaren. Lämna in bilen på M-test och läs av eventuella felkoder. Koppling är ett annat problem som verkar hålla ca 10.000 mil i snitt. Jag tänkte att ryktena var klart överdrivna om felen med när jag köpte min M5 e39 men fick bekräftat att "ingen rök utan eld". Mitt livs sämsta bilägande. Bästa dagen var när jag sålde den...och första dagen innan krånglen började :-) Lycka till, men kolla allt supernoga! |
|
|
goesta:Ok.. Hur långt har din M5:a gått? Min M535:a t.ex har nu rullat dryga 40000mil utan bytt bränslepump :) Jag har iaf en känsla att dagens(nåja) pumpar inte verkar vara lika hållbara som "gårdagens"...men visst,ett byte till en ny pump efter låt säga 15000-20000mil kanske är en bra idé så man eventuellt kan slippa bli ståendes långt ute i vildmarken en "vacker dag".. Eller ha med en i bagaget bara för att....Overkill kanske ;) Mvh Janne. |
|
fredde 7 |
porschedriver: vad är regnumret på bilen du ägde? blir ju orolig att det kan vara min nuvarande:)...... |
|
Janne: Lite drygt 12 kmil för tillfället. Och såklart har du rätt i att pumpen kan hålla, men min erfarenhet (vad den nu är värd) säger att jag bör byta nu, eller alternativt stå där som en idiot om allt från 1 till 5000 mil... Men det förändrar kanske inget med en ny pump - idiot är man väl hur man än vänder på det...men dock en LYCKLIG idiot, vilket är en viktig skillnad :-)) |
|
|
Goesta: min bränslepump pajade vid ca. 30,000 mil. (E39 540 -99) |
|
|
Shit, då har jag kanske köpt ny pump helt i onödan? Men jag byter väl ändå? Så att jag får ro i min oroliga kropp... |
|
|
Fredde 7: Jag ägde en -00 så det kan ju vara den. Jag tror att alla dyra fel redan är åtgärdade av mig så det kanske inte är någon fara i så fall. SKulle iofs kunna vara kopplingen som visade lite tendens att börja ge upp. Jag skickar reg numret till dig. |
|
| Nu svär jag väl i M-forumet här, men kan inte en 540 vara ett alternativ om de ekonomiska marginalerna är begränsade? Det är förstås inte den billigaste bilen att äga, men jämfört med M5 måste det väl vara en enorm skillnad? Och 540 är väl knappast en slö bil? Inte som M5 givetvis men sett till ekonomin..går M5 såååå mycket bättre? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.