AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.378

Punkteringsfria däck!

Sida 1 av 2
mi
42
mici
BMW 530IA-04
Hej!
Dags att byta däck så jag funderar på en sak.
Har punkteringsfria däck på min 530ia , kan man sätta på vanliga däck på denna fälg? eller måste det vara samma....alltså punkteringsfria. Har hört något om att det ska vara samma, är det någon som har erfarenhet av det?

// Mille
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har kört icke-RFT på mina E90 originalfälgar utan problem. Det finns flera som gjort detsamma. Däremot bör inte ett Run Flat däck monteras på en konventionell fälg.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Om några dagar slipper jag RFT-eländet. Nya Bridgestone RE050 ska på (hehe, lyckades vinna dem av Audi!). Blir intressant och se om skillnaden kommer bli så stor som många påstår, som natt och dag säger ju en del.

Är det ens lönt att försöka sälja en uppsättning Good Year NCT5 RFT-däck med ca 800 mil på sig? Vem köper RFT och framförallt beggade RFT?

/Håkan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En undran bara.
När ni nu "skippar" RFT-däcken,är det ingen som saknar ett reservdäck att ha med sig?..
Ryms väl inget i era "RFT-bilar" vad jag förstått..

Är verkligen RFT-däcken sååå dåliga som en del/ni säger så att man vill sakna möjligheten att ta sig hem när man sitter långt hemifrån vid myren med "hjortronhinkarna" och däcket är totalhavererat?
Jag menar det kan ju bli ett däckhaveri/punktering som inte någon "luft på flaska" kan reparera...
Eller kör ni i mest i "city", där det är nära till allt?

Mvh Janne.
mi
42
mici
BMW 530IA-04
naturligtvis får man skaffa ett reservhjul och ha i bilen.....
lite sunt förnuft...

//Mille
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Vart stoppar man ett reservhjul i en E90? Den har väl ingen reservhjulsbalja.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Och JA! De är så kassa som alla säger...

(Har E61 utan RFT och med reservhjul)
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
När fick någon punktering sist?

Jag har aldrig fått det, jag känner ingen som fått det. Reservhjul är bara död vikt, ett lagningskit och kompressor känns väldigt mycket modernare.

//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
andreas_lofgren: Fyra gånger de senaste fyra åren, innan dessa aldrig...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
No
5.161
Nockenwelle
Jag har fått punktering tre gången på senare år. Först hände det på vägen till verkstaden för service. Jag fick en skruv genom däcket, men märkte ingenting (detta var på en E46 utan RFT). När de hissade upp bilen upptäcktes skruven och då lagade de däcket.
Nästa gång det hände hade jag RFT på min E90. Då larmade varnignssystemet för lågt lufttryck, vilket gjorde att jag omgående körde till däckverkstaden och fick det lagat.
I bägge dessa fall släppte bilen ut luften sakta, vilket gjorde att den förblev körbar oavsett konventionella däck eller RFT.
Sista gången var på Mantorp, då jag fick ett hål i ett R-Däck. Det gick att laga med punkaspray.

Således har jag ingen gång haft haft nytta av RFT, men däremot var det bra att ha däcktryckövervakningen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nockenwelle: Lagade de RTF-däcket? Brukar man inte avråda från det?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
No
5.161
Nockenwelle
Japp, Run Flat däcket lagades och jag körde drygt ett år på det, innan mönsterdjupet blev så pass lågt att det var dags att skaffa nya sulor.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Är verkligen RFT-däcken sååå dåliga som en del/ni säger så att man vill sakna möjligheten att ta sig hem när man sitter långt hemifrån vid myren med "hjortronhinkarna" och däcket är totalhavererat?"

Nej, såå dåliga är dom inte. Inte dom jag har haft. Har visserligen haft RFT av "generation 2" som vissa kallar det och har varken prövat eller använt de tidiga modellerna.
Har kört på både på 17" RFT och 19" RFT och jämför med 17 och 18 av "vanliga" däcktypen. Ingen större skillnad enligt mig.

ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
Så äntligen fick man sätta på non-rft! Och det är väl bara instämma i den nästan eniga kören, vilken skillnad!! Vad hände med däckljudet??

Hur nöjd som helst :) Kommer dock att bli intressant att följa utvecklingen av rft-däcken.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Janne T:
M5 e39 och M3E46 har ju haft kompressor + punkaspray hela tiden.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
pjuuh, det blev ett dyrt reservhjul. Var även tvungen att byta "baljan" så toti hamnade det på 2600:-. Kan väl glädja mig åt att domkraften ingick...

Kändes som jag hellre ville ha ett riktigt reservdäck än punkaspray eller kompressor. Fast å andra sidan har jag heller aldrig fått annat än pyspunka

Nåväl, jag är mer än nöjd hur bilen går med de nya däcken.

Någon som vi köpa ett par i princip nya 18" RFT?? Inte?

/Håkan

mi
42
mici
BMW 530IA-04
Vad kostade bara reservhjulet?
ca
302
carbon_e61
X3 20dxDrive F25 -12
2195:- men det var ett kit med reservdäck och domkraft. Antar att det kostar väsentligt mindre om man beställer med det vid nybilsköp. Kanske något att tänka på för dem som funderar på att beställa ny BMW?
Gäller bara dom med 5-serie tyvärr.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Många upplever att det blir jättetyst med nya vanliga däck. Jag har alltid upplevt att det blir avsevärt lägre däcksljud med nya däck, oavsett typ av däck. Samma upplevde jag i år när jag monterade nya RFT på e60:an. Vilken skillnad med nya däck! Mycket lägre ljudnivå, fast det är RFT.

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
No
5.161
Nockenwelle
Jo, det är sant att nya däck brukar låta mindre. Jag har dock haft en uppsättning R-Däck för bankörning, som jag använder några gånger per år. Därigenom har jag flera gånger kunnat jämföra R-Däckens bullrighet med först RFT sommardäck och numera icke-RFT sommardäck. Slutsatsen är entydig. R-Däcken bullrar mer än mina icke-RFT sommardäck, men mndre än RFT-sommardäck
Sommardäcken har varit Bridgestone Potenza RE050, både som RFT och icke-RFT.
Med tanke på att R-Däcken enbart är utformade för låga varvtider på bana och inte komfort är det smått pinsamt att RFT sommardäck bullrar mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.